סיקור מקיף

STS-114: ארה”ב חוזרת לחלל – סקירת ביניים

סקירה מיוחדת מאת טל ענבר, חוקר בכיר, מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל

טל ענבר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/inbardiscovery0805.html

ביום רביעי, 26 ביולי, המריאה לחלל מעבורת החלל האמריקנית דיסקאברי. המשימה, ששיגורה נדחה מספר פעמים, היא טיסת החלל המאוישת הראשונה שמבצעת סוכנות החלל האמריקנית מאז אסון מעבורת החלל קולומביה מ – 1.2.2003 . התיקוות למשימה מוצלחת חרגו הרבה מעבר לתחומי נאס”א ותעשיית החלל – אל הציבור הרחב ואל כלי התיקשורת ברחבי תבל.

כזכור, בוטל השיגור שנועד ל – 13 ביולי שעתיים לפני המועד, עקב קריאות לא תקינות של אחד מחיישני הדלק במיכל הדלק החיצוני של המעבורת. באופן מפתיע, הסיבה לתקלה לא אותרה למרות מאמץ אדיר של כלל מרכזי נאס”א ברחבי ארה”ב. החלטה מינהלית התקבלה, לפיה אם יכשל החיישן שוב, תשוגר המעבורת בכל זאת. (למיכל הדלק ארבעה חיישנים למימן נוזלי, וארבעה לחמצן נוזלי. גם עם שני חיישנים תקינים מכל סוג ניתן לטוס בביטחה). למרות ההחלטה “להגמיש” (יש יאמרו “לכופף”) את נהלי הבטיחות, לא היה בה צורך, כל החיישנים שידרו קריאות נכונות בבדיקות לפני השיגור. ניסיון השיגור השני הוכתר בהצלחה והמעבורת המריאה כמתוכנן. אולם, זמן קצר לאחר השיגור החלו רשתות הטלויזיה לדווח על חתיכות בלתי מזוהות שנראו נופלות מהמעבורת. את מה שקרה לאחר מכן ניתן לתאר כמחול שדים תקשורתי, כל כתב טלויזיה, כל עיתונאי ותהה מומחיותו בתחום החלל אשר תהה, החל לדווח מהרהורי ליבו על אסון הממשמש ובא. למרבה הצער, גם כלי תיקשורת בישראל חטאו בכך.

יש לציין, כי המרחק בין נשירת קצף הבידוד לבין תיאורי האימים של אסון מתקרב, רב עד מאוד. מעולם לא צולם שיגור של מעבורת חלל כלשהי כפי שצולמה הדיסקאברי בטיסה הנוכחית. למעלה ממאה מצלמות באיכות מעולה צילמו את ההמראה מהקרקע, מהאוויר ומהחלל.

ניתוח מדוקדק של התמונות מעלה את הממצאים הבאים:

שניות לאחר ההמראה פגעה ציפור במיכל הדלק החיצוני;
עוד בעת ההמראה נשרו פיסות קטנות של קצף בידוד ממיכל הדלק החיצוני;
פיסות זעירות (2-4 ס”מ) של אריחי בידוד קרמיים נפלו בעת ההמראה, מאיזור כן הנסע הקידמי של המעבורת;
חתיכה גדולה של קצף בידוד (כ – 70 ס”מ אורכה) נפלה ממיכל הדלק, שניות לפני ניתוקו, כשהחללית הייתה בחלל. חתיכת קצף גדולה זו לא פגעה במעבורת כלל.
חתיכה של שמיכת בידוד תרמית נתלשה ממקומה, סמוך לחלון של המעבורת באזור החרטום.

חלק מהמשימה של המעבורת הוא בחינה מדוקדקת של המעבורת, שנועדה לאתר כל פגיעה במערכת הבידוד התרמי שלה. יצויין כי לאסטרונאוטים במעבורת יכולת תיקון ראשונית של נזקים לאריחי הבידוד הקרמיים, ואחד הניסויים המתוכננים הוא ביצוע תיקונים על אריחים שבורים שהובאו לחלל במיוחד.

חלק הקצף הגדול ביותר שנפל עלול היה לגרום לפגיעה חמורה ביותר למעבורת החלל דיסקאברי, אולי אף קשה יותר מזו שנגרמה למעבורת החלל קולומביה. אם חתיכת הבידוד הייתה נושרת עשרות שניות בודדות קודם לנפילתה, במצב בו הייתה דיסקאברי באטמוספירת כדור הארץ, סביר להניח כי הייתה נפגעת באופן חמור. למרבה המזל, האירוע התרחש כשהמעבורת הייתה כבר בחלל. להרחבה בנושא זה

יש לקוות כי בעיית הבידוד המיתנתק תיפתר במהרה, וכי לא יהיה צורך במזל על מנת להימנע מאסון חמור. הניתוק של חתיכת בידוד כה גדולה צורב במיוחד לאור העובדה שסכומי עתק הוצאו לאחר אסון קולומביה במיוחד לפיתרון בעיה זו. מיכל הדלק של המעבורת מיוצר על ידי תאגיד לוקהיד-מארטין. מידע טכני מפורט על מיכל הדלק החיצוני ומערכותיו – באתר נאס”א המוקדש למיכל הדלק.

החלטת הקירקוע של מעבורות החלל היא בעלת משמעות רבה במישור התודעתי, בתולדות נאס”א התבצעו 3 קירקועים בלבד של צי מעבורות החלל – לאחר אסון צ'אלנג'ר ב – 1986, לאחר אסון קולומביה ב – 2003 וכעת. יש להניח כי בהחלטתו ביקש מנהל נאסא גריפין להדגיש את חומרת הבעיה, שמלווה את תוכנית מעבורות החלל מראשיתה, וטרם נמצא לה פיתרון מניח את הדעת.

הודעות שונות היוצאות מגורמים בכירים בסוכנות החלל האמריקנית, יחד עם עיכובים חוזרים ונישנים בשיגור מעבורות החלל, מעלות תמונה עגומה, לפיה יתכן ותחנת החלל הבינלאומית לא תושלם עד 2010, או שתיכנונה הכולל יקוצץ ומיכלולים לא ישוגרו כלל לחלל. בידיעון הבא נוכל לסכם את משימת מעבורת החלל דיסקאברי, ולעמוד על הלקחים שיופקו מהפגיעות השונות במהלך הטיסה. נקווה שהמשך המשימה יהיה מוצלח, ונמתין לנחיתה בטוחה ב-8.8.2005.

על מנת להתעדכן בזמן אמת מומלץ להיכנס לקישורים המפורטים מטה:

עידכונים על המשימה ניתן לראות באתר נאס”א המוקדש למשימה
שידורים חיים מהחלל ניתן לראות בערוץ הטלויזיה של נאס”א, NASA TV (המשדר 24 שעות ביממה) באתר הערוץ.
גלריית תמונות של הפגיעות השונות במעבורת מצוייה באתר החדשות ספייס.קום

ניתן לצפות בהדמיית מחשב של שיגור המעבורת, עגינתה בתחנת החלל וחזרתה לכדור הארץ באתר של חברת Analytical Graphics Inc. בעמוד מיוחד המוקדש למשימה

ריכוז החומרים עד למשימה בידען החזרה לחלל

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~229112915~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.