סיקור מקיף

המשותף בין דארווין ללינקולן, ולא רק יום ההולדת

ב-12 בפברואר חגגו צ'ארס דארווין ואברהם לינקולין את יום ההולדת ה-200. מסתבר שדארווין הבין שמשמעות התורה שלו היא שלכל בני האדם מוצא משותף, לינקולין, ככל הנראה בלי קשר הלך צעד אחד קדימה ושחרר את העבדים

אברהם לינקולן, צילום משנת 1865. מתוך ויקיפידיה. תמונה חופשית
אברהם לינקולן, צילום משנת 1865. מתוך ויקיפידיה. תמונה חופשית

העולם חגג ב-12 בפברואר מלאת 200 שנה להולדתם של שני ענקי רוח- חוקר הטבע צ'ארלס דארווין ונשיא ארה"ב אברהם לינקולן. האם זה היה המכנה המשותף היחיד שלהם? מסתבר שלא. במאמר מערכת בכתב העת נייצ'ר תחת הכותרת Humanity and evolution (אנושיות ואבולוציה) כותבים עורכי נייצ'ר כי שניהם פעלו נגד העבדות. דארווין בכך שגילה את עץ החיים של האדם, כלומר שכל בני האדם מוצאם מאב ואם קדמונים משותפים. דבר זה הביא אותו להכרה בכך שכל בני האדם שווים וכי העבדות היא דבר פסול.

על חלקו של לינקולן בשחרור העבדים בארה"ב אין כמובן צורך להכביר במילים. יש לציין כי לינקולן נבחר מעט לאחר צאתו לאור של ספרו של דארווין מוצא המינים, אך נרצח הרבה לפני שדארווין הוציא את ספר ההמשך – מוצא האדם.

דארווין נחשף לעבדות במסעו בספינה ביגל, ולאחר שנדהם מהתופעה כתב ביומנו עם רדתו בפעם האחרונה מהספינה: "אני מודה לאלוהים, לא אשוב למדינות עבדות"

מחקר היסטורי חדש "הסיבה הקדושה של דארווין" מאת אדריאן דזמונד וג'יימס מור (שהתפרסם אף הוא בגליון ה-12 בפברואר של כתב העת נייצ'ר), מבקש לאחד את המהפכה בתפיסת העבדות של דארווין עם עבודתו המדעית. באותו זמן היה נהוג להאמין שההבדלים בגזעי האדם מעידים על כך שהם נוצרו בנפרד והם לא שווים. ואולם תפיסת פסילת העבדות שדארווין גזר ממשפחתו חבריו והסביבה החברתית בה פעל הובילו אותו בחוזקה לרעיון שכל אדם – אנגלי או הוטנטוטי, חופשי או עבד – הם אחים החולקים אב משותף בעבר. השניים טוענים כי היכולת לראות כי האחידות תוך כדי מגוון היתה אחד הדברים שאיפשר לו לגבש תפיסה דומה על העולם הטבעי בכללותו. במחברת משנת 1838 הוא כותב "אינני יכול לחשוב על השוואה טובה יותר אודות הקשרים בין כל בני האדם החיים היום והסיווג של בעלי החיים" כאשר דארווין שרטט את המוצא המשותף של החיים כעץ משפחה, היה זה משום שהמאין בעץ משףחה לכל בני האדם – לא היתה זו תפיסה שענייניה כל כך את המדע אלא יותר עמדה מוסרית ופוליטית. לטענת השניים לכל דבר שדארווין עשה, היה גם מימד חברתי.

מאז דארווין אנו חוקרים את טבע האדם מההיבט הביולוגי, מחפשים את עקבות הברירה הטבעית בגנום האנושי, ומנתחים את הגנטיקה של הנוירוביולוגיה וההתנהגות, במטרה להשיג פרטים חדשים ותחושה מורכבת כיצד האבולוציה נתנה לאדם צורה ביולוגית מוגדרת ומצד שני, אנו שופכים אור על הדרך שבה החברה והתרבות יכולים להשפיע על המדע. מדובר בשדה מחקר עשיר הן במדעי הטבע והן במדעי החברה, ובמיוחד בשיתוף פעולה ביניהם.

10 תגובות

  1. יהודה:
    מה לעשות?
    כנראה שאנחנו חלוקים גם בשאלה מהי שפיות ומהו טירוף.
    הנאצים (שרובם היו בני אדם) יכלו להתעלל ביהודים מפני שהאמינו שמדובר בגזע אחר שערכו נחות מערכם.
    עכשיו, מכיוון שהגדרת מושג הגזע אינה דבר חד, בפירוש אפשר לקבל את הטענה שהיהודים אינם בני הגזע הארי (ונמצאו גם הבדלים גנטיים).
    הסיבה היחידה להתנגדות למעשי הנאצים נעוצה בכך שגם אם יש גזעים שונים – זו אינה סיבה לאפליה.
    התנגדות לגזענות, לכן, איננה התנגדות לטענה שיש גזעים שונים, אלא התנגדות לזלזול בערך חייהם של מי שאתה משייך לגזע אחר.
    אז זהו. אני לא מזלזל גם בערך חייהם של בני גזע הפרות.

