ציטטות מוזרות ומדהימות ברשת

ד"ר אהרן קנטורוביץ' מצא יום אחד ציטוטים מספרו, וגילה שהוא בחברה טובה של גדולים המדענים והפילוסופים. הנה ציטוטים נבחרים

אלברט איינשטיין. עשרה ציטוטים
אלברט איינשטיין. עשרה ציטוטים

יום בהיר אחד אני מוצא שתוך הקלדת שמי בגוגל צץ לו קישור לאתר חדש בשם "Strange Wondrous Quotations and Quotes" ואומנם מופיעות שם שתי ציטטות מתוך ספרי Scientific Discovery שיצא בארה"ב ב- 1993 (בהוצאת (State University of New York שניתן אולי לסווגן כפרובוקטיביות.

אתר זה כולל מאגר גדול של ציטטות מוזרות, מדהימות ושנונות, מתוך ספרים, מאמרים, הרצאות וראיונות של מעל לעשרת אלפי אנשים ונשים מארצות רבות ומתקופות שונות העוסקות כמעט בכל הנושאים שניתן לעלות על הדעת. למשל, נושאים מתחומי המדע, האומנות והפילוסופיה, נושאים העוסקים ביצירתיות, גאונות, אושר, שיגעון, ספרות, שירה, תכנות, הגיון, אמת, חוכמה, יופי, בידור ועוד ועוד. אין תשובה באתר על השאלה מיהם האנשים שיזמו את הפרויקט הזה ומיהם אלה שאספו את המספר הגדול של הציטטות. הם היו צריכים לקרוא לשם כך כמות חומר עצומה ולברור מתוכה את הציטטות המתאימות. אתרכז כאן בפילוסופי מדע ובמדענים ואביא מספר דוגמאות בתרגום חופשי.

לא ביצעתי סריקה שיטתית של המאגר הזה אלא חיפשתי שמות של פילוסופים ומדענים המוכרים לי. ואתחיל בפילוסופים. בין הישראלים ניתן למצוא את מרטין בובר ובן-עמי שרפשטיין. הפילוסופים יוסף אגסי, יהושע בר-הילל, ירמיהו יובל, עדי צמח, למשל, אונם מופיעים. בין פילוסופי הטבע היוונים הקדמונים מופיעים, בין השאר, הרקליטווס, תאלס ממילטוס אפלטון, אריסטו ודמוקריטוס. ובין הפילוסופים מהמאות האחרונות: עמנואל קנט, תומס קוהן וקרל פופר.

אתחיל בחמש אמירות של הרקליטוס, מראשוני פילוסופית הטבע ביוון העתיקה:

  1. "הכול זורם ושום דבר אינו מתמיד או נשאר, כל דבר מפנה את מקומו ושום דבר אינו נשאר קבוע," זוהי האמרה המפורסמת שלו הידועה בצורתה המקוצרת: "הכול זורם."
  2. "רק השינוי אינו משתנה."
  3. "העיניים הן עדות יותר מדויקות מאשר האוזניים." כלומר, טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים.
  4. "הטבע אוהב להתחבא." באמרה זו השתמשתי כמוטו לפרק הראשון בספרי על הגילוי המדעי שהוזכר לעיל.
  5. "אפילו הישנים (sleepers) הם עובדים ושותפים במה שמתרחש ביקום." ניתן לפרש פסוק זה כמתייחס לתהליכי יצירה וגילוי תת-הכרתיים המתרחשים בזמן השינה.

אמירה של תאלס ממילטוס: "מים הם עקרון, או יסוד, כל הדברים. כל הדברים הם מים." בקיצור: הכל מים (כפי שאצל הרקליטוס הכול זורם). אכן, ליוונים הקדמונים היו "תיאוריות" פשוטות.

אמירה של אפלטון: "אדם חכם מדבר כיוון שיש לו משהו לומר, טיפש – כיוון שהוא רוצה לומר משהו." אמרה זו אומנם מתאימה לא רק למדע או לפילוסופיה, אולם בחרתי להביאה עקב שנינותה. דמוקריטוס, אבי תורת האטומים הקדומה, אומר: "שום דבר לא קיים פרט לאטומים ולחלל הריק . כל השאר הן דעות."

