סיקור מקיף

שידור חי ועדכונים: SPACEX שיגרה בהצלחה הלילה לחלל ארבעה תיירים בחללית ללא טייס

משימת Inspiration4  שוגרה הלילה, 16/9 בשעה 03:02. הנוסעים עברו אימונים מינימליים והחללית עצמה, מדגם דרגון תהיה אוטונומית ובמידת הצורך תישלט מהקרקע

עדכון – הנחיתה צפויה בלילה שבין שבת לראשון בשעה 02:07 שעון ישראל

עדכון, 16/9/2021, שעה 03:13

נכון לעכשיו, למעלה משש דקות, הכל נראה בסדר, החללית ובה ארבעת האזרחים ביצעה את כל שלב השיגור בהצלחה. הם ישהו שלושה ימים במסלול סביב כדור הארץ, בגובה 575 ק"מ.

עדכונים בהמשך:

רקע:

עדכון 21:00

SPACEX תשגר הלילה לחלל ארבעה תיירים בחללית מדגם דראגון ללא אסטרונאוט  מוסמך שיטיס את החללית. הארבעה ישהו בחלל שלושה ימיםחלון השיגורים אמור להתחיל הערב בשעה 20:00 שעון החוף המזרחי – שלוש בלילה שעון ישראל (16/9) והוא יימשך חמש שעות. הנוסעים עברו אימונים מינימליים והחללית עצמה, מדגם דרגון תהיה אוטונומית ובמידת הצורך תישלט מהקרקע.

המשימה שכינויה  Inspiration4 היא הטיסה המאוויישת האזרחית הראשונה בעולם למסלול סביב כדור הארץ, צפויה להמריא ממרכז החלל קנדי בפלורידה. כשלושה ימים לאחר ההמראה, הדראגון וצוות Inspiration4 יחזרו לכדור הארץ ויצנחו באחד ממספר אתרי נחיתה אפשריים מול חופי פלורידה. כל אחד מהנוסעים שילם לאילון מאסק כמה עשרות מיליוני דולרים.

בפעם הראשונה ב-60 שנות טיסת מאויישות לחלל החידוש הפעם שהנוסעים יטוסו בקפסולת דראגון אוטומטית לחלוטין. אותה קפסולה של ספייס אקס שבה משתמשת נאס"א כדי להעלות אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית וממנה.

נוסעי טיסת החלל הכלל אזרחית הראשונה ללא אסטרונאוטים מקצועיים. INSPIRATION4. צילום יחצ, SPACEX
נוסעי טיסת החלל הכלל אזרחית הראשונה ללא אסטרונאוטים מקצועיים. INSPIRATION4. צילום יחצ, SPACEX

SpaceX כבר הטיסה עשרה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית מטעם נאס"א, אבל זו תהיה הפעם הראשונה שהיא תשגר לחלל אסטרונאוטים לא מקצועיים. המשימה כולה תימשך שלושה ימים – הרבה יותר מהדקות המעטות בחוסר כבידה שסיפקו לפני מספר שבועות וירג'ין גלקטיק של ריצ'ארד ברנסון ובלו אוריג'ין של גף בזוס..

ג'ארד אייזקמן, 38, מנכ"ל חברת המסחר האלקטרוני Shift4 Payments, טייס מנוסה ומיליארדר ותיק שכר את הקפסולה מ-SpaceX כדי לקחת את עצמו ושלושה אזרחים אחרים לטיסת כיף לחלל. החללית תטוס במסלול אליפטי ששיאו יהיה בגובה של  כ-575 ק"מ הגובה בו טסה תחנת החלל הבינלאומית ולמעשה הגובה הרב ביותר אליו הגיעו בני אדם מאז משימות שידרוג טלסקופ החלל האבל.

"הסיכון איננו אפס", אמר אייזקמן  בפרק של סרט תיעודי שהכינה  נטפליקס  על המשימה. "אתה רוכב על טיל במהירות של 28,000  קמ"ש סביב כדור הארץ. בסביבה כזאת יש סיכונים".

ארבעת עמודי התווך הערכיים

בחירת מלוויו של אייזקמן על אף שהם אנונימים לא הייתה אקראית. כל אחד מאנשי הצוות נבחר בזהירות לייצג ארבעה ערכים.

היילי ארקניו, הצעירה ביותר בצוות, החלימה מסרטן עצמות בילדותה והיא מייצגת את התקווה. היא תהפוך לנכה הראשון בעל רגליים תותבות ששוגר לחלל. כריס סמברוסקי, בן  42, הוא יוצא חיל האוויר האמריקאי לשעבר שעובד כיום בתעשיית התעופה. הוא מייצג את הערך "נדיבות". והנוסע השלישי שבחר אייזקמן הוא  ד"ר סיאן פרוקטור, פרופסורית למדעי כדור הארץ בת 51, שב-2009 החמיצה את הכניסה לקורס האסטרונואטים של נאס"א. היא מייצגת את הערך "שגשוג". סיאן תהיה גם האישה האפרו-אמריקאית הרביעית שתטוס לחלל.

הכנה למשימה

הצוות עבר חודשים של אימונים קפדניים, שכללו התנסות בכוחות G גבוהים על צנטריפוגה – זרוע ענקית שמסתובבת מהר מאוד כדי להתכונן לעומסים עימם יתמודדו בשיגור. הם גם השלימו טרק מושלג בגובה רב על הר ריינייר שבצפון־מערב ארצות ־ הברית. הם גם ערכו ניסוי חוסר משקל במשך כמה שניות במטוס ייעודי.

