ציפוי מיוחד משפר באופן משמעותי את יעילות תאי-השמש

צוות חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן הצליח להגביר את המתח החשמלי של התא בכארבעים אחוזים ואת יעילות ההמרה משלושה עד ארבעה אחוזים ל 5.2-5.6 אחוזים

ציפוי לתאי שמש שיגביר את יעילותם

האנרגיה מהשמש המגיעה לשטח של כתשעה אחוזים בלבד ממדבר מוהבי בקליפורניה תוכל לספק את כל תצרוכת החשמל של ארה”ב אם רק תיאסף כראוי, זאת בהתאם למספר הערכות. למרבה הצער, טכנולוגיות של תאי-שמש מהדור הנוכחי הינן יקרות מדי ובלתי-מספקות לשם יישומים מסחריים בקנה-מידה נרחב.

צוות מחקר מאוניברסיטת נורת'ווסטרן פיתח תהליך חדיש לציפוי אנודי אשר מגביר באופן משמעותי את יעילות ההמרה של אנרגית-שמש לחשמל. מאמר בדבר מחקר זה, המתמקד בהינדוס ממשקים של אלקטרודות-חומרים אורגניים בתאי-שמש אורגניים פורסם בכתב-העת המדעי “Proceedings of the National Academy of Sciences”.

פריצת-דרך זו בהמרת אנרגיית-שמש מבטיחה לקדם את החוקרים בתחום ומפתחים בכל רחבי-העולם לעבר המטרה של ייצור תאי-שמש זולים, מסחריים וישימים יותר. טכנולוגיה כזו תפחית מאוד את התלות שלנו בשריפת דלקים מאובנים לשם ייצור חשמל וכן להפחית את תוצר השריפה: פחמן דו-חמצני – גז חממה המביא להתחממות כדור הארץ.

מבין הטכנולוגיות החדשות להמרת אנרגיית-השמש הקיימות באופק המחקרי, תאי-שמש המורכבים מחומרים אורגניים דמויי-פלסטיק הם המעניינים ביותר כיוון שהם יוכלו להתקבל בתהליך זול ומהיר בדומה לתהליך ההדפסה על עיתונים (roll-to-roll processing). עד עתה, סוג התא הפוטווולטי העשוי פלסטיק המוצלח ביותר קרוי “bulk-heterojunction cell”. תא זה מורכב משכבה המכילה תערוכת של פולימר מוליך-למחצה (תורם אלקטרון) ופולרן (מקבל אלקטרון) הכלואה בין שתי אלקטרודות – אלקטרודה מוליכה (האנודה, שהינה לרוב תחמוצת אינדיום המכילה בדיל) ומתכת (הקתודה, למשל חמרן).

“הפולרנים (,(Fullerenes שהתגלו ב-1985 על ידי רוברט קארל, הרולד קרוטו וריצ'רד סמולי מאוניברסיטת סאסקס ואוניברסיטת רייס, הם קבוצת אלוטרופים של פחמן הנקראים על שם האדריכל ריצ'רד באקמינסטר פולר. הפולרנים הם מולקולות פחמן טהורות וצורתם יכולה להיות כדורית (“כדורי באקי”), אליפטית או צינורית. פולרנים גליליים מכונים ננו-צינורות פחמניים, או צינורות-באקי. המבנה הכימי של הפולרנים דומה לזה של גרפיט , אך בניגוד לגרפיט הם עשויים לכלול גם טבעות מחומשות (או מתומנות) המונעות מהמולקולה כולה להיות מישורית.” – מתוך וויקיפדיה].

כאשר קרן אור פוגעת בשכבת הפולימר בתוך האלקטרודה המוליכה, זרם חשמלי נוצר בשל היווצרות של זוגות אלקטרונים וחורי-אלקטרונים הנפרדים ונודדים לקתודה והאנודה, בהתאמה. מטענים נודדים אלו הם הזרם החשמלי (זרם פוטוני) הנוצר בתא ונאגר באמצעות שתי האלקטרודות, בהנחה כי כל אחד מסוגי המטענים יכול לחצות בקלות את הממשק שבין שכבת הפולימר-הפולרן הפעילה והאלקטרודה המתאימה לו לשם העברת המטען – אתגר רציני ביותר.