אמירה של עמנואל קנט, לאחר שהופיעו הניצנים הראשונים של המדע כפי שאנו מכירים אותו כיום: "מדע הוא ידע מאורגן. חוכמה היא חיים מאורגנים."

נעבור כעת לפילוסופים במאה העשרים ונתחיל באמירה של ברטרנד ראסל: "התהליך שהוביל מהאמבה לאדם נראה לפילוסופים באופן ברור כהתקדמות – אולם לא ידוע האם האמבה תסכים לדעה זאת." ראסל דיבר על האדם בכלל ואילו פילוסוף המדע קרל פופר דיבר במיוחד על איינשטיין. כאן אני מרשה לעצמי להוסיף ציטטה שאינה מופיעה באתר הציטטות הנוכחי למרות שהיא יכולה בהחלט להיכנס לקטגוריה של ציטטות מוקצנות ומדהימות. אומר פופר: "מהאמבה עד איינשטיין, גידול הידע דומה תמיד." כוונתו היא לכך שהתהליך האבולוציוני של התפתחות או התקדמות המדע הוא המשך התהליך האבולוציוני בו התפתחו החיים עלי אדמות.

אמירות נוספות של פופר:

  1. "גידול הידע שלנו בא כתוצאה של תהליך הדומה מאוד למה שדרווין קרא 'ברירה טבעית'; כלומר, ברירה טבעית של היפותזות: הידע שלנו מורכב, בכל רגע, מאותן היפותזות שהראו את כושר הסתגלותן (היחסי) בכך ששרדו עד עתה במאבק הקיום: מאבק תחרותי בו מחוסלות ההיפותזות הלא-מתאימות." (מתוך ספרו Objective Knowledge: An Evolutionary Approach).
  2. "מבחנים טובים הורגים תיאוריות פגומות; אנו נשארים בחיים על מנת לנחש שוב." כלומר, אם הצלחנו להפריך תיאוריה באמצעות ניסויים או תצפיות, התיאוריה אינה שורדת, אולם אנו שורדים, יוצרים תיאוריה חדשה על ידי ניחוש (ומעמידים גם אותה למבחן). ומדוע ניחוש? פופר לא האמין באינדוקציה, כלומר בשיטה תקפה ליצירת תיאוריה מתוך העובדות, הוא טען כי המדענים מגיעים לתיאוריות שלהם דרך ניחוש. זו הדרך בה אנו נותרים בחיים ואילו התיאוריות מתות במקומנו. כלומר, הברירה הטבעית פועלת על התיאוריות המדעיות ולא עלינו. זוהי, בקליפת אגוז, משמעות התהליך האבולוציוני במדע על-פי פופר.

נעבור כעת למדענים ונתחיל באמירתו המפרסמת של לואי פסטר "המקרה מעדיף את המוח המוכן." פרשנות אפשרית לאמרה זו היא שהמגלה מוכן לפתרון בעיה מסוימת ונמצא בתהליך דגירה עד שמופיע באופן מקרי רעיון המשלים את התמונה. צ'רלס דרווין על ניסויים במדע:

  1. "אני אוהב ניסויים של טיפשים. אני תמיד מבצע אותם." ועל התחרות בין המינים:
  2. "לא החזק שבמינים הוא השורד, וגם לא האינטליגנטי שבהם, אלא זה המגיב ביותר לשינוי."

אמירות של מקס פלנק שהחל במהפכת הקוונטים: "עקרון פלנק" אומר: "אמת מדעית חדשה אינה מנצחת על-ידי שכנוע המתנגדים לה … אלא כיוון שהמתנגדים לה מתים בסופו של דבר וגדל דור חדש הרגיל כבר אליה." האם הוא מתייחס כאן לרעיון הקוונטים שלו?

