סיקור מקיף

SpaceX ערכה שיגור ניסוי של טיל 'חגב' – הממריא וגם נוחת אנכית

מטרת הניסויים הללו – לפתח שלב ראשון שנוחת אנכית וניתן לשימוש חוזר במקום הפלתו לאוקיאנוס כפי שהדבר נעשה היום ובכך להוזיל את השיגורים לחלל

החגב של  SpaceX במהלך טיסתו ב-7 במארס. צילום: SpaceX

בשבוע שעבר ערכה חברת SpaceX שיגור ניסויי של טיל מדגם חגב (Grasshopper) – טיל הממריא אנכית כמו כל טיל, אך בניגוד לטילים אחרים הוא גם נוחת על רגליו.
בניסוי, ב-7 במארס, הטיל המריא לגובה 80.1 מטרים, ריחף במשך 34 שניות ונחת בבטחה – ובדיוק רב יותר מאשר אי פעם. מטרת החגב היא בסופו של דבר לאפשר פיתוח שלב ראשון ניתן לשימוש חוזר עבור טיל פאלקון 9 של SpaceX, שיוכל לנחות בבטחה במקום ליפול לאוקיאנוס מבלי יכולת להמריא שוב.

מנכ"ל SpaceX, אילון מוסק חשף את סרט הוידאו בסוף השבוע במהלך פסטיבל מדינות הדרום ודרום מערב באוסטין, טקסס, וקרא לטיסה חבטת הריחוף של ג'וני קש, כאשר השיר המלווה את הסרטון הוא "טבעות האש" של זמר הקאונטרי המפורסם. בובה של קאובוי הוצמדה לצידו של הטיל.

הניסוי נערך במתקן הטילים של SpaceX במקגרגור, טקסס. זוהי טיסת הניסוי הרביעית של החגב, כאשר בכל טיסה הושג גובה רב יותר. בספטמבר שוגר טיל מדגם זה לגובה של 2.5 מטרים, בנובמבר – 5.4 מטרים ובדצמבר כבר שוגר דגם מתקדם יותר לגובה 40 מטרים.

החגב מתנשא לגובה 10 קומות, והוא מורכב משלב מכל הדלק של פאלקון 9, מנוע מרלין 1D, ארבעה רגלי נחיתה מפלדה ואלומיניום ומתקן המרפה את הרגליים הללו בעת הנחיתה, וכן מבנה תומך מפלדה.

בסופו של דבר, היכולת להשתמש שימוש חוזר ברכיב חשוב מאוד של השיגור, עשוי להוזיל את השיגורים לחלל, שמחירם עומד היום על עשרות אלפי דולרים לק"ג למסלול נמוך.

לידיעה ביוניברס טודיי

https://www.youtube.com/watch?v=WFAfF1aTjNI

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

9 תגובות

  1. מצד אחד, אפשר להאט באמצעות מצנחים את הטיל בחזרתו כדי לחסוך דלק
    בנחיתה שרק סיומה יבוצע באמצעות הנעה רקטית, מצד שני אולי הרבה יותר פשוט
    להשתמש במצנחי onyx – פיתוח של DARPA. מדובר במערכת מצנחים
    מונחית GPS שכבר היום יכולה להנחית 1100 ק"ג בדיוק מדהים ממרחק
    של כ- 50 קילומטרים.

  2. לא מספיק שנחילי חגבים פושטים לאחרונה על מחוזותינו עכשיו גם חגבים מכניים שנוחתים אנכית ?

  3. האתגרים לטיסה בחלל הם כ"כ שונים שזה קוריוז. הנחתת רובוט בירח.
    במסע למאדים כיצד יקחו מים לשנה וחצי, ומה יעשו אם תהיה תקלה בדרך.גם די ברור שההנעה בחלל שונה מההתנתקות בכדור הארץ, הנעה רקטית היא מיושנת. מחוץ לכדור הארץ הנעת קליע לפי החוק הראשון של ניוטון מיושנת. הנעה גרעינית היא קצת פחות מיושנת. לא דלק אלא מנוע.
    כיצד יימנעו ניוון עצמות במהלך שנה וחצי. האם להכין תשתית לחיים במאדים ע"מ שנקודת האמצע במסע תהיה בטוחה יותר? איך ייצרו חמצן במהלך שנה וחצי. ועוד ועוד. מסע לירח נראה קוריוז.

  4. לא נשמע לי הכי הגיוני שיעבוד, אבל אני לא המומחה…
    העלויות של הדלק הנוסף שנדרש על מנת לנחות והגדלת נפח תא הדלק עבור זה ובנוסף לא נראה שיש לו מייצבים כלשהם – כלומר סטיה קלה מהמסלול וזוית השיגור (אפילו רוחות חזקות) פשוט יהפכו את כל המנגנון הנחיתה הזה ללא רלוונטי לפי דעתי… אבל שוב, כנראה המומחים והמהנדסים שבנו את זה לקחו את הכל לשיקול

  5. מגניב ביותר, אבל ראיתי כבר לפני שנתיים בערך סרטונים ביוטיוב של טילים דומים שנוחתים בצורה אנכית, הקונספט לא חדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן