זרז מלאכותי לייצור מימן

ד''ר ראוכפוס וצוותו מאוניברסיטת אילינוי

ע”י יצירת חיקוי של האתר הפעיל המצוי באנזים טבעי, חוקרים מאוניברסיטת אילינוי מתארים זרז הפועל כמו “מפעל” המימן היעיל ביותר בטבע.

מדענים התפלאו מזה זמן רב מיכולתו של הטבע להשתמש בשפע של אבני-בניין זולים – ברזל, ניקל וגופרית – להשגת ביצועים קטליטיים המתקבלים רק בחומרים נדירים ויקרים. במיוחד, שני אנזימים: הידרוגנאזה ברזל-ברזל והידרוגנאזה ניקל-ברזל מתפקדים כמפעלים של מימן, בדומה למתכת פלטינה.

“הטבע מתבסס על מבנים משוכללים ביותר לשם תמיכה עצמית במשק המימן שלו,” מסביר Thomas B. Rauchfuss, פרופסור לכימיה והכותב הראשי של המאמר. “פיצחנו את העיצוב הזה ע”י יצירת חיקויים של האתר הקטליטי הכולל את אטום המימן כמצע שלו.”

חיקוי התצמיד ניקל-ברזל של החוקרים הינו הראשון לכלול בתוכו ליגנדת הידריד מגשרת, רכיב מפתח חיוני של הזרז.

“ע”י הבנה טובה יותר של מנגנון הפעילות של האתר הפעיל באנזים ניקל-ברזל הידרוגנאזה, אנו לומדים כיצד לפתח סוגים חדשים של זרזים סינתטיים שיוכלו להיות שימושיים ביישומים אחרים,” מסביר אחד מהחוקרים.

“חקר אנזימי ההידרוגנאזות מספק שפע של מידע פוטנציאלי – כגון זה עבור משק המימן, אנרגיה ירוקה ותאי ביו-דלק – אולם, פריצות הדרך האחרונות מקורן בחיקויים מנגנוניים משודרגים כמו שלנו,” מסביר החוקר. “ע”י יצירת חיקוי המכיל ליגנדת הידריד הוכחנו כי ניתן להבין ולשפר את התנהגותם של זרזים טבעיים אלו.”

1. הכתבה מאוד קצרה – האם לא ניתן היה לפרט יותר אודות מבנה האנזים, למשל? או אודות הזרז הכימי?

2. :)ותומאס?:’כפי’ ה’תום’.
    אם כבר חיקוי ,אז שיהיה נאמן למקור האמת=ב’תום’.

3. שמות המשפחה של אנשים הם לפעמים משעשעים ביותר.
    ראוכפוס, למשל, זה "רגל עשן"