להפעיל וישרים (מגבים) על מאדים

האבק במאדים מכסה את קולטי השמש או החיישנים? מהנדסים ומדענים מספרד פיתחו מערכת קלת משקל שתסיר את האבק מרכיבים רגישים. את משימת קיוריוסיטי הם החמיצו

מכשיר קל שיעבוד בדומה למגבים המוכרים לנו מהמכוניות, כדי לסלק את אבק מאדים מחיישני החלליות המסיירות בו Credit: UC3M
מכשיר קל שיעבוד בדומה למגבים המוכרים לנו מהמכוניות, כדי לסלק את אבק מאדים מחיישני החלליות המסיירות בו Credit: UC3M

בעבר כאשר אתר universe t0day דן בסוגית הצבטרות האבק על קולטי השמש של רכבי השטח המסיירים במאדים – ספיריט ואופורטיוניטי, ההערה הנפוצה ביותר בתגובות היתה 'מדוע לא נצרף לקולט השמש משהו דומה למגבים של המכוניות כדי להיפטר מהאבק'. ובכן, יש מי שלקח את העצה הזו ברצינות. צוות של חוקרים מאוניברסיטת קרלוס השלישי במדריד פיתחו מכשיר עבור קיוריוסיטי, אך למרבה הצער הוא לא התקבל על ידי נאס"א למשימה זו, אך הוא יהיה מוכן למשימות הנחיתה הבאות של מאדים.
בעוד לקיוריוסטי אין קולטי שמש משום שהיא משתמשת בחשמל הנוצר מדעיכה טבעית של פלטונוים 238, יש לה חיישנים שיכולים להיות מושפעים מהצטברות האבק, כגון התחנה המטאורולוגית. הצוות הספרדי יצר מברשת העשויה מסיבי טפלון, שתוכננו לנקות את החיישנים לאור האולטרה סגול בתחנה המטאורולוגית של קיוריוסיטי.
"במעבדה שלנו הדגמנו כיצד המערכת עובדת נכון בתנאים הקיצוניים שהיא תפגוש בהם במאדים." אומר פרופ' לואיס אנריקה מורנו, שעמד בראש הפרויקט. "הטמפרטורות נעות בין אפס מעלות ל-80 מעלות צלזיוס מתחת לאפס ולחץ אטמוספירי בעוצמה של מאית מזו של כדור הארץ."
בשל סוגית המשקל, הנוצרת כאשר משגרים עצמים לעולמות אחרים, הם השתמשו בחומרים קלים במיוחד לייצור זרוע המגב – shape memory alloys (SMA), סגסוגת קלה מאוד המורכבת מניקל וטיטניום, המאפשרת את התנועה כאשר הרכיב מתחמם.
היתרון העיקרי של הסגסוגת הוא בכך שהיא מאפשרת לייצר חומרים חזקים ביחס למשקלם, כלומר קטע של פחות ממילימטר יכול להרים משקל של 4-5 קילוגרמים" אמר מורנו. הבעיה שמציג מנגנון זה היא שבגלל שהם מבוססים על אפקטים של חום, הם לא יעילים כמו טכנולוגיות של מנועים, אף כי הם הרבה יותר קלים, דבר חשוב במיוחד במשימות חלל." אמר.
הקבוצה וחוקרים נוספים מאוניברסיטת קרלוס השלישי במדריד, עובדים כעת על גרסה שניה של אב טיפוס הרבה יותר מפורט המבוסס על טכנולוגית SMA. היא תשמש להסרת אבק מתחנות מטאורולוגיות נייחות שעשויות להכלל במשימת MEIGA-METNET – נחתת שמפתח המכון המטאורולוגי הפיני ביחד עם קבוצות מרוסיה וספרד כדי לבצע תצפיות אטמוספריות במאדים, אך עדיין אינו חלק ממשימה רשמית כעת.
"אנו משתמשים בטכנולוגיה הזו כדי לפתח שלד חיצוני שישמש לסייע לבני אדם הסובלים מבעיות תנועה, בנסיון להחליף מנועים בחומרים הללו כדי להפחית את משקל המכשיר ולהדיל את גמישות השימוש במערכות אלו" אומר מורנו, המוסיף כי המוצר החדש עשוי אפילו לשמש בעתיד לשיפור המפרקים והכפפות בחליפות האסטרונאוטים המשמשות להליכות חלל.

 

 

לידיעה באתר יוניברס טודיי

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

9 תגובות

  1. נסה פעם לעשות פוווו על חלון המכונית שלך אחרי יום של אובך כשהחלון מלא באבק, וספר לי אם הוא היה מספיק נקי לאחר מכן כדי שיהיה אפשר להתחיל בנסיעה….

    מברשת ניקוי כנראה יעילה הרבה יותר מסתם זרם אוויר.

  2. באירופה נהוג, כדי שאף אחד לא יגיד שמישהו מעדיף מדענים ממדינה זו או אחרת, שכל המחקרים הם על בסיס תחרותי. יש תקציב ומגישים הצעות, וההצעה המעניינת ביותר מבחינה מדעית זוכה, אגב אם אתה מתכוון לתוכנית המסגרת השביעית, גם ישראל חברה בה, והיא מזרימה תקציב מצד אחד והמדענים שלה זוכים במענקי מחקר מהצד השני, ובישראל בגלל שהיא מדינה מוטת מחקר, תמיד התוצאה חיובית מבחינת הזכיות לעומת התקציב.

  3. האירגון המדעי הארופי אשר מתפקידו לעודד מחקרים ישומיים בחלל
    נותן לספרד פירורים זעומים כדי לטטא פירורי אבק בחלל

  4. מה שחשוב בתעופה זה החוזק לעומת המשקל, לדוגמא ברזל ניראה יותר חזק אבל ביחס למשקל אלומיניום הרבה יותר חזק ממנו. אני פחות מכיר נתונים של sma ..

  5. למר תרגום גרוע
    קרוב לוודאי שבגלל שהניטינול מאוד קשה ניתן ליצר ממנו רכיבים הרבה יותר דקים מפלדה סתם ולכן משקלם יהיה קל יותר כך שאתה טועה שאתה מתייחס רק לעינין הצפיפות
    חג שמח ושנה טובה
    יהודה סבדרמיש

  6. וואו הם פתחו מברשת ניקוי, איזו המצאה מהפכנית מעולם לפני כן לא שמעתי על דבר כזה.

  7. "עולמים החרים"?? חח

    חבר'ה, אומנם כתבה מעניינת ואינפורמטיבית אבל נא לעשות קצת בדיקות הגהה לפני הפרסום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן