ההוכחה ל”סופרנובה” ערפילית הסרטן נתגלתה בקוטב הדרומי

ערפילית הסרטן הוא שריד לפיצוץ מלפני 900 שנה

זה קרה כנראה לפני כ-700 שנה: כוכב התפוצץ והעדויות לאירוע המסעיר הזה נתגלו רק באחרונה במרחבי קרח העד של יבשת הקוטב הדרומי, אנטארקטיקה. “זוהי ה'סופר-נובה' האבודה” – הגדירו חוקרים את התגלית. הם הסתייעו במער כת צילום הרנטגן של הלוויין הגרמני- אמריקני “רוזט” שאיתר בקוטב שרידי סו פר-נובה – שהתרחשה במרחק של 640 שנות אור מאיתנו.

לדברי צוות המחקר התפוצצות הכוכב האירה את השמיים שלנו בתחילת המאה ה-14 ומכאן, שזוהי הסופר-נובה הקרו בה ביותר (במועד התרחשותה) לתקופתנו. שלא כמו סופר-נובות אחרות, שתועדו בי די האסטרונומים, המדענים שדיווחו על האירוע ההסטורי, לא מצאו לה כל התייח סות בכתובים.

לפני 20 שנה, בבדיקות שבוצעו בגושי קרח בקוטב הדרומי, נתגלו ארבעה ריכוזים של ניטרטים. מקורם לא היה ברור. בדיקתם הראתה שתאריך היווצרות שלו שה מהם תאמה למועדי סופר-נובות שהת רחשו ב-1572 ,1181 ו-.1604 כולן תועדו. כעת אומרים המדענים שריכוז הניטרטים הרביעי הוא עדות להתפוצצות נוספת – ואותה זיהה הלויין “רוזאט”.

העומק שבו נמצא המצבור בקרח תוארך לשנת 1320 לערך – סמוך מאוד לתאריך שנקבע בתצפיות שביצע “רוזאט”. החוק רים הקבילו בין המימצאים הללו ואומרים שהם תלויים אלה באלה.”מצבור הניטרטים הרביעי תואם בדיוק לתקופה שבה האור, שהגיע מהסופר-נובה שנגלתה באחרונה, היה יכול להגיע לכדור הארץ”, אמר ראש צוות המחקר הגרמני, מאוניברסיטת דורט מונד. ההוכחות שנמצאו בקרח האנטארק טי מצביעות על מה שהאסטרונומים מכ נים “סופר-נובה מסוג :”2 חיסולו של כוכב אדיר-מימדים, שהיה כנראה כבד פי 15 מהשמש שלנו.