  2. למיכאל

    להצדיק צימחונות באנטי גזענות, זה הדבר הכי מטורף ששמעתי.
    הבה ונאכל בננה וקצת תה עם נענע, ו….פסה גזענות מן העולם!
    יופי!
    יום טוב מיכאל
    סבדרמיש יהודה

  3. יותם:
    אני אכן צמחוני.
    אין לי בעייה להתכתב אתך במייל אבל מכיוון שאני צמחוני אידיאולוגי אני דווקא שמח לקיים שיחות פומביות על העניין כדי לשכנע אנשים אחרים לנהוג כמוני.
    לכן – אם אתה מסכים – אולי עדיף שנתכתב כאן באתר – במדור "תגובות חפשיות".

    מה דעתך?

  4. מיכאל, אתה צמחוני?
    (טוב, כמובן שאתה צמחוני, לפי דבריך).
    פשוט, הופתעתי.

    אשמח אם תצור איתי קשר במייל (במידה ואינך מוכן למסור את כתובת הדואר האלקטרוני שלך באתר. אם אתה מוכן, אני אצור איתך קשר).

    ואם אתה תוהה בנוגע לסיבת הבקשה –
    סקרנות.

  5. הוויכוח בין יהודה לנקודה משקף את לב העניין.
    יהודה כותב ש" מנסים ליצור את הרושם שהמאמינים באבולוציה מפסיקים להיות גזעניים".
    ונקודה עונה לו:" שונאי שחורים הם אנשים פרימיטיבים שודאי אינם מבינים את משמעויות האבולוציה".

    אז מהו לב העניין? הלב הוא ההבדל בין "אמונה" המינוח בו נקט יהודה – מינוח שהוא נכון לגבי הנאצים ובגללו אני לא פעם טוען שהנאציזם הוא דת ושהשימוש שעושים בו מגיני הדת לשלילת המדע פועל בעצם כבומרנג, לבין "הבנה" – המינוח בו נקט נקודה.

    לכן ניתן לומר ששניהם צודקים – לפחות במידת מה.

    למה רק במידת מה?
    כי יהודה טוען שזה הרושם שמנסים ליצור ואינני חושב שזה נכון.
    לא מנסים ליצור כאן אפילו את הרושם שהבנת האבולוציה מחסנת נגד גזענות – לא כל שכן אמונה.

    לדעתי כן מנסים לרמוז וזה גם נכון שהבנת האבולוציה מקנה עמידות מסוימת – לא מוחלטת – בפני רעיון הגזענות.
    כפי שאתם יודעים – אותי היא הובילה אפילו לצמחונות (שאינה אלא התנגדות – לפחות חלקית – לגזענות שאנו נוקטים כלפי בעלי חיים אחרים)

  6. ואגב,אולי מן הסתם ,לידיעה כללית: הוגיןQ,,באותו יום,,באותו החודש,,כמו לפני חודשיים,// שטויות אבל כפליים

  7. ומסתבר בסופו של דבר שהמבחן הוא אחרי כל המילים היפות והדיבורים יפי הנפש ,תורת התורות 'חופש המחשבה ורוח האדם באשר הוא' וההתהדרות האבולוציונית הוא תכלס ובמעשה לחיי היום -יום ,במדעי החיים עצמם-המציאות שכל אחד בזמנו נפגש בה ואז,, נבחנים השגותיו והישגיו.
    הייתי מכלילה גם את ההדברות כאן באותו מבחן מציאות.תכלס'-נקודה.
    ואגב,אולי מן הסתם ,לידיעה כללית: ברק אהוד,,באותו יום,,באותו החודש,,כמה שנים אחרי 😉

  8. יהודה,
    אני מסכים שהאבולוציה לא תפטור אותנו מגזענות, אבל השימוש של הנאצים לא ממש משקף. לפי מה שזכור לי הם פשטו מצאו איזה כלי שיכול להיתפס כאמין לניצול תפיסת העליונות שלהם. אולם כל גזען תמיד יחפש כלי שיצדיק את חשיבתו.
    אני חושב שהאבולוציה כפי שדארווין התכוון לה, אכן אמורה לבטל את הסלידה של במי אדם ממוצאים שונים בדיוק כפי שדארווין הבין לפתע את טעות העבדים. זה שזה לא קורה בפועל – זה רק מחזק את תפיסת דארווין שלכל בני אדם מוצא משותף – כולם טיפשים!! (;

  9. יהודה,
    אתה מצדיק את הנאצים?
    שונאי שחורים הם אנשים פרימיטיבים שודאי אינם מבינים את משמעויות האבולוציה.

  10. נידמה לי שמנסים פה להבין דברים מעבר לפשוטם.
    מנסים ליצור את הרושם שהמאמינים באבולוציה מפסיקים להיות גזעניים ולא כך הדבר!הרי הנאצים עצמם השתמשו באבולוציה בכדי להוכיח את עליונותם. זה שלנו ולשחורים היה אב משותף, אז מה?, הרי היה לנו אב משותף עם הקופים ואפילו עם העכברים! זה לא עושה אותנו שווים להם.
    פשוט שונאי השחורים, עם אבולוציה או בלי אבולוציה, מניחים את השחורים ברמה אחת עם הקופים , על העצים. ראה " מאז היות דרווין" הוצאת מעריב, פרק 27- גזענות ורקאפיטולאציה.
    יש שם דוגמאות גזעניות למכביר, בלי שום קשר לאמונה באבולוציה.
    שבוע טוב
    סבדרמיש יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן