האסטרואיד שטיינס נראה כמו יהלום בשמים

החללית רוזטה של סוכנות החלל האירופית צילמה את התמונות הקרובות ביותר עד כה של האסטרואיד שעד כה נראה כנקודה מכדור הארץ, וגם עליו יש תוואי שטח מעניינים

תצרף ההתקרבות של רוזטה לאסטרואיד שטיינס. צילום: סוכנות החללל האירופית

במהלך סוף השבוע זרמו התמונות הראשונות ממצלמת OSIRIS ומספקטרומטר האינפרה-אדום VIRTIS הנמצאים בחללית רוזטה, והתוצאות, אומרים בסוכנות החלל האירופית, מרהיבות.

“שטיינס נראה כמו יהלום בשמים” אומר או קלר, החוקר הראשי של מצלמת OSIRIS במכון מקס פלנק בלינדאו. בתמונה רואים כמה מכתשים קטנים ושתיים גדולים, אחד מהם בקוטר 2 קילומטרים, דבר המעיד על כך שהאסטרואיד חייב להיות עתיק. התמונות הן בקוטר של 50-60 פיקסלים, מספיק כדי לאפיין את צורת תוואי השטח ושאר המאפיינים.

ריטה שולץ, המדענית הראשית של רוזטה אומרת” “בתמונה רואים סדרת מכתשי פגיעה שהיו חייבים להיווצר מפגיעות עוקבות כאשר האסטרואיד סבב סביב צירו. יתכן שמדובר בפגיעה של זרם מטאוריטים או שברים מגוף שמימי קטן אחר שהתנפץ. השרשרת עצמה כוללת כ-7 מכתשים. כדי לקבוע את גילו של האסטרואיד, החלו המדענים לספור את מספר המכתשים על פני השטח של האסטרואידים, ככל שיש יותר מכתשים, כך האסטראיד עתיק יותר. עד כה התגלו 23 מכתשים. מהתמונות ינסו המדענים להבין מדוע האסטרואיד בהיר בצורה יוצאת דופן, ועד כמה קטנים גלעיני הרגולית על פני השטח שלו. הדבר יספר להם עוד אודות הדרך שבה נוצר האסטרואיד.

ג'רלד שוום, מנהל משימת רוזטה בסוכנות החלל האירופית אומר: “שטיינס נראה כמו אסטרואיד טיפוסי, אך מרתק אותנו לדעת כמה אנו יכולים ללמוד רק מהתמונות. אלו כמובן רק הכותרות המדעיות. יש לנו עוד הרבה מדע מבטיח לפנינו. אני כבר מחכה לפגישה עם היהלום הבא בשמים – האסטרואיד הגדול בהרבה לוטטיה.”

ולא רק המדענים מרוצים, גם המהנדסים – המצלמה רחבת הזוין (WAC) בתוך אוסיריס עבדה מצוין במהלך ההתקרבות לשטיינס. צוות אוסיריס מצפה לקבל גם את התמונות ממצלמת השדה הצר (NAC) ולראות אם הן גם יהיו ברזולוציה דומה. הדבר יאפשר הוספת פרטי צבע ולהוסיף לידע על הרכב הקרקע.

צוות המדענים מדגיש כי נראה שמצלמת הזוית הצרה עברה למצב בטוח דקות אחדות לפני ההתקרבות למרחק הקטן ביותר מהאסטרואיד ואולם נדלקה מחדש לאחר כמה שעות. המערכת מתוכנתת לעבור למצב בטוח כאשר מתרחשת קריסה שעלולה לסכן את המכשיר. הצוות יתרכז בחקירת הסיבות לאנומליה ברגע שניתן יהיה לנתח את המידע המדעי.

לאחר סיום ניתוח נתוני רוזטה, שטיינס יהיה אחד האסטרואידים המאופיינים ביותר עד כה.

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית