תאי זרע הופקו ממח העצם

ואולם מדובר בתאים לא בשלים. אם יצליחו בהבשלתם, עשוי התהליך לסייע בטיפולי פוריות לגברים שהזרע שלהם נפגע, לדוגמה מהקרנות כנגד גידולים סרטניים

מדענים מסרו כי הצליחו לפתח תאי זרע, אף כי לא בוגרים לחלוטין מתוך רקמות מח עצם של בני אדם. אם ניתן “לגדל” בהצלחה את תאי הזרע ולהגיע למצב שבו התא מפותח, דבר שהחוקרים סבורים כי יקח עוד חמש שנים, הדבר עשוי להיות שימושי בטיפולי פוריות. ואולם מומחים הזהירו כי הממצאים ממחקר שנערך בגרמניה צריכים להילקח בזהירות ולפחות בשלב זה, מוצע בבריטניה לאסור בחוק על שימוש בתהליך זה בטיפולי פוריות.
חוקרים מאוניברסיטאות גטינגן ומונסטר ובית הספר לרפואה בהנובר,  הצליחו לבודד תאי גזע בוגרים – תאים שיש להם יכולת להפוך לסוגים רבים של רקמות בגוף – מתוך קטעי מח עצם שנלקחו מגברים מתנדבים.
באופן נורמלי, תאי גזע ממח העצם יתפתחו לסוגים שונים של תאי שריר. ואולם החוקרים הצליחו לגרום למספר קטן מהם להפתח למה שנראה כתאים קדם זרעוניים (spermatagonial), תאים הנמצאים באשכים שבבוא העת מתפתחים לתאי זרע בוגרים המסוגלים להפרות ביצית.
זו הפעם הראשונה שבה נוצרים תאי קדם זרע באופן מלאכותי בדרך זו. החוקר המוביל בפרויקט, פרופ' כארים נירנייה (Nayernia) שעבר בינתיים למכון לתאי גזע בצפון מזרח אנגליה השוכן במרכז מדעי החיים בניוקאסל, אמר כי הוא מקווה שהמחקר שלו יאפשר יום אחד לטפל בגברים צעירים שפוריותם נפגעה בטיפולים כימותרפיים.
“המטרה הבאה שלנו היא לראות אם אנו יכולים להפוך את התאים הללו לתאי זרע בוגרים במעבדה ואנו צופים שתהליך זה יקח 3-5 שנים של ניסויים. ואולם הוא העיר כי החוק עלול להוות מכשול.
פרופ' הארי מור מהמרכז לביולוגית תאי הגזע באוניברסיטת שפילד אומר לבי.בי.סי: “ממצאים אלה מעניינים אך אנו עדיין צריכים להיות זהירים בפרשנות שלהם.
שינוי תאי הגזע נצפה בידי החוקרים והם הפכו מתאים קדם שריריים לתאי רביה, בתהליך המכונה trans-differentiation.  ואולם פרופסור מור אומר כי כמעט כל התצפיות הדומות בתהליך זה בתאי גזע בוגרים לא אושרו כאשר בוצעו ניסויים חוזרים, מכיון שהתוצאה עלולה להיות מטעה. לדבריו “מדובר בתחום המתקדם במהירות, אך יחלפו עוד שנים עד שנוכל לפתח טיפול פוריות כלשהו העושה שימוש בטכניקות מעין אלה.”
מסמך מדיניות בנושא הפוריות שפרסמה לאחרונה ממשלת בריטניה מציע לאסור שימוש בזרע או ביצית שנוצרו באופן מלאכותי כדי לסייע להבאת ילדים לעולם.