סיקור מקיף

אמונות טפלות בחטיבת הביניים

באור יהודה של שנת 2007 נתבקשו תלמידי חטיבת הביניים הממלכתית לספר מה המזל של החודש בו נולדו ולתאר את תכונותיו ולתאר כיצד שומרים שבת בביתם * עוד פנינה: האדם הוא בורג בבתי חרושת גדולים והוא לא צריך לחשוב” * משבר במערכת החינוך כבר אמרנו?

באתר חופש, אתר ותיק בו אני גולש רבות בעשור האחרון, מצאתי אתמול את המכתב הבא ששלח אב לבנות הלומדות בחטיבת ביניים ממלכתית לשרת החינוך, פרופ' יולי תמיר

 

לכבוד השרה תמיר שלום וחג שמח.

לאחרונה נודע לי שביקרת בחוג בית באור יהודה וקיבלת סקירה מקיפה על מצב החינוך בעיר. כולי תקווה שתצליחי לשנות דברים לטובה, באור יהודה ובכל הארץ.

בתי הבכורה הינה בוגרת של אחת מחטיבת הביניים באור יהודה (“ארזים”), ובנותיי הקטנות לומדות כעת בחטיבה השנייה (“הפרדס”). היום נחשפתי לטיב “עבודת השורשים” שהבנות מתבקשות לעשות. להלן כמה דוגמאות לשאלות ולנושאים המכוסים במסגרת העבודה:

בפרק “הילד הזה הוא אני” מופיעות שאלות:

“מזל החודש שבו נולדתי” ו-“מאפייניו”. לו הייתי אדם דתי, הייתי רואה בשאלות אלו איוולת הגובלת בעבודת אלילים. כאדם חילוני אני רואה בזה סתם אמונה טפלה בזויה שמערכת החינוך לא צריכה לתת לה לגיטימציה. בכל מקרה, אין לשאלות אלו שום קשר ל”שורשים”.

אחר-כך יש שאלות שחלקן לא רלוונטיות (“בית החולים בו נולדת”, “משקל בזמן לידה”), וחלקן ממש על גבול חדירה לפרטיות, כמו למשל, “תאור הבית שבו אני גר”, “משקל שלי” וכדומה. למה זה רלוונטי לעבודת השורשים?

הפרק “פעילות ביצירה” דומה יותר לאבחנה פסיכולוגית מאשר לפרק בעבודת שורשים. ציטוט: “התלמידים ישלימו את המשפטים בדרכים שונות … דוגמא: אני מרגיש שאמא מחבקת ומנשקת יותר מידי. אני מרגישה לא נוח שההורים מעירים בנוכחות חברים”. שוב, לא ברורה הרלוונטיות ל”שורשים”.

פרק “הפנים” גם הוא ערוך בצורה מוזרה לטעמי. למשל, “אילו תכונות עברו במשפחתך בתורשה?” בכיתות של בנותי יש ילדים שאומצו. מה הם צריכים להשיב על שאלות מסוג זה?

כשליש מחוברת ה”שורשים” מוקדשת לשבת ולהילכות השבת. בנותיי הן דור שלישי ורביעי ליהודים חילונים. הנושא, בצורה שמוצג בחוברת, אינו רלוונטי להוויה שלהם או של הוריהם. כמה “פנינים” מתוך הפרק: “האדם נעשה תלוי בכלים שהוא ממציא. הוא תלוי בטכנולוגיה…. ביום זה [שבת] הוא לומד לחיות חיים טבעיים. להיות עצמאי, לא להיות תלוי בטכנולוגיה.” מעניין, האם הקביעות האלו נכונות גם לפלטת שבת, ומעלית שבת, ושעון שבת?… ועוד פנינה: “אדם עובד בבתי החרושת הגדולים, והוא נעשה קטן. הוא אחד מאלפי עובדים. הוא אינו צריך לחשוב. באה השבת ומחזירה לאדם את כבודו.” האם צריך טקסט יותר ברור בשביל לקרוא לזה “אופיום להמונים”? בכל מקרה, אינני רואה כיצד בנותיי יכולות להתחבר לטקסטים מסוג זה.

אולי אף יותר חשוב ממה שיש בחוברת ה”שורשים”, הוא מה שאין בה. למשל, לא מצאתי בשום מקום שאלות כמו: “מה גרם למשפחתך לעלות לישראל?” או: “מה האירועים החשובים בתולדות העם והמדינה שהוריך / סבא / סבתא שלך השתתפו בהן?”. סבא של בנותיי היה במחנות העקורים בגרמניה והשתתף במלחמת השחרור. סבתא שלהן היתה ילדה באושוויץ. שתי העובדות האלה אולי לא יבואו לידי ביטוי בעבודת השורשים.

