ידענים: מיחשוב ורובוטיקה | רובוטיקה

מאת 8 באוקטובר 2017 14 תגובות

לאחרונה בישרה שווייץ שהחודש יתחילו רחפנים לשאת משלוחים בשטחה, מבלי התערבות אנושית ומעל ערים מיושבות בצפיפות גבוהה

מקור: Matternet.

מקור: Matternet.

לפני מספר שבועות סקרתי כאן את תחום הרחפנים, וסיפרתי על הציפיות שהרחפנים ישמשו לשינוע סחורות תוך דקות ספורות מיעד ליעד, בעלויות נמוכות ביותר. אנליסטים בארצות הברית מאמינים שרחפנים ישמשו שם לשינוע מסודר החל מ- 2023, אלא ששאר העולם מתקדם בקצב מהיר יותר, ולראיה – לאחרונה בישרה שווייץ שהחודש יתחילו רחפנים לשאת משלוחים בשטחה, מבלי התערבות אנושית ומעל ערים מיושבות בצפיפות גבוהה.

השווייצרים מסתמכים על חברת הרחפנים מאטרנט (Matternet) האמריקנית, שפיתחה רשתות רחפנים ביחד עם תחנות שיגור, נחיתה וטעינה. התחנות יכולות להימצא ברחובות או על ראשי בתים, וגדולות קצת יותר ממקרר ביתי. כל אדם יכול להגיע לתחנה, להפעיל אותה באמצעות אפליקציה ייעודית, להכניס חבילה במשקל של עד שני קילוגרמים, וללכת הביתה. בינתיים, החבילה מחוברת על-ידי זרוע רובוטית לרחפן, והוא ממריא ונושא את המשלוח למרחק של עד עשרים קילומטרים ובמהירות של 70 קמ"ש, לתחנה אחרת בעיר או מחוצה לה. בסך הכל, מאטרנט מתחייבת לשינוע הסחורות תוך שלושים דקות או פחות.

מאטרנט מתמקדת כרגע בשימוש אחד ספציפי: שינוע משלוחים רפואיים. היא רוצה לחבר בין מרפאות, מעבדות ובתי-חולים, ולסייע להן להעביר ביניהן דגימות דם ורקמה, חיסונים, מנות דם ועוד. אבל מאטרנט נמצאת בשותפות הדוקה גם עם משרד הדואר השווייצרי, ועתה שניתן האישור הראשון להטסת משלוחים באופן אוטונומי מעל ערים, אפשר לצפות שהם יתרחבו גם לשינוע חבילות מסוג אחר. מאטרנט עצמה מתכננת כבר למקם תחנות דומות גם בתחנות דלק ואפילו בחנויות מכולת.

כמובן, כל זה לא אומר שכבר מחר בבוקר נראה עשרות-אלפי רחפנים בשמי שווייץ. מאטרנט מסוגלת לעשות את המשלוחים האוטונומיים הראשונים פשוט מכיוון שהיא הראשונה, והשמיים ברום נמוך אינם גדושים עדיין ברחפנים מתחרים. אפילו במצב זה, התחנות של מאטרנט נדרשות לפקח על הרחפנים מתוצרתה בעודם באוויר ולוודא שאינם מתנגשים ברחפנים אחרים. ככל שיהיו יותר רחפנים בשמים, כך נזדקק למערכת רחבה יותר של פיקוח אווירי אוטונומי. ומערכת כזו, כפי שחזו האנליסטים מארצות הברית, לא צפויה להופיע בקנה מידה נרחב עד 2023.

אבל בינתיים, כדאי לשים לב לשתי משמעויות מעניינות של הטכנולוגיה.

ראשית, אם מאטרנט מצליחה למקם תחנה כזו על גג כל בית-חולים, מעבדה ומרפאה, הרי שארגונים אלו מפסיקים להיות מוגבלים בשל המרחק הפיזי ביניהם. למעשה, כמעט אפשר להתייחס אליהם כאל ארגונים שונים הנמצאים כולם תחת 'קורת גג אחת', ויכולים להעביר ביניהם ציוד ומצרכים לפי הצורך מבלי שהות. בעבר, השינוע בין ארגונים נפרדים שונים היה מתבצע באמצעות הזמנת מונית דחופה, שהייתה מתעכבת לעתים קרובות בשל פקקי תנועה והייתה נתונה לגחמות וליעילות הנהג שהגיע מחוץ לארגון. אלא שבזכות מאטרנט, בתי-חולים קטנים אינם חייבים להחזיק בכל הציוד הרפואי האפשרי: הם יכולים להזמין אותו במהירות ממרכזים רפואיים גדולים יותר. יש כאן ביזור של הטיפול הרפואי, שמאפשר לקטנים להתחרות בגדולים במתן שירותים רפואיים יעילים במהירות.

