מדענים הצליחו, זו הפעם הראשונה, לשפר את טעמה של העגבנייה באופן ניכר, בשיטות של הנדסה גנטית

חוקרים באוניברסיטת בן גוריון ומאוניברסיטת מישיגן בודדו גנים האחראים לריחות ולטעמים בצמחי תבלין שונים והעבירו אותם לעגבניה

אוניברסיטת בן גוריון

פריצת דרך מדעית בישראל: מדענים מישראל, הצליחו, זו הפעם הראשונה, לשפר את טעמה של העגבנייה באופן ניכרת, בשיטות של הנדסה גנטית.

במסגרת עבודת מחקר לשיפור הטעם של פירות וירקות שונים, הצליחו מדענים מישראל לזהות ולבודד גנים המעורבים בייצור חומרי ארומה מצמחי תבלין, פרחים ופירות שונים. במהלך עבודתם, גילו החוקרים מספר גנים שלהם פוטנציאל גדול לשיפור הטעם והריח בעגבנייה ופירות וירקות נוספים. הגן ראשון שהחוקרים בודדו הוא מצמח התבלין בזיל (ריחן) לימוני. הגן משפיע על יצירת גרניול, חומר בעל ריח וורדים אופייני.

עבודת המחקר בוצעה במעבדתם של ד"ר אפרים לוינסון, מנהל המחקר החקלאי נווה-יער ודר' ירון שטרית מאוניברסיטת בן-גוריון, במסגרת פרויקט ממומן ע"י קרן קמ"ח עם פרופ' ערן פיצרסקי, אוניברסיטת מישיגן. צוות המחקר כלל גם את רחל דוידוביץ'-ריקנטני , במסגרת עבודת הדוקטוראט שלה, במחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון.

בעגבנייה המהונדסת נוצרו גם חומרי ארומה נוספים בעלי ריח לימוני. ייצור חומרים אלה בא על חשבון ייצור הליקופן, הפיגמנט שנותן את הצבע האדום האופייני לעגבנייה. במבחני טעם שערכנו החוקרים, התברר שלמעלה מ-95% מהציבור זיהה ארומה זו באופן בולט. מרביתם מכלל הטועמים והמריחים (60%) אף העדיפו עגבנייה זו על פני עגבנייה רגילה. ממצאי המחקר מתפרסמים במאמר שהתפרסם בימים אלה בעיתון היוקרתי Nature Biotechnology.