חקר גוף האדם בחלל הוא אחת ממטרות המשימה. צוות Inspir4 יערוך מחקר מדעי שנועד לקדם את בריאות האדם על כדור הארץ ובמהלך טיסות חלל ארוכות טווח בעתיד.

לפני ואחרי הטיסה יעברו הנוסעים  בדיקות שיעזרו להעריך את השפעת הטיסה על גופם של חברי הצוות. שנתם, קצב הלב שלהם, לחץ הדם והיכולות הקוגניטיביות שלהם יהיו במעקב במהלך שלושת הימים שלהם במסלול.

המטרה השנייה היא לגייס 200 מיליון דולר עבור בית החולים המחקרי הילדים סנט ג'וד. המשימה היא חלק ממטרת גיוס הכספים השאפתנית של ג'ארד לתת תקווה לכל הילדים חולי סרטן ומחלות מסכנות חיים אחרות.

המטרה המוצהרת של המשימה היא להפוך את המסע בחלל נגיש יותר אנשים, אם כי כרגע הוא זמין רק לכמה נבחרים .

"בכל ההיסטוריה האנושית, פחות מ ־ 600 בני אדם הגיעו לחלל. אנו גאים שהטיסה שלנו תסייע להשפיע על כל מי שיטייל אחרינו", אמר  אייזקמן.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

8 תגובות

  1. נ.ב. אני באמת מחכה לימים כמו ביקום "מלחמת הכוכבים!!"

    קיינן והרה נלחמים בחלליות קרב TIE עם קצת עזרה מהמכונה ב"רוח הרפאים" / Disney Channel Israel
    https://www.youtube.com/watch?v=s-hB_3xvBhI

  2. יופי, סוף סוף, אני מחכה לימים שיהיו כמו ביקום "מלחמת הכוכבים", להפוך את המדע בדיוני למדע אמיתי ומתקדם ומציאותי ומצויין. אני רק מקווה שבקרוב העלות לטיסה לחלל החיצון יהיה מאוד מוזל הרבה פחות ממה שמשלמים לטיסה במטוס שבתוך הכוח המשיכה לכדור הארץ. סוף סוף אחרי 5,782 שנה ו10 ימים מאז שעולם כולו וכל היקום הענק האין סופי נברא ע"י הקב"ה מלך מלכי המלכים אלוקי ישראל ועולם כולו שברא את העולם כולו ב6 ימים, אז סוף סוף שולחים אנשים תיירים לחלל בלי אסטרונאוטים של נאס"א או כל ארגון חלל הבינלאומית אחר.
    שיהיה בהצלחה רבה לכולם ואני גם מאחל לכל העם ישראל הקדוש והנבחר מכל העמים האחרים:
    "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה!!!"

  3. מהיום, טיסה לחלל היא סמל הסטאטוס האולטימטיבי של פלצני ישראל – למרות שהחבילה אינה מהסוג הפופולרי במקומותינו, לא "הכל כלול" ולא עוצרים קודם בחנות דיוטי פרי, הדיילות לא מוכרות שוקולד "טובלרון" ואי אפשר לפרק את הברז בשירותים.

  4. ל "אני": ייתכן שהשאלה "איפה הם יעשו את צרכיהם" זו אחת מהשאלות המדעיות שהם צריכים לענות עליהן במסגרת הניסויים שהם עושים…

  5. אסטרונאוטים מקצועיים חיוניים למשימות מורכבות. ניל ארמסטרונג הציל את משימת ג'מיני 8, וגם היה חיוני לנחיתה המוצלחת של ה"עיט" על הירח במשימת אפולו 11. האסטרונאוטים של אפולו 13 לא היו שורדים אם לא היו מקצועיים לעילא, ואי אפשר היה לבצע את כל הליכות החלל לטיפול בהאבל ובתחנת החלל בלי אסטרונאוטים שהוכשרו לשם כך שנים ארוכות.

    אבל אני בהחלט מתפעל מההישג של ספייס-אקס ומהדרגון המאויש. כבר לפני המון זמן חשדתי שספייס-אקס תצליח להעלות 10 איש ויותר למסלול ולהוריד אותם בשלום לפני שבואינג תצליח לשגר אפילו את הראשון שלה, וזה ממש הולך ומתגשם כעת.

  6. הנה מאסק שובר עוד אגדה ידועה שנאסא טיפחה במשך יובל: "טייסי החלל" אינם יותר מנוסעים "משודרגים" למיטוס של סופרמן במלחמת הכוכבים. נכון שהם היו טייסים, נכון שהם אומנו בדרכים יצירתיות שמצטלמות טוב לטלוויזיה, ונכון שהם יושבים מול לוח מכשירים שנראה מסובך להפליא, אבל השליטה שלהם בטיסה רבה רק מעט יותר מזו שהיתה לכלבה הרוסית לייקה, בטיסה לחלל לפני 60 שנה. ולמה האגדה ממשיכה לככב במדיה? כי הציבור אוהב דרמה "אנושית" – ונאסא בנויה להפעיל את בלוטות האמוציה של הציבור וכך להבטיח המשך התקציבים הממשלתיים. ובמבחן התוצאה, היא מצליחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן