סיקור מקיף

סיכום שנת 2005 בחלל – מהויגנס ועד ונוס (וגם ונוס אקספרס)

הכנס השנתי של האגודה הישראלית לאסטרונומיה התקיים ביום שישי ה-30/12/2005 באשכול פיס בר”ג, תאריך שאין כמוהו לסיכומים. את אירועי השנה בחלל סיכם טל ענבר, חוקר במכון פישר וסגן נשיא אגודת החלל הישראלית. “השנה היתה פעילה ומוצלחת עבור הרבה מאוד פרויקטים חלליים

אבי בליזובסקי, טל ענבר

* ב-14 ינואר נחתה נחיתת החללית האירופית הויגנס שהיא חלק ממשימת קאסיני האמריקנית. החללית גם צילמה תוך כדי הירידה שלה בתוך האטמוספירה של טיטאן ומספר תמונות מפני הקרקע. חלק גדול מהנתונים המדעיים נמצא עדיין בניתוח. זה אירוע שאף פעם לא יתרחש שנית (הנחיתה הראשונה על טיטאן), מדובר במשימה מורכבת והיא ניצלה על ידי סטודנט ששם לב שלא התחשבו באפקט דופלר. באשר לשאלה האם יש מיקרואורגניזמים על טיטאן, יש דעות לכאן ולכאן. המשימה החזיקה מעמד יותר זמן ממה שצפוי ובסופו של דבר נגמרה האפשרות לקלוט את הנתונים כי קאסיני חלפה כבר מעבר לאופק.

* בחודש ינואר 2004 הגיע בוש למרכז ג'ונסון והציג את הרעיון שלו לחזור לירח בשנת 2020. לקח לנאס”א שנה ותשעה חודשים ובספטמבר 2005 היא חשפה גם את חזון החלל שלה שכולל חלליות שונות ומשונות החל ממשגר שמבוסס על טכנולוגית מעבורת קיימת עם מאיצים מוגדלים, חללית שדומה לחללית אפולו עם רכב נחיתה. רבים מבקרים את הרעיון וקוראים לו אפולו פלוס – 4 אסטרונאוטים במקום שלושה, תוספת של מספר יממות. לא חידוש יוצא דופן.

* חמש שנות פעילות תחנת החלל הבינלאומית. לדעת ענבר מדובר בטיסה לשום מקום. “אני סבור שהכסף שמושקע בתחנה כל סנט הוא בזבוז כסף, כי את אותם דברים היו עושים הרבה יותר בזול והרבה יותר טוב אם היו נותנים את זה לרוסיה לבנות. אם היו אומרים שזו תחנת ביניים למאדים ואפילו לירח הייתי אומר שיש לזה הצדקה. תחנת החלל היא הצדקה לתוכנית המעבורות ותוכנית המעבורות מיועדת להבאת הציוד למעבורות.

* ועוד בנושא תחנת נחלל הבינלאומית: תייר החלל השלישי או כפי שקוראים לכך היום חוקר החלל הפרטי גרג אולסן ביצע ניסויים עבור חברה שהוא מנהל לתחום החלל ולכן הוא במקרה הצדיק את התואר החדש.

* ועוד ציון דרך לווין המחקר SOHO חוגג עשר שנות פעילות בחלל. הלוין ממשיך לעבוד יפה ומביא תוצאות טובות. בכלל ראינו הצטברות של חלליות זקינות שעדיין פועלות – וויאג'ר שהגיעה לגבול מערכת השמש. וויאג'ר שוגרה ב-1977 ועדיין פועלת. מי שמפעיל את וואג'ר ורכבי המאדים, הוא מרכז JPL (המעבדה להינע סילוני). ונכון לרגע זה פועלות במרכז החלל הזה מספר קבוצות ששולטות על פעולתן של 37 חלליות שונות.

* היו גם כשלונות השנה אבל יחסית היה מיעוט של כשלונות שיגור, כשלון אחד היה מאוד מעציב – חללית בשם קוסמוס-1, שנועדה להיות מונעת באמצעות קרן לייזר שתאיר מפרשים סולריים. היא שוגרה ב-22/6/2005 מתוך צוללת בטיל בליסטי, המחשב של הטיל לא נתן פקודה בזמן לכבות את המנוע של השלב הראשון ולא הופרדה משאר השלבים. יש כבר הודעה על בניית קוסמוס 2.

