מכשיר ניסיוני שיותקן על גבי מטוס נוסעים יסייע בחיזוי פעילות געשית מסוכנת

המכשיר שיותקן במטוס של בריטיש איירווייז ישגר לחוקרים בבריטניה נתונים קריטיים שיסייעו בגיבוש מיפוי מדויק של פעילות געשית ברחבי העולם

כך עשויה להיראות התפרצות \של הר הגעש סטרומבולי. המחשה:  shutterstock
כך עשויה להיראות התפרצות של הר הגעש סטרומבולי. המחשה: shutterstock

מדענים מהלשכה המטאורולוגית בבריטניה (Met Office) פיתחו גלאי אפר געשי המסוגל לאתר כמויות מזעריות של אפר באטמוספירה. פעילות הגלאי היא חלק ממחקר רחב היקף שמטרתו חיזוי פעילות געשית ומניעת שיבושי טיסה קשים כמו אלה שהתרחשו ב-2010, בעקבות ההתפרצות הגעשית הקשה באיסלנד.

המכשיר, שזכה לכינוי "זאוס", הורכב על גבי מטוס מסוג בואינג 747 של חברת בריטיש איירווייס, ובימים אלה הוא כבר אוסף נתונים בטיסותיו הרבות ברחבי העולם. בשנה הקרובה, יאסוף המכשיר מידע בכל רגע נתון ומכל נקודה באטמוספירה בה נמצא המטוס, ויעביר אותו ישירות לידי חוקרי השירות המטאורולוגי הבריטי לעיבוד וניתוח.
הרעיון לפיתוח מכשיר ה"זאוס" הוא תוצאה של חוויה של טייס במטוס מחקר, שהבחין כי באזורים מסוימים במהלך הטיסה, השיער שלו מזדקר. צוות המחקר גילה כי התופעה היא תוצאה של חלקיקי אפר געשי מזעריים שמשנים את האיזון האטמוספרי ומייצרים חשמל סטטי. משם, נולד הרעיון לניצול פלטפורמת המטוסים המסחריים למחקר וחיזוי בתחום הגעשי.

דין פלמב, טייס בחברת "בריטיש איירווייס" הסביר את המהלך: "אנו נרגשים לקחת חלק במחקר החדשני הזה, כיוון שאנו מבינים היטב את התרומה האדירה שיש לו לתעשיית התעופה המסחרית ולמדע. מטוסים נתקלים באופן קבוע בחלקיקים קטנים של אפר געשי באופן בטוח, אך טייסים צריכים להיעזר במומחים כדי להימנע מענני אפשר דחוסים יותר, שעלולים לסכן את בטיחות הטיסה. מערכת ה"זאוס" מייעלת את התהליך הזה ומספקת תמונה ברורה יותר של פיזור האפר הגעשי ברחבי האטמוספרה כולה".

איאן ליסט, ראש הלשכה המטאורולוגית בבריטניה: "מדובר בהתפתחות דרמטית ביותר בתחום, והיא משקפת שיתוף פעולה בעל חשיבות עליונה בין שתי תעשיות שונות. אנו עומדים בפני תהליך ארוך, אך כבר בשלב הנוכחי של הפרויקט, המערכת מספקת תוצאות משמעותיות בעלות פוטנציאל אדיר לשינוי פני תחום החיזוי".

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. הם מסתפקים רק במטוס 1? עד כמה המכשיר יקר? כי הרי היה עדיף לפזר כאלה על כל המטוסים בעולם ולמפות את ענני האפר ברזולוציה גבוהה יותר, לא?
    מעבר לזה, גאוני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן