מאיצי חלקיקים באסיה מדווחים על חלקיק המורכב מארבעה קווארקים

האם נתגלה סוג של חלקיק שאינו מוכר למדע? מדענים במאיצי חלקיקים ביפאן ובסין דיווחו בנפרד על קיומו של חלקיק המורכב תת-אטומי מארבעה קְוֳוַארְקִים, בשונה מהחלקיקים המוכרים לנו, כמו פְּרוֹטוֹנִים ונֵייְטְרוֹנִים, המורכבים רק משלושה קְוֳוַארְקִים.

מודל האטום. צילום: shutterstock

המדענים בשני המאיצים בוחנים מה מתרחש כשחומר ואנטי-חומר נפגשים. שני חלקיקים כאלה משמידים זה את זה ונעלמים בפרץ של אנרגיה, היוצר חלקיקים שונים ומוזרים. מחקרים חדשים גילו כי אחד מתוצרי הלוואי של התגובה הזו הוא החלקיק המורכב מארבעה קווארקים, ומבחינה ראשונית נראה כי הוא מורכב – לפחות בחלקו – מקווארקים שונים מאלה המרכיבים את הפרוטונים והנייטרונים. עם זה, החוקרים אינם משוכנעים כי מדובר בחלקיק ואחד, ואומרים כי אפשר שאלה שני חלקיקים חדשים המורכבים משני קְוֳוַארְקִים כל אחד.

החלקיק החדש מכונה בינתיים (Z_c(3900 והנתונים הראשונים על אודותיו מתפרסמים בכתב העת Physical Review Letters. המדענים מקווים שהוא יסיייע להבין טוב יותר את הרכב האטום ובעיקר את הסוגים השונים של הקְוֳוַארְקִים, שהם הבסיס למבנה החומר, ואת האינטראקציות ביניהם.

לידיעה בנןשא

1. משהו נפל בתרגום. לפחות לפי הכתבות באנגלית לא מדובר באפשרות של גילוי קווארקים חדשים אלא באפשרות שיש חלקיק עם ארבעה קווארקים במקום 3.