* פה בארץ הושלם התקצוב והעברת הכספים ללווין המחקר ונוס – ונוס הוא לווין שעלה 60 מיליון דולר, שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית והצרפתית. החברות העיקריות התעשיה האווירית שאחראית על מרכב הלווין, רפאל שאחראית על מנוע החללית ומטעד אופטי של אלאופ. התעשיה האווירית חשפה לווין צילום מתקדם בשם OpSite המבוסס אף הוא על פלפורמה דומה לזו של ונוס. הוקמה חברה ישראלית לפיתוח, ייצור ושיווק מיקרו לווינים החברה הוקמה על ידי התעשיה האווירית ורפא”ל והוכרזה בסלון האווירי בפריס מטרת החברה – להוות בית היוצר ללוויני מיקרו ישראליים המוצר הראשון הוא הלווין ונוס עוד הוקמה השנה איגוד תעשיות התועפה והחלל של ישראל האיגוד הוקם על ידי התעשיה האווירית, רפאל ואלביט ומאז הקמתו הצטרפו תעשיות נוספות. מטרת האיגוד – פעולה מתואמת של חברות ישראליות בעיקר מול מכרזי חלל אירופיים

* ארה”ב חזרה לחלל עם בני אדם באמצעות מעבורת החלל דיסקוורי לאחר שנתיים וחצי של חוסר יכולת לטוס מאז אסון קולומביה. מעבורת החלל אחרי שהושקעו בה הרבה כספים כדי לתקן את בעית הקצף – 1.7 מיליארדדולר אבל שוב השתחררה חתיכת קצף בזמן שהחללית והצוות היתה בחלל הודיעו בנאס”א שהמעבורת מקורקעת ולא חוזרת לטוס. אין תאריך שיגור לצוות הבא. לא נפתרו הבעיות, כיוון שהם לא יודעים מה כל המנגנונים שגורמים לנשירת הקצף, באותם איזורים שבהם יש בעיה פשוט לא ישימו קצף. ב-31 בינואר 2006 אמור להתקיים יום עיון שמקיימת סוכנות החלל הישראלית יחד עם משרד המדע והתמת ואחת מהמרצים האורחים תהיה איליין קולינס, מפקדת המשימה.


ועוד חדשות:

* טלסקופ החלל שפיצר (לשעבר SIRTF) הבחין באור אינפרה אדום באור של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.

* דיפ אימפקט – התנגשות של חללית משנה בשביט. האמריקנים טובים לא רק באסטרודינמיקה אלא גם בתאריכים – 4 ביולי.

* החללית ספייס שיפ 1 זכתה בתחרות פרס ה-X באוקטובר 2004. לפני כחודשיים נתלתה החללית בגלריה של מוזיאון החלל בוושינגטון ליד הרוח של סנט לואיס.

* סין חזרה לחלל עם שני אדם – שני אנשים בחללית שנז'ו 6. משימה שאפתנית יותר מזו של שנז'ו 5. שני אנשים שהורידו את החליפות בתוך החללית ולבשו בגדים רגילים, ובאופן יוצא דופן, כל המשימה הזו הועברה בשידור חי בטלוויזיה – בערוץ CCTV שנקלט על ידי צופי יס. הודיעו על שיגור חללית שנז'ו הבאה בשנת 2007. 

ב-10 בנובמבר שוגרה ונוס אקספרס, חללית אירופית שדומה מאוד למארס אקספרס. החללית תעשה דברים טובים כולל חללית שתכנס פנימה עם כדור פורח.

* עמוס 3 הותנע השנה – הנפקה בבורסה לגייס כסף. זה לווין שלישי של ישראל שנועד להחליף את עמוס 1 שיציין עשר שנים בחלל.

* המשגר האחרון מסוג טיטאן 4 עם לווין ריגול של 20 טון. הטיל הזה שיגר הרבה מאוד לווינים – ווויאג'ר, ויקינג ואת האסטרונאוטים של ג'מיני.

* וירג'ין גלקטיק של צ'ארלס ברנסון שתתחיל ב-2007 גם הודיעה על הקמת בסיס שיגורים לחלל בניו מקסיקו.

* איראן שיגרה לווין צילום קטן מטיל רוסי. עדיין לא מהווה איום.

* החללית היפאנית היאבוסה – שלא בטוח אם פגעה בחללית ואם היא תחזור או לא תחזור לכדור הארץ. היא העבירה תצלומים ברזולוציה גבוהה.

* לסיכום השנה שוגר הלווין הראשון בסדרת גלילאו שנועד להתחרות ב-GPS ולספק יישומים אזרחיים למטוסים, כלי רכב וספינות. 30 לווינים ב-3 מסלולים עיקריים. ישראל שילמה דמי חבר – 100 מיליון שקל. עלותו של הפרויקט 10 מיליארד דולר כך שאם נקבל חלק קטן מההזמנות לאספקת מערכות ללויינים האירופיים, יהיה לנו שכר גדול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.