אביב בדרום נפטון – עננים בהירים ב-40 השנים הקרובות

האביב הגיע לנפטון, דבר המבטיח 40 שנים של עננים בהירים – הפתעה לאסטרונומים שלא מצפים לחילופי עונות בכוכב לכת כה מרוחק מהשמש.

למעשה, רק חצי הכדור הדרומי חווה את האביב. כך עולה מתצפיות שנעשו בידי טלסקופ החלל האבל. כמו כדור הארץ, לנפטון יש ציר נטוי, ופירוש הדבר שכאשר האביב בדרום, בצפון שורר הסתיו.
תצפיות אלו שדווח עליהם בגליון מאי של הירחון המדעי הפנלטרי איקרוס, הם מפתיעים כי עד כה לא ראה איש חילופי עונות בנפטון, כך טוען האסטרונום לורנס סורומבסקי מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון.

“נפטון לא החצין עד כה את עונותיו”, אמר סורומובסקי לסוכנות הידיעות איי.פי. “ואולם התצפיות של האבל מ-1996 ועד 2002 מראות כי רצועות העננים הגבוהים התרחבו והתבהרו”. הדבר תואם גם תצפיות קרקעיות שהראו את המגמה הזו מאז שנת 1980, אומר סרומובסקי.

נפטון, כוכב הלכת השמיני מהשמש ידוע כבעל מזג אוויר מוזר בכל מקרה, כאשר מתחוללות בו סופות אכזריות עם רוח במהירות של 1,500 קמ”ש. מרחקו גדול פי 30 מהשמש מזה של כדור הארץ, ופירוש הדבר שאור השמש חלש פי 900 בנפטון ולפיכך הוא חלש מכדי ליצור שינויי עונות.

כמה אסטרונומים העלו תאוריות לפיהן הבהרת העננים על נפטון הם תגובה למחזור של השמש – כתמי השמש ושאר התופעות הקשורות לכוכב האם שלנו ואולם הבדיקות לא מצאו התאמה כזו, אומר סמורובסקי.

תסריט אפשרי אחר הוא בכל אופן שלמרות עוצמתן הנמוכה, עד שקרני השמש מגיעות לנפטון, הן מספיק חזקות כדי ליצור חילופי עונות שם.
בגלל מרחקו של נפטון, שנה שלו נמשכת 165 שנים של כדור הארץ, ולפיכך כל עונה אורכת בו 40 שנה, ויש הבדלים בין תחילתה האסטרונומית של העונה ובין שיאה, כפי שהדבר קורה על כדור הארץ.
לדוגמא לעיתים נדירות היום החם בשנה הוא יום חילופי הקיץ , כלומר היום האוך ביותר בנשה. בדרך כלל התקופה החמה היא חודש או יותר אחר כך בקווי הרוחב הגבוהים. דבר דומה מרתחש בנפטון ואולם ההפרשים מגיעים לפעמים לשלושים שנה. אמר סמורובסקי.

בכל מקרה, אין טעם לנסות לבנות בית קיץ על נפטון. הטמפרטורה שלם בשיא הקיץ עשויה להגיעה למינוס מאה מעלות צלזיוס והרוחות מקפיאות.
בקו המשווה אין רוחות ואין מרגישים בחילופי העונות, אף לא בשינויי מזג אוויר יום יומיים. בקווי רוחב גבוהים יותר, נפטון מספק כמה שינויים בתכסית העננים או במערבולות. בכל מקרה גם שם קר כל הזמן.