צילום התפוצצות כוכב מאשש תיאורייה של איינשטיין

המדובר בתאוריה של הקבוע הקוסמולוגי

4.4.2001
מאת: ניו-יורק טיימס
צילום התפוצצות של כוכב מרוחק העניק לאסטרונומים ראייה ישירה ראשונה לקיומו של “כוח כבידה שלילי” ביקום. כך הכריזו מדענים בוועידה של נאס”א, שהתקיימה ביום שני בוואשינגטון. בשנת 1997 צילם באקראי טלסקופ החלל האבל את התפוצצותו של כוכב, הנחשב למרוחק ביותר שנצפה אי פעם. מדענים אומרים, כי המעקב אחר עוצמתו היחסית של אור הכוכב שהתפוצץ, מאשש את אחת מהשערותיו של איינשטיין אודות היקום.
השערה זו גורסת, כי בחלל נמצאת צורת אנרגיה בלתי נראית, היוצרת דחייה הדדית בין אובייקטים שבדרך כלל נמשכים זה לזה באמצעות כוח הכבידה.
איינשטיין עצמו סבר כי הכוח – הנקרא “גודל קבוע קוסמולוגי” – מוזר עד כדי כך, שבתקופה מאוחרת יותר שינה את דעתו ושלל את קיומו. ואולם, כבר ב– 1988 עוד לפני צילום התפוצצות הכוכב ב– 1997 זכתה השערתו של איינשטיין לתימוכין תיאורטיים, כשממצאים מחקריים בנושא העידו על כך שהתרחבות היקום מואצת, ושהכוח המאיץ את ההתרחבות הוא כוח כבידה שלילי. מגילוי “הגודל הקבוע הקוסמולוגי” עולה, כי הוא גבר במידה ניכרת במיליארדי השנים האחרונות וכי היחס בינו לבין כוח הכבידה המוכר למדע – התהפך.

הממצאים החדשים מאששים חלק מכריע מהתיאוריה ופוסלים כמה מהתיאוריות המתחרות בנושא. מן הממצאים עולה, שכמות כוח הכבידה השלילי בכל ערך נתון היא מזערית ושהשפעותיו אינן מורגשות בחיי היומיום. אבל, במרחקים עצומים המערבים גופים ענקיים בחלל, השפעת הגודל הקבוע רבת-עוצמה עד כדי כך שהיא מרחיקה קבוצות של גלאקסיות אלו מאלו.

התפוצצות כוכבים, דוגמת זו שנתגלתה באופן בלתי צפוי בצילום הטלסקופ האבל, עשויה להוות בסיס מצוין לחקר כוחות מסוג זה הפועלים ביקום. כעת שבים המדענים ומתמקדים בתצפית מחקרית של כוכב שהתפוצץ לפני 11 מיליארד שנה – תקופה בה היקום היה כרבע מגודלו הנוכחי ועוצמת כוח הכבידה עלתה על זו של הגודל הקבוע הקוסמולוגי.