חוקרי הטכניון הצליחו לבנות ריקמת סחוס מחוץ לגוף

הם עשו זאת על ידי גירויים מיכניים שיוצר מתקן חדשני אשר נבנה בטכניון

חוקרי הטכניון הצליחו לבנות ריקמת סחוס מחוץ לגוף האדם. החוקרים, פרופסור יוסף מזרחי וד”ר דרור סליקטר, בנו מכשיר חדשני, ביו-ריאקטור היוצר גירויים מיכניים הבונים את הריקמה.

“הבסיס הוא פולימר, המשמש כפיגום שלתוכו אנו שותלים את התאים”, מסביר פרופסור יוסף מזרחי, ראש המחלקה להנדסה ביורפואית בטכניון. “הפולימר מתמצק ומאפשר העברת עומסים מיכניים לתא, המתחיל לייצר חלבון אשר ברבות הימים יחליף את ה'פיגום הפולימרי' שיתכלה”.

ד”ר דרור סליקטר מוסיף כי כי ה”פיגום” מתוכנן להתכלות על ידי הדינמיקה של יצירת החלבון. “ה'פיגום' נהפך למיותר כאשר נוצר החלבון”, הוא מסביר.

המחקר מתבצע בשיתוף פעולה עם ד”ר ג'ניפר אליסיף, מאוניברסיטת ג'והנס הופקינס בארה”ב, אשר הצליחה לגדל תאי גזע עובריים בריקמה אצל עזים, באופן המדמה התפתחות של תאי עצם.

“אנחנו רוצים לכוון את התא הבסיסי, הפרימיטיבי, להתפתח כתא סחוס או תא עצם”, מסביר פרופסור מזרחי. “אנו חוקרים אם קיימים תנאים סביבתיים הגורמים לתא הזה להתמיין לתא סחוס או תא עצם”.

חוקרי הטכניון מבהירים כי כושר ההתחדשות של ריקמת סחוס , במקרה של נזקים או שחיקה – קטן ולמעשה כמעט אפסי, ולכן רוב האוכלוסיה סובל מכאבי גב או מכאבי פרקים.