מתוך מאתיים שלושים ושבע האמירות של איינשטיין בחרתי אחת עשר ולא כולן מתייחסות ספציפית למדע: 1

  1. "החינוך זה מה שנשאר לאחר שהאדם שכח את כל מה שלמד בבית הספר."
  2. "מעטים האנשים המסוגלים לבטא בקור רוח דעות השונות מאלה של סביבתם החברתית."
  3. "דמיון חשוב יותר מידע."
  4. "המתמטיקה הטהורה היא במובן מסוים השירה של הרעיונות הלוגיים."
  5. "הקריאה, לאחר גיל מסוים, מטה את חשיבתנו מהעיסוקים היצירתיים. כל אדם הקורא יותר מדי והמשתמש במוחו-הוא מעט מדי נגרר להרגלים עצלים של חשיבה."
  6. "המציאות היא רק אשליה, אם כי עיקשת מאוד." (לתשומת ליבם של חובבי תוכניות המציאות בטלוויזיה בימינו).
  7. "במידה שחוקי המתמטיקה מתייחסים למציאות, הם אינם וודאיים; ובמידה שהם וודאיים, הם אינם מתייחסים למציאות."
  8. כל דבר צריך להיעשות פשוט ככל האפשר, אולם לא פשוט יותר." לדעתי, הכוונה כאן היא בעיקר ליצירת תיאוריות מדעיות. התיאוריה של תאלס ממילטוס היא דוגמה לתיאוריה פשוטה מדי. 9) "אם רעיון הוא מלכתחילה לא אבסורדי, אין לו כל סיכוי."
  9. על ניוטון: "הטבע לגביו היה ספר פתוח, שאת אותיותיו הוא יכול היה לקרוא ללא מאמץ."
  10. "ההבדל בין גאונות לטיפשות הוא שלגאונות יש את מגבלותיה."

תלמידי פיזיקה רבים יסכימו לדברים הבאים של פיזיקאי החלקיקים בעל הלשון החדה ריצ'רד פיינמן: "עבור אלה הרוצים הוכחה לכך שהפיזיקאים הם אנושיים, ההוכחה היא באידיוטיות של כל היחידות השונות בהן הם משתמשים למדידת אנרגיה."

אמירה של הפיזיקאי היפני הידוע (מגלה החלקיקים הקרויים "מזונים") היידקי יוקאווה: "אלו החוקרים עולם בלתי ידוע להם הם נוסעים ללא מפה; המפה היא תוצאת המחקר. מיקום היעד אינו ידוע להם, והדרך הישירה המובילה אליו עדיין לא נסללה." אמרה זו מצביעה על כך שהמחקר המדעי אינו מתנהל על-פי שיטה בדוקה, כפי שחלק מפילוסופי המדע גורסים. המחקר המדעי אינו שיטתי וגילויים רבים נעשים בצורה אקראית-סרנדיפית. ואומנם הדבר בלט במיוחד בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת. כאשר בפיזיקת החלקיקים בה פעל יוקאווה לא שלטה תיאוריה אחת מקובלת.

ציטוטים מפי סטיבן ויינברג שפעל בתקופה מאוחרת יותר, כאשר כבר שלטה בכיפה בפיזיקת החלקיקים תיאוריה אחת, "המודל הסטנדרטי":

  1. "המאמץ להבין את היקום הוא אחד מהדברים הספורים המעלים את החיים האנושיים מעט מעל לרמת הקומדיה, ונותן להם מעט חסד של טרגדיה."
  2. "ככל שהיקום נראה יותר ניתן להבנה, הוא נראה גם יותר כחסר טעם ותכלית."

ונקנח בשתי ציטטות על החלל. יורי גגרין, האדם הראשון שהגיע לחלל, מדווח לנו משם: "אינני רואה שום אלוהים כאן." והאסטרופיזיקאי הידוע פרד הויל: "החלל אינו רחוק בכלל. זו רק שעה נהיגה אם מכוניתך הייתה יכולה לנסוע ישר למעלה."

אהרן קנטורוביץ' חוקר בביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב ועמית של המרכז לפילוסופיה של המדע באוניברסיטת פיטסבורג

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

140 תגובות

  1. מיכאל
    היה לנו דיון נוקב ומרתק על משמעות המושג דמיון.
    להזכירך שמזה התחילה אמש כל הסאגה שהתחוללה כאן.
    אני מעוניינת שנלך עם זה קדימה ונגביהה עוף מהנקודה שהותרנו אמש ונתחיל דף חדש פורה
    וחכם יותר.כפי שהבנת אינני עיוורת למכלול הדקויות ולפן האנושי שאתה עצמך מנסה לבטא.כנראה שישנם גם הרבה דברים שהמקום שלי רואה,ואני מציעה לך להשאר עצמך,אלא להוסיף פן נחוץ וחיוני על מנת שיוקל גם לך וגם לאחרים להתקדם לחזון ישראל
    למען אור החוצה,ולו חס חור.
    אז הוגין אולי קצת רואה רחוק יותר,ומבקשת במטותא ויפה ממיכאל הנושא את שם תפקידה
    הסמוי ..הגלוי..לשתף פעולה ולא חס לחבל שלא מדעת,או דעת יתרה…וגם מיכאל מבלי לאבד את השכל
    הישר להניף היטל עליון ,עליון לדמיון נעלה..אולי סמוי כרגע לך ,אך כשעושים נכון הכל מתגלה ומתגלם.איך?נזרום עם המתוזמן פה ונראה..אך חשובה גם האווירה המאפשרת.לא אומר שבלי עוקצים נחמדים פה ושם ולא אומר שלא תתבטא..רק תבדוק קודם בנכונות פתוחה לפני שאתה משיב כאוטומט.זכור,לאנשים יש זכרון.

    הוגין.

  2. הוגין:
    אינני מבין את הצעתך.
    אינני יודע מהי הפנטסיה שלך ומה משמעות הפעולה "להצטרף" אליה.
    אם פירוש הדבר הוא שעלי לפנטז הרי שיש לי פנטזיות משלי שאיני רואה צורך או הגיון לחלוק עם אחרים.
    את מוזמנת לפרט.

  3. מיכאל
    האם תוכל להצטרף לארץ הדמיון הבריא העצום -הפנטסיה שלי?אתה חושב שאתה מסוגל להגביה עוף יותר מהמצוי ברגע זה??
    ראה זאת כהצעה ידידותית ולמען משהו הגדול ממך וממני ועוד כמה וכמה וכמה..
    ולמען יהודה שלנו….החי בישראל.
    מקווה שאינך חושש מפיטורי מתנדבים באתר הידען…

    הוגין.

  4. גבע:
    רק תדע שקראתי את דבריך ואני חושב שהם סתם שטויות.
    לשטויות כאלו היה אולי מקום בתחילת הדיון אבל כל מי שהשתתף בדיון קבל את ההנחה הזאת והעובדה שאתה מפנה את דבריך אלי מסגירה את המוטיבציה שלך.
    אני מוכן להיבחן בכל מבחן דמיון שתגדיר, אם אתה חושב שהבעיות האלו (שכלל אינן בעיות בגיאומטריה אלא בעיות בדמיון מרחבי) אינן מוכיחות דמיון.
    אגב, כלל לא התכוונתי להיבחן כאן.
    הכוונה היתה להראות לאנשים את ההבדל בין דמיון לפנטסיה אבל כאמור – המוטיבציה שלך הרי ברורה ולכן אין טעם בהסברים נוספים.

  5. הדיון ממש עצוב
    לאן הגעתם ???
    מיכאל אתה שוב ושוב מנסה להראות שאתה הילד הכי חכם בכיתה.
    בסדר אתה הכי חכם, אבל הגיע הזמן שתפסיק להיות ילד.
    הרעיון שחידה בגאומטריה מצביעה על דמיון רק מראה כמה הדמיון שלך מוגבל.
    צר לי אליך מיכאל ואל עולמך המוגבל.

  6. יהודה:
    לא הגבתי לדברי עצמי אלא להיבטים שונים של דבריך אבל גם אני איני נהנה מן הסיפור.
    אמנם אינני מבין מדוע יחסך לחידה תלוי באדם ששאל אותה אבל הרי אינני מבין כלום באופן התנהגותך שבעיני אינו ישר ואינו חכם ועדיף שאתעסק בדברים בהם יש לי יותר סיכוי להועיל. לשנות אותך כנראה לא אוכל ואתה לעולם לא תבין שלכולם ייטב אם תשתנה.
    זה גם סולם טוב בשבילך, במקום לפתור את החידה, במקום להודות בכישלון אפילו בהבנת הפתרון שהוצג לך, פשוט להאשים אותי ולכן אני ממליץ לך בחום לאמץ אותו.

