לא רק האדמה רועדת – גם החלל

כך עולה מנתונים שאסף צי חלליות תמיס. מדובר ברעידות המזכירות רעידות אדמה ומהוות גורם משמעותי בהצתת זוהר הקוטב

תרגום: המשתמש דארווין מאתר רוטר. באדיבות המשתמשת קשתות.

לוויני THEMIS החוקרים את השדה המגנטי של כדור הארץ. איור: נאס"א

חוקרים של נאס”א, שהשתמשו בצי של חמשת רכבי חלל ה- THEMIS ,גילו סוג של מזג אוויר בחלל המזכיר רעידות אדמה ומהווה גורם משמעותי בהצתת הזוהר הצפוני בכדור הארץ. הם קוראים לתופעה “רעידות-חלל” (spacequake).

רעידת-חלל היא רעידה בשדה המגנטי של כדור הארץ והיא מורגשת הכי חזק במסלול של כדור הארץ סביב השמש. האפקט של רעידת החלל יכול להגיע עד לפני כדור הארץ.

“תנודות מגנטיות התגלו בתחנות על פני כל כדור הארץ באופן דומה לצורה בה חיישנים סייסמיים מודדים רעידות אדמה חזקות” אומר החוקר הראשי של THEMIS.

זוהי אנלוגיה מתאימה, היות ו-“האנרגיה הכוללת של רעידת-חלל יכולה להתחרות באנרגיה של רעידת אדמה בעצמה של חמש או שש בסולם ריכטר”.

ב-2007, THEMIS גילתה את הסימנים המקדימים לרעידות חלל. התהליך מתחיל בזנב המגנטי של כדור הארץ אשר נמתח כמו שרוול רוח על יד רוח השמש שנעה במהירות של מיליון מיילים בשעה. לעתים הזנב יכול להיות מתוח מאד. כאשר הזנב נמתח מאוד הוא מנתר בחזרה כמו גומי שנמתח יותר מדי. פלזמת רוח השמש שנכלאה בזנב, עפה בעוצמה לכוון כדור הארץ.

ביותר ממקרה אחד, רכבי החלל של ה- THEMIS, היו “בקו האש”, כאשר “סילוני הפלסמה” עפו לידן. באופן ברור, הסילונים היו צריכים לפגוע בכדור הארץ. אולם מה קרה אז? הצי של THEMIS נע לכוון כדור הארץ בכדי לגלות מה קרה. “כעת אנו יודעים – סילוני הפלסמה יוצרים רעידות חלל”.

לפי ה-THEMIS הסילונים מתנגשים לתוך השדה הגיאומגנטי כ-30 אלף קילומטר מעל קו המשווה של כדור הארץ. ההתנגשות יוצרת תהליך תגובתי, בו הפלסמה קופצת מעלה ומטה על התהודה של השדה המגנטי. חוקרים קוראים לזה: “זרם חוזר נדחה” (repetitive flow rebuffing). הדבר דומה לכדור טניס שמקפץ על שטיח. הקפיצה הראשונה תהיה גדולה, אבל לאחר מכן הקפיצות ילכו ויקטנו בשל האנרגיה הנספגת בשטיח.

“הרבה זמן חשדנו שמשהו כזה קורה” אומר סיבק. “אבל, על ידי צפיה ישירה ה-THEMIS גילו משהו חדש ומפתיע”. הדבר המפתיע הוא מערבולות פלסמה, סחרחורות ענקיות של גז ממוגנט, ברוחב של כדור הארץ עצמו, מסתובבות בקצה של השדה המגנטי הרועד של כדור הארץ.

“כאשר סילוני הפלסמה מכים במגנטוספירה הפנימית, מערבולות עם כוון סיבוב הפוך מופיעות שוב ושוב בשני הצדדים של סילון הפלסמה. אנו מאמינים כי המערבולות יכולות ליצור זרמי חשמל משמעותיים בסביבה הקרובה של כדור הארץ.

בפעולתם המשותפת ,המערבולות ורעידות החלל, יכולות ליצור אפקטים המורגשים על כדור הארץ. הזנבות של המערבולות יכולים לנתב חלקיקים לתוך האטמוספרה ובכך ליצור זוהר וכן ליצור גלי יינון (גלים שיוצרים יונים) שיכולים להפריע לתקשורת רדיו ול-GPS.

על ידי דחיפה של משטחי שדות מגנטיים, רעידות חלל יוצרות זרמים על פני הכדור עצמו עליו אנו הולכים. פרצים של זרמי אדמה מגנטיים יכולים לגרום להשלכות רציניות ואף לגרום להפסקות חשמל על ידי הפסקת פעולתן של רשתות חשמל בשטחים נרחבים. בזמן רעידת החלל השדה המגנטי של כדור הארץ, רועד בצורה דומה לרעידות הקורות בזמן רעידת אדמה.

לאחר ש-THEMIS גילו את הרעידות, יואכים בים מהמעבדה הלאומית בלוס אלאמוס ניו מקסיקו,יצר סימולציה ממוחשבת של תהליך הניתורים. ובאמת, המערבולות בסימולציה היו תואמות למדידות של ה-THEMIS. יתרה מזו, הסימולציה הראתה שכנראה אפשר לראות את תהליך הניתורים מפני כדור הארץ בצורה של גלים קטנים ומערבולות בתצוגות של הזוהר הצפוני. תחנות קרקע מאשרות בתצפיות את הנושא.

“זהו תהליך מורכב אבל הכל מתאים” אומר סיבק. העבודה עדיין לא תמה. “יש לנו עוד הרבה ללמוד ,כמו עד לאיזה גודל יכולות רעידות החלל להגיע? כמה מערבולות יכולות להסתחרר סביב כדור הארץ באותו זמן? – ומהי האינטראקציה בין המערבולות?”

מפה של ה-THEMIS של זרימת הפלסמה במשך רעידת חלל. הצירים מסומנים ברדיוס כדור הארץ, כך שגודל כל מערבולת הוא בגודל כדור הארץ

1. יש תהליכים הנקראים איחוי ת בתהליכים האלה מתמזגים קווי השדה ומאפשרים מעברי אנרגיה in and out

2. 1. המציאו שם שמתאים בשביל צפרדע תקשורתית.
    2. אין מערכת בה קו השטף המגנטי נפתחים ונסגרים זה לא יתכן מבחינה פיזיקאלית קוי השטף תמיד סגורים.