“שדוני אבק” (עלעולים) במאדים צולמו בפעולה

התמונות מספקות למדענים את המבט הטוב ביותר עד כה של “שדוני אבק”

שדוני אבק שצולמו בידי החללית ספיריט, אפריל 2005

רכב החלל ספיריט השוהה במאדים צילם מערבולות אוויר המכונות “שדוני אבק” (בעברית עלעולים) שדהרו להם לרוחב המישור המאדימאי.

התופעה התרחשה וצולמה פעמיים ב-15 וב-18 באפריל, וכעת גם הפכה אותם נאס”א לסרטוני אנימציות. מיקום הרכב נתן למדענים את המבט הטוב ביותר עד כה על התופעה הפלנטרית המסתורית השועטת על פני השטח של כוכב הלכת האדום.

הרכב ספיריט מסתובב וחוקר במכתש גוסב מאז ינואר 2004. המדענים השתמשו במצלמת הניווט של הרכב לבדיקה שגרתית של שדוני האבק והחלו לראות את המערבולות הללו מזה כחודש בפריימים בודדים של המצלמה.

“להעיף אבק”

מדען המשימה, ד”ר מארק למון (Lemmon) חבר צוות הרכב מאוניברסיטת A&M בקולג' סטיישן טקסס, אמר: “אנחנו מקווים ללמוד כיצד האבק מועף לאטמוספירה וכיצד מתבצעת האינטראקציה בין הרוח לבין פני השטח. “מאוד מרגש שיש לנו דרך שיטתית לתפוס את שדוני האבק הללו בסרטים ולא בתומנות סטילס בודדות.

תופעה דומה, בעלת כינוי זהה מתרחשת על כדור הארץ. מערבולות האוויר על מאדים מזכירות טורנדו ועמודי מים ארציים.
הגורם העיקרי לתופעה במאדים אינו ידוע, אך יתכן כי הוא קשור להתרוממות אוויר חם בסלעים ואדמה המתחמממים בשמש.
באורח מוזר התפלאו מהנדסי הרכבים לראות כי הספיריט זכה לשיפור באספקת הכוח. אחת האפשרויות היא ששדוני אבק שהתרחשו ליד או מעל הרכב ניקו את קולטי השמש.

לאנימציה באתר נאסא