המשמעות השנייה מעניינת לא-פחות. מאטרנט זכתה לשמה ביושר: היא רוצה לפתח "אינטרנט של החומר". המודל הראשוני להקמתה התבסס על תחנות המסוגלות להחליף באופן אוטומטי סוללות לרחפנים, כך שרחפן אחד יוכל לעבור מרחקים של מאות קילומטרים באפריקה באמצעות 'קפיצה' מתחנה לתחנה והחלפת הסוללה בכל שלב בדרך. גם התחנות שבשווייץ ניחנות ביכולת החלפת סוללות אוטומטית, כך שאם הניסוי הנוכחי יוכיח את עצמו, הרי שאנו צפויים לראות מרוצי שליחים של רחפנים המסוגלים להביא סחורות גם לאזורים מחוץ לעיר במהירות וביעילות. בעתיד הרחוק, רשתות רחפנים שכאלו יוכלו להביא חפצים גם לכל אדם עם סמארטפון הנמצא בטווח נוח של אחת התחנות.

אכן, אינטרנט של החומר.


אתם מוזמנים לקרוא עוד על הרחפנים וכיצד הם צפויים להשתלב בחברה ולשנות אותה בספרי החדש "השולטים בעתיד", בחנויות הספרים המובחרות (וגם אלו שסתם בסדר).

ראו עוד בנושא באתר הידען:

14 תגובות ל “שווייץ משיקה שירות משלוחים אוטומטי באמצעות רחפנים”

  1. מישהו אחר לגמרי

    לחיים מזר.
    טרוריסטים ופושעים יש בכל מקום ובכל זמן. השאלה, כמו לפני ה 11/9
    היא, אם איננו הופכים את חייהם לקלים מדי. הנקודה היא שלפי ההצעה
    השוויצית לא תצטרך לקנות רחפן, רשיון להטסה, קשר עין עם הרחפן,
    בניית רחפן משלך ואפילו הכשרה מינימלית בהטסתו ושום פיקוח לא יהיה
    עליו – אלא להיפך, השלטונות יגנו בכל תנאי על הרחפן והמטען. לי זה
    נראה כמו הזמנה אישית לטרוריסטים ולצרות אחרות.

  2. חיים מזר

    ניסים
    אם כך אנו חוזרים למגיב הראשון ,החשש שייפול לי מקרר על הראש. לפחות במקרה זה אני לא אצטרך
    לעשות קניות. במקרה זה אאסוף את המצרכים מהמדרכה או מהכביש (בתקווה שלא אדרס) והביתה.

  3. ניסים

    חיים
    תדרים הם לא הסכנה, תחשוב על כל מיליוני הטלפונים הסלולריים. יש בעיה הרבה יותר חריפה – התנגשויותת תקלות, פגיעה בחוטי חשמל וכן הלאה.

  4. חיים מזר

    ניסים
    יש עניין נוסף שדורש ליבון והוא תדרי שידור הכרתי את הנושא היא קטנה, אך הרושם שלי הוא שעלול להיווצר כאוס תקשורתי. לכול רחפן מוקצה תדר מסוים. תאר לעצמך אם מעל תל אביב למשל כל יום יחוגו אלפי רחפנים, מה עושים? האם תהיה בלי שירצו חפיפה בין תדרי שידור ואז תהיינה התנגשויות.? האם יהיה רצוי למשל להגביל שעות טיסה לכול רחפן? להנחית רחפן באמצע הרחוב בלתי אפשרי. אולי ליצור מעין אתרים נחיתה מוסכמים או על גגות בתים וכוח חריגה מהם תגרור קנסות.

  5. ניסים

    חיים מזר
    מסמך מעניין, תודה! אני חושב שהשלב הראשון בחקיקה צריך להיות מיון הרחפנים למחלקות. זה לא פשוט כי יש הרבה פרמטרים: משקל, מהירות, גובה, טווח, סוג התקשורת וכן הלאה. צריך גם להבדיל בין רישוי המפעיל (כמו במסמך שקישרת אליו) לבין רישוי כלי הטיס.
    בגלל שישראל עסוקה בבעיות הרבה יותר רצינויות (כמו הנרות של שרה), אני חושב שעדיף שרשות פרטית תיקח על עצמה את המשימה ותשכנע מישהו חכם בכנסת לקחת את העבודה כבסיס לחקיקה. נראה לי משימה בלתי-אפשרית….

  6. חיים מזר

    ניסים
    קרימינלים תמיד יהיו. הם ימצאו תמיד דרכים להשתמש בכול טכנולוגיה להשיג את יעדיהם. הנה העלתה רעיון איך להתמודד עם הפוטנציאל הפלילי, עכשיו מה שנשאר הוא להפוך את זה למאמר ולפרסם בכתב עת משפטי. בהצלחה.

  7. ניסים

    חיים מזר
    אני בעד חקיקה. מה שאני אומר זה, שחקיקה לא תמנע מפושעים להשתמש ברחפנים למטרות רעות.
    יותר מזה – אני חושב שהחקיקה צריכה למנוע כל יכולת להטיס רחפן מעל אנשים או באיזור שדה-תעופה פעיל.

  8. חיים מזר

    ניסים
    גם אם ניתן לבנות רחפן בבית מין התבונה שהנושא יוסדר בחקיקה.. תאר לעצמך שאתה מייצר אצלך בסלון רחפן להובלות קלות. למשל העברת משלוח במשקל 50 ק"ג. חלה תקלה ואותו משלוח נופל על ראשו של אדם והוא נהרג או שאותה חבילה נופלת על מכונית סמוך להגעתה ליעדה ומתרחשת בעקבות זאת תאונה. מה קורה מבחינת הניזוקים או הניזוקים? מי מפצה אותם על הנזקים? הרי אותו יצרן ביתי ירצה או לא ירצה יש לו נגיעה ישירה לכך. גם אם אדם יצר בביתו אקדח והיה והוא נתפש כשותף לרצח בגלל אותו אקדח שייצר בביתו לא ייענש? עצם יכולת הייצור העצמי של הרחפן אסור שתמנע הערכות משפטית לנושא.

  9. ניסים

    חיים מזר
    רישיון לא יעזר. עיין ערך "אקדח" בכל מדינה בעולם. ולהבדיל מנשק, קל לבנות רחפן לבד.

  10. חיים מזר

    בנימין מאי
    הבעיות שאתה מציג אכן נכונות, רק מה אי אפשר לעצור התפתחות של טכנולוגיה. קרימינלים תמיד יהיו. הפתרון הוא בחקיקה תואמת והחזקת רחפן לכול מטרה שהיא תהיה מותנית בהוצאת רישיון . לא כל אחד יוכל לרכוש רחפן. אני יוצא כאן בקריאה לעורכי דין ולמערכת המשפט לתת על כך את דעתם ולהתחיל לכתוב מאמרים על ההיבטים המשפטיים של הנושא לרבות ביטוחים.

  11. בנימין מאי

    יופי. ואם מישהו רותם פצצה לרחפן והולך הביתה בזמן שהחבילה
    מתפוצצת בכל יעד אפשרי באמצעות שעון, או מעל מרכז העיר כשבתוכה
    חומרי לחימה כימיים, ביולוגיים או פצצה מלוכלכת?
    בכל שיטת משלוח אחרת, יש מגבלה של שליטת השולח
    בתזמון הפצצה שבחבילה, במיקום החבילה ובאפשרות
    הפיזור. פיצוץ בתוך משאית או משרד דואר לא יגרום לנזק
    המבוקש ומקשה על הימלטות, חטיפת או שכירת מסוק
    אינן עניין פשוט וגם אז קשה להימלט.
    חוששני שמישהם פשוט לא חשבו עד הסוף כשהציעו את המערכת
    המשלבת הטסה רובוטית של מטענים מעל העיר שכל אדם יכול
    להפעילה.

  12. משה

    יופי לא מספיק צריך להזהר בכביש עכשיו נצטרך להסתכל למעלה שלא יפול עלינו איזה מקרר.באסה של חיים

הוספת תגובה

  • (will not be published)