ובכל זאת ים על טיטאן

תמונה שפרסמה נאס”א לפני יומיים הראתה בבירור ים כהה מול יבשה בהירה בסריקת מכ”ם של קאסיני

19.9.2005

מאת: אבי בליזובסקי

הרעיון של קיום ים על הירח השבתאי טיטאן לא הוצא מכלל אפשרות למרות שלא נמצאו עדויות לכך במעברים קודמים של קאסיני, וגם לא בנחיתה המוצלחת של הויגנס.
תמונה חדשה שהגיעה לאחרונה מקאסיני גרמה למדענים לחשוב שנראים בה קווי חוף עם מפרצים וערוצים המזינים נוזל לתוך ים אפשרי.
המדענים סברו מזמן שעשוי להיות אוקיאנוס העשוי ממתאן נוזלי או הידרוקארבונים (פחמימנים) אחרים. הכימיה של טיטאן דומה לזו של כדור הארץ הקדמון אך בטיטאן אין מים. ואולם בתחילת ספטמבר 2005 העריכה קבוצה אחרת של חוקרים כי בטיטאן עשויים להתקיים חיים כיום.
נתוני המכ”ם שהראו את החופים הללו (שבאור נראה לא ניתן לצפות בהם בשל העננים והערפיח) הם העדות החזקה ביותר לקיומו של קו חוף.” אמר סטיב וול, סגן מנהל קבוצת המכ”ם במעבדה להנע סילוני של נאס”א בקליפורניה.
התמונה, שפורסמה ביום שישי האחרון, הראתה חלוקה ברורה בין איזור בהיר ומסולע לבין איזור אפל וחלק – ככל הנראה ים.
“זה איזור רטוב שכוסה בנוזל היום או בעבר הקרוב.” אמר וול. “ככל הנראה יורדים שם גשמים אקראיים או פעפוע מאסיבי של נוזל מן הקרקע.”
“אנחנו גם רואים רשת של ערוצים הנעה לאורך האיזור הבהיר, והדבר מעיד על כך שנוזלים, ככל הנראה פחמימנים נוזליים זרמו באיזור הזה.” אמרה ד”ר אלן סטופן, חברת צוות המכ”ם של קאסיני ועובדת במרכז המחקר ליאטוסוויל במרילנד.
שילוב של התמונה הזו עם תמונות ממעברים קודמים של טיטאן מאפשרים למדענים לזהות שני סוגי איזורים שבהן ניכרת פעילות נוזלים. סוג אחד הוא של ערוצים ערוכים ועמוקים, שבהם ככל הנראה זרם נוזל במשך זמן ארוך ולמרחקים ארוכים. הסוג השני אלו ערוצים קצרים יותר שנוצרו בפרצי גשם קצרים.
“זה נראה כמו שנוזלים זרמו בערוצים אלה והם התחברו עמוק בתוך הקרח שממנו עשויה הקרקע בטיטאן.” אמר לארי סודרבלום, איש הסקר הגיאולוגי האמריקני בפלאגסטאף, אריזונה. “כמה מהערוצים הללו נמשכים לאורך 100 קילומטרים. כמה מהם ניזונים ממעינות בעוד האחרים מכילים רשתות מורכבות יותר שכנראה מולאו ב”מי” גשמים.”