הרכבים הרובוטיים במאדים שרדו את הקור, הסופות, אך לא ישרדו את חרב הקיצוצים בתקציב

כדי לקצץ 4 מיליון דולר מפעילות רכבי מאדים, נאסא תשבית את רכב החלל ספיריט ותצמצם במחצית את פעילותו של אופורטיוניטי. המדענים בפרויקט כועסים

רכב החלל הרובוטי ספיריט שהוסף באופן מלאכותי לתמונה שצילם. מתוך ויקיפדיה

מדעני נאסא מתכננים לדומם אחד משני הרובוטים המסיירים במאדים ולצמצם עד למינימום את הפעילות של השני, כדי למלא את הדרישה מסוכנות החלל לקצץ ארבעה מיליון דולרים מתקציב הפרויקט.

ההחלטה האחרונה התקבלה בעקבות הידוק חגורה במטה נאסא, הנתון ללחץ לפנות חלק גדול מהתקציב לטובת המטרה העיקרית – הנחתת רכב בגודל של האמר שיסייר במאדים בשנה הבאה.

הרכבים ספיריט ואופורטיוניטי, המונעים ברוח השמש, הפתיעו את המדענים בממצאיהם, הכוללים עדויות גיאולוגיות לכך שמים זרמו פעם על פני השטח או סמוך אליהם. הפרויקט, שעלותו המקורית היתה 820 מיליון דולר, תוכנן להמשיך שלושה חודשים נוספים, אך הרכבים האלה נמצאים כבר בשנה הרביעית לפעילותם. נאסא מוציאה 20 מיליון דולר בשנה כדי לשמור אותם במצב תפעולי.

ההוראה האחרונה של נאסא לקצץ ארבעה מיליון דולרים תחייב את הכנסת ספיריט לתרדמת חורף בשבועות הקרובים, אמר החוקר הראשי של הפרויקט, סטיב סקוירס מאוניברסיטת קורנל. "ההחלטה גרמה לפגיעה במורל של הצוות", הוא סיפר.

ספיריט חונה במדרון על מאדים, והוא היה אמור לאסוף מדידות אטמוספריות בטרם ניחתה הגזירה התקציבית. במקום, הוא ישאר כעת במצב תרדמה במשך רוב החורף ויפסיק את איסוף הנתונים המדעיים. ראשי המרכז להנע סילוני של נאסא (JPL) הודיעו כי לא יערערו על הקיצוץ.

דובר נאסא מסר בשמו של מנהל הסוכנות, מייקל גריפין, כי הוא מתנגד לכיבויו של אחד הרכבים. הדובר לא מסר האם המימון יושב בשלב כלשהו לפרויקט או האם ניתן לבצע קיצוץ בפרויקטים אחרים במאדים כדי למנוע את השבתת ספיריט.

"הקיצוץ הוחלט בשעה שהרובוטים נמצאים בעיצומו של מבצע תגליות", אמר סגן החוקר הראשי, ריי ארווידסון מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס. "טרם סיימנו, יש עוד המון לגלות", סיכם.

מלבד השבתת ספיריט מתכננים המדענים לקצץ בתפקודו של הרכב השני אופורטיוניטי החוקר מכתש גדול ליד קו המשווה של מאדים. במקום לשלוח אליו פקודות תנועה או בקשה למחקר סלעים מדי יום, הוא יופעל רק אחת ליומיים, אמר ג'ון קאלאס, מנהל הפרויקט מטעם JPL.

"כל קיצוץ בכל זמן שבו הרכבים הללו עדיין במצב מתפקד בא בעיתוי גרוע" אמר קאלאס. "רכיבים אלה עדיין מראים חיוניות והם במצב בריאותי טוב", הוסיף.

1. בקיצור, כמו שאמר גליליאו "ובכל זאת נוע תנוע"

2. אריה סתר:
    למה זה לא ברור? רוצים שאותם עובדים המקבלים משכורת ייתפנו למשימות חשובות יותר כדי שלא ייצטרכו לגייס עובדים חדשים – למשל בשביל "רכב השטח" שמתכננים.
    אינני קובע דעה לכאן או לכאן אבל נראה לי שאפשר להבין את ההגיון הפנימי של ההחלטה.

3. הצעה לפתרון בעיית התקציב.

לאפשר לאחת מחברות הענק לקחת חסות על רכביי המאדים.

זה יעלה להם פחות מדקת פרסום במשחקיי הפוט בול!
    לדוגמא: חברת קנטקי פריאד צ'יקן תיקח חסות על הרכבים שיצירו במסלולם במאדים עוף גדול, לתפארת חייזרי עולם.
    קוקה קולה- שתצייר את הבקבוק היפה שלה ואוליי אפילו פליי בוי שיציירו שם… מה שירצו.
    אם כבר , קונספירציה,- אוליי ככה שירטטו את השרטוטים הענקיים בדרום אמריקה?, חומר למחשבה.

ערב טוב

4. מהכתבה לא ברור מהו החיסכון המושג בהשבתת רכבים קיימים. עובדי נאס"א המפקחים עליהם ממילא מקבלים משכורת.

5. רוב הכסף הולך למשכורות.

יש לבטל את הקוריוז הקרוי "טיסות המיואשות לחלל"!