  7. למיכאל מדושן העונג

    טוב אחרי שחגגת .והגבת ארבע תגובות אחת אחריי השניה לעצמך,
    שזה בודאי התפתחות דרויניסטית והתקדמות אבולוציונית לא רעה באוכלוסיית המגיבים אדם שמגיב לעצמו וחוזר ומגיב, וחוזר, וחוזר, ובנוסף, אתה מראש מאשים אותי בזה שאני דורש הסבר לספק פיתרון לבעיה השניה שהעלת, אז אתה יודע מה?, לא בא לי להמשיך כי לא כיף לפתור את חידותיך. סע לשלום ותמשיך להגיב לעצמך

    לילה טוב
    סבדרמיש יהודה

  8. ואגב – מה עם הכישלון המחומש בהבנת הפתרון לשאלה השנייה – גם זה אחרי אין סוף הסברים?

  9. ועוד משהו, יהודה:
    חצי כישלון עם פתרון 8 החלקים? לא כישלון משולש ומרובע? לא אי יכולת להבין את הפתרון גם לאחר אין ספור הסברים? לא הודאה בטעות רק אחרי שנאמר שאינך מודה בטעויות (כמובן, מבלי לפספס את ההזדמנות לשקר אודות הודאתי אני בטעויות)?
    אולי תתעשת ותחזור למין האנושי?

  10. יהודה:
    או שמא אינך נכשל בהבנתי ואתה סתם משקר?
    ברור לכל מי שקורא את הדברים ביושר שלא נכשלתי בפתרון שאלתו של המגניב.
    ראיתי את האפשרות שהוא התכוון אליה אבל ראיתי כל כך הרבה כשלים בהצגה שביקשתי הבהרות.
    מעולם לא טענתי ולו טענה אחת בלתי נכונה בהקשר זה.
    גם לא טענתי מעולם שלא תתקבל פריזמה משולשת אם יתוקנו הכשלים – להיפך – הצבעתי על הכשלים שתיקונם יאפשר יצירה של פריזמה משולשת.
    אני חייב לומר ששיחתי עמכם קויימה אחרי שראיתי את הציור השני שלו. את הראשון לא ראיתי באותו שלב. אם הייתי רואה אותו היה לי יותר קל להניח שהקווים המרוסקים האופקיים אינם מייצגים דבר.
    בהתחלה חשבתי שהם ממלאים את השטחים השונים ורק אחר כך הגעתי למסקנה שייתכן שאינם מציינים דבר.
    אילו ראיתי את הציור הראשון שממנו נעדרו לחלוטין זה היה, כאמור, יותר פשוט אבל בכל מקרה היו בשני הציורים יותר מדי כשלים בשביל להצדיק מתן תשובה ולכן שאלתי שאלות הבהרה.
    למעשה מעולם לא הוצג כאן ציור המתאר מעטפת של פריזמה משולשת.
    אבל מה אני מסביר לך בכלל. הרי כל זה ברור. אתה בסך הכל רוצה ללכלך אז שיבושם לך.

  11. יהודה:
    אתה לא מצליח להתגבר על שקרנותך.
    לא נכשלתי בדבר אבל אתה חוזר ונכשל בהבנתי.

  12. למיכאל

    אחרי שקראתי שגם מה חדש החליט שאתה צודק עם פתרונו של המגניב, חזרתי לשם לבדוק שוב את פתרונו של המגניב.
    מה לעשות, לפעמים אתה צודק , וצדקת בקשר למגניב באמת צריכים להיות שם קוים מקווקוים ב4 הקצוות. ותודה למה חדש .

    אז כמו תמיד כשאני לא צודק, אני מודה בטעותי.
    וזה בניגוד גמור לך, אבל לא ניכנס לזה.

    אבל אתה מבין שבמקרה זה נילחמתי את מילחמתם של אחרים והייתי אולי צריך להשאר עם ראש קטן, אני את פתרוני הפרטי הבאתי והוא נכון.

    כעת ניתן לך לחגוג, את ניצחון פירוס שלך, ואחר כך נלך לטפל בפתרון לבעיה השניה כי
    אני לא רואה איך פתרונך לבעיה השניה בעזרת שלושת הגלילים המצטלבים הוא הנכון .

    ואל תדאג, אם הוא יהיה נכון אני אודה בכך.