בקיצור: תבנית עבודת השורשים הזאת מעודדת שטחיות (כמו דברים רבים במערכת החינוך). אבל יותר מזה, כל התבנית בנויה לקהל יעד מאד מסויים, שהוא ציבור מסורתי, עם רקע סוציו-אקונומי נמוך. אין זכר לפלורליזם או להשקפת עולם חילונית-ליברלית. אינני אוהב זאת, ולכן הדואל הזה אלייך.

בברכה ובכבוד רב.

חיים קופרשמיט.

 

11 תגובות

  1. היהדות בפירוש סולדת מאמונות טפילות. כבר הרמב״ם כותב שהאסטרולוגיה היא שקר שהמציאו האסטרולוגים לצרכם.

  2. לפעמים זה מייאש לראות איך הבערות מרימה את ראשה המכוער. כשאני עשיתי את עבודת השורשים שלי
    היא הייתה בשבילי מסע לגילוי ההיסטוריה המשפחתית, השואה והתקומה של בית סבי, וההיסטוריה הלאומית נתגלו לי שזורים יחד והעניקו לי תחושת שייכות וגאווה שנשארים איתי עד היום 17 שנה אחרי.

  3. זו שערוריה!
    אסור שמורים ינצלו את הסמכות שלהם כדי לתת את הדעות שלהם לתלמידים, ועוד בבית ספר חילוני.

  4. לשי – גם אם האסטרולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהיהדות (ועל כך יש ויכוח), היא עדיין אמונה טפלה ותשאר כזו.

    לטל גלילי – באתר הידען אני כבר עקבי מזה עשר שנים, בנסיון שלי להתקומם על הנטיה לבערות, ונסיון לקדם אג’נדה תבונית. את הנושאים הכלכליים והחברתיים אני משאיר לאחרים, אבל כל מי שיצטרף אלי במאבק יבורך. אילו הילדים שלנו יהיו קצת יותר מלומדים הבעיות האחרות תיפטרנה מאליהן.

  5. אחלה מכתב.
    כאמור, אני מסופק שהוא יניע במשהו.
    אבל אם אתה מתעניין בדברים מסוג זה, אני ממליץ לך להכיר את האתר "עבודה שחורה":
    http://www.blacklabor.org

    (אני לא מעורב בו ישירות – אבל זה אתר עם אנשים רציניים אשר מכוון לעורר שיח אינטרנטי למול גופי שילטון)

  6. תיקון קטן האסטרולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהיהודות
    והיא הבסיס לכול ספרי הקבלה ככה שזה ממש לא עבודת אלילים. בדפדוף פשוט בספר היצירה ניתן לראות שהוא מבוסס על האסטרולוגיה.

  7. כבר עברנו מזמן את שלב המהפכה התעשייתית, אני נוטה לחשוב שגם עובדי הכפיים נאלצים היום לחשוב במהלך עבודתם. מי שלא חושב המשרה שלו או עברה כבר מזמן למכונה (גם מי שחושב – נא לקרוא את הספר העולם השטוח של תומס פרידמן), או לסין.
    בוודאי עוד יש כמה עובדים "מהדור הישן", בדיוק כמו שפעם החקלאים היוו 90% מכלל המועסקים במשק והיום 2-3% מספקים את המזון לכל האוכלוסיה ועוד יש עודף לייצא.

  8. עיקרון השבת על אף שבראשיתו אכן היה מדובר ב"עיקרון סוציאלי" הפך כבר מיזמן להרבה פחות "חופש" מאשר כל שאר ימות השבוע שכן יש איסור לעסוק ברוב פעילויות הפנאי ופעילויות שיגרתיות מסויימות הפכו למפרכות למדי תחת הגבלותיה של שבת המודרנית.

    מעבר לכך הסיבה שמכבת זה הועלה אינו עיקרון זה או אחר אלא התוכן הדתי אליו נאלצים לכתוב הבנות והפרופוגנדה הדתית הנחבאת בתוך משפטים תמימים לכאורה, פרופוגנדה שאין לה מקום בבית ספר, במיוחד בכיתות צעירות בהם קל לדמויות סמכותיות להשפיע על הילדים.

  9. לאבי
    אכן, כצפוי המורה שחיבר את השאלון הזה הוא די מטומטם.
    אבל גם על הקופרשמיט הזה לא דילגה הסיכלות.
    בשאלה על השבת, הגם שנוסחה באופן עילג במקצת, הכוונה היתה להציג באופן שלילי את העובדה שבני האדם עובדים בבתי חרושת כל ימות השבוע ופועלים ללא מחשבה, ולעומת זאת , ביום השבת ניתנת להם הפריוילגיה לנוח ולחשוב קצת. (במקרים רבים זה נכון! עדיין נותרו בארץ כמה יהודים עובדי כפיים, לא כולם פראזיטים).
    השבת זו חקיקה סוציאלית חשובה ממדרגה ראשונה. לא כל מה שקשור בדת הוא חשוך ופסול.
    אז למה צריך לקפוץ עם כותרות מטעות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.