החוקרים השתמשו בתהליך של רִבּוּץ (deposition) ע”י לייזר לשם ציפוי האנודה בשכבה דקיקה ביותר (בעובי של 5-10 ננומטרים) ואחידה ככל הניתן של תחמוצת ניקל. חומר זה הינו מוליך מעולה ליצירת חורי-אלקטרונים מהתא המוקרן, אך שווה ערך בחשיבות, הינו גם חוסם יעיל המונע מאלקטרונים “תועים” מלהגיע לאלקטרודה השגויה (האנודה) ובכך לפגוע משמעותית ביעילות המרת האנרגיה של התא. בניגוד לגישות מוקדמות יותר לציפוי אנודי, ציפוי תחמוצת הניקל של צוות המחקר הנ”ל זול, אחיד ובלתי-מאכל. במקרה של דגם ראשוני לתא הפלסטיק, צוות המחקר הצליח להגביר את המתח החשמלי של התא בכארבעים אחוזים ואת יעילות ההמרה משלושה עד ארבעה אחוזים ל 5.2-5.6 אחוזים. החוקרים ממשיכים עתה ומשפרים את שיטת הציפוי שלהם לשם יעילות מוגברת יותר של מעבר המטענים החשמליים ויצירת חורי-האלקטרונים.

להודעה לעיתונות

1. מה ההבדל בין "מתח חשמלי" ו"יעילות המרה" למה השיפור כ"כ גדול במתח וכ"כ קטן ביעילות?

2. רעיון יפה מאוד, עם הזמן הקולטים הסולאריים יגיעו לרמה שהיא מספיק טובה ולא יקרה בשביל להתחיל לפרוס בשטחים נרחבים קולטים סולאריים, מגדלי שמש וכו’.
    בשנים האחרונות יש באמת התעוררות בכל התחום הזה של אנרגיות חלופיות וירוקות.

3. הערות טכניות לכותב: מאמץ יפה על תרגום המושגים לעברית, אך המילים בעברית עוד פחות מובנות מהמונח הלועזי. יתכן וחלק גדול מההסבר עיקרון הפעולה עדיף להסביר על גבי שירטוט (זה מובן יותר למי שאינו מתמצא במונחים הטכניים) ותודה על הקישור.
    אכן מחקר חשוב ומעניין, עד כמה שאני יודע ניתן להגיע לנצילות של אפילו 25% בניצול אור השמש בתאים פוטואלקטריים אבל הם יקרים מאוד (מהסוג שנאס"א משתמשת בו בלווינים)
    מה היעילות של הקולטים המשמשים כיום ליצור חשמל?
    אני יודע שבהמון מקומות בעולם משתמשים בהם, כאשר המדינות שמובילות בנושא הן גרמניה ויפן.

4. עמי:
    השאלות שהעלית דווקא זוכות להתייחסות רצינית ושה שתשובתן אינה מופיעה במאמר אינו מעיד על ההיפך.
    יש כיום היערכות גוברת לתמחור פליטת מזהמים וניצול משאבים מתכלים והעלויות האלו כן תיפולנה (ובחלקן כבר נופלות) על הגוף המממן.
    הרי לא צפית לתיאור כל השיטות הנהוגות בנושא במאמר על שיפור בתאי השמש!

5. מעניין איך בדיוק עושים את החישוב של היעילות כנגד נפט. איך מחשבים עלות של התחממות גלובלית, סרטנים וחולאים שונים, איך מחשבים נזקים בלתי הפיכים כמעט כמו יצירת איזוטופים ארוכי חיים בכורים גרעיניים, איך מתיחסים (ומכמתים) את כל הזמן שחולף ובו השמש נופלת על גגות הבתים שמהם אפילו לא 0% נאסף לטובת יצירת חשמל? איך מכמתים דברים כאלה על מנת להחליט ש 3-4% לתא כזה זה עדיין לא יעיל מספיק?

הבעיה היא שהגוף המממן, בסופו של דבר, יהיה גוף פרטי שבעבורו אין הוצאות שקשורות, נניח, בתחלואה האנושית כתוצאה משריפת דלקים. יש חברה שיודעת כמה היא השקיעה ושואלת כמה תרוויח ואז המאזן לא מספק ונאמר לנו, ציבור ההדיוטות בקשר הכלכלי-מדעי הזה, שהתא פשוט לא מספיק יעיל.

נו,
    בברכת וכו’ וכו’
    אתם יודעים מי

6. ישנו איזה פרופ’ בדרום שהצליח לרכז את קרני השמש על משטחים סולאריים ולהגדיל את הניצולת פי 1000 . מעניין מה קורה עם זה ?
    היתה כתבה על זה בחדשות לפני חצי שנה וגם סרטון בוואלה וידאו.

7. ביום שיגיעו ל 20% יעילות תשתנה מפת האנרגיה העולמית