    בינתיים אני מוביל לא רע.
    עם שני הצלחות(שאלתך הראשונה, ושאלת הפריזמה של המגניב) וחצי כישלון(הצדקת פתרונו המוטעה של המגניב)

    לך כרגע יש הצלחה באי הצדקת פתרונו של המגניב, וכישלון מבזה עם בעיית הפריזמה המשולשת של המגניב. כך שגם אם תצדק בפתרונך לבעיה השניה אתה לכל היותר תגיע לספק שיוויון איתי.
    תודיע לי כשתיגמור עם החגיגות.
    צום נעים
    סבדרמיש יהודה

  13. מה חדש:
    יכול להיות שיהודה כבר הבין את העניין הזה כי בשלב מסויים, אחרי שהסברתי את זה באריכות, הוא פתאום החליף את נושא ההתנפלות שלו והתחיל לדבר על השאלה השנייה.
    אינני יודע כי הוא לא נוהג להודות בטעות אבל בכל מקרה, כרגע הדיון מתמקד בשאלה השנייה.
    גם אותה כבר הסברתי לו בכל דרך אפשרית אבל אולי אתה תצליח יותר.

  14. הוגין:
    בדרך כלל את פותחת בפנייה ומסיימת בחתימה כשבאמצע את כותבת משהו.
    מדוע הסתפקת בתגובתך האחרונה בפנייה וחתימה בלבד?

  15. יהודה,

    אם תשרטט את אחד מ-8 החלקים אז תראה את הקו המקווקו (ניסתר בהיטל).
    כל החלקים אותו דבר ולכן מופיע קו ניסתר (מקווקו) ב-4 פינות.

  16. יהודה:
    לא יכולת להתאפק ויצרך אילץ אותך לנסות לעקוץ אפילו עכשיו בשעה שברור שאם יקרה מה שאתה כביכול מקווה לו יקרה גם דבר נוסף וזה שתיאלץ להודות בכך שעל אף כל ההסברים לא הצליח דימיונך להבין את התמונה ובאותו זמן אפשר לך אופייך להשתלח באחרים באופן שהוא חסר תקדים אפילו לגביך.
    שים לב. אין לי ספק שאני צודק ואתה טועה. הדבר היחידי שאני מסופק בקשר אליו הוא אם תצליח להבין ואם תודה בטעותך.

  17. מה חדש:
    אני מבין שאתה מדבר על ההסבר שנתתי לכך שפתרון 8 החלקים לא עובד.
    אם לכך כוונת, אז דבריך נכונים אבל על זה כבר עמדו גם האחרים (ובגלל זה הוא כונה פתרון 8 החלקים, כי לא מדובר בחלק אחד.
    מה שאני ניסיתי להראות להם זה שגם אם מוותרים על החיבוריות, ומניחים שהחלקים יכולים להשאר במקומם, הרי שההיטל המתקבל לא יהיה ההיטל הנדרש כי יהיו בו אותם קטעים מקווקווים.

  18. בדיוק, אינני מבין איך דבריך נותנים את הפתרון.
    (והייתי שמח אם היית מראה שבכל זאת יש לך דימיון מסוים). תראה, מחר אני אבדוק שוב את כל נקודות המבט האפשריות לשלושה גלילים ניצבים יכול להיות שמה שאתה רואה, אני לא.
    ברגע שיהיה לי הבנה בנושא אתקשר.
    בנוסף, אבדוק אם יש לי פתרון משלי כי ממבט ראשון לא מצאתי.

    לילה טוב

  19. מכאל צודק בקשר להיטלים
    אבל הקוביה לא יכלה להתקיים במציאות בגלל שבנקודת ההשקה בין הגלילים הם נוגעים בנקודה בלבד
    האם זה נכון?

  20. ליהודה
    X .Y 0 כל טוב.מקווה שמיצי הקיבה מעכלים בקירבך כהוגן.

    למיכאל.
    הגבת לשטות במקום למהות.כאשר יהיה לך משהו מהותי לומר :הבמה של כיפור בשבילך.

    אבי
    מה אומר לך?אין לי מה לומר לך ברגע זה.

    לכל השאר :מעולם לא עסקתי בשטויות לשמן/ם בלבד ,אין דבר שאין לו משמעות מרוממת ומפרה.
    אשרי הרואים ומביני העניינים לגופם ומהותם.

    חתימה טובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן