מחלות הכובשים היכו בילידים, אבל לא רק הן

היסטוריה / ב-1,000 השנים שלפני כיבוש אמריקה הידרדר מצבם הבריאותי של תושבי היבשת

ג'ון נובל וילפורד

הכובש הספרדי הרנן קורטז ואינדיאנים. החוקרים מייחסים את ההידרדרות הבריאותית במידה רבה לעליית החקלאות ולהתפתחות הערים

האירופים הראשונים שהגיעו ליבשת אמריקה נשאו עמם רובים, צלב נוצרי, ובלא שהיו מודעים לכך, גם מחלות. לתושבים הילידים של אמריקה לא היה סיכוי מול החולי שנשאו הכובשים; המערכת החיסונית שלהם לא היתה ערוכה להתמודד עם האבעבועות השחורות, החצבת, המלריה והקדחת הצהובה.
המגיפות שהתפשטו ברחבי אמריקה, ושגרמו למותם של עשרות מיליונים, תועדו היטב. מה שלא היה ברור עד כה הוא שגם לפני בוא הכובשים האירופים מצבם הבריאותי של האינדיאנים היה בכי רע, לאחר הידרדרות שנמשכה מאות שנים. זוהי המסקנה של צוות של אנתרופולוגים, כלכלנים ופליאונתולוגים שהשלימו מחקר מקיף על מצבם הבריאותי של תושבי חצי הכדור המערבי ב-7,000 השנים האחרונות.

החוקרים, שעבודתם מתוארת כמקיפה ביותר עד כה, מדגישים כי ממצאי המחקר שלהם אינם ממעיטים בשום אופן מעוצמת הפגיעה של “מחלות העולם הישן” בתושבי אמריקה ומהאחריות של אירופים למותם של המוני אינדיאנים ולהרס החברות הילידיות. עם זאת, הם קובעים כי אמריקה שלפני הכיבוש הספרדי לא היתה גן עדן שופע בריאות, כפי שרבים תופשים אותה.

החוקרים ניתחו יותר מ-12,500 שלדים מ-65 אתרים בצפון ודרום אמריקה – יותר ממחציתם של אנשים שחיו לפני הכיבוש הספרדי – וחיפשו עדויות למחלות מידבקות, תזונה לקויה ובעיות בריאותיות אחרות, במגוון של סביבות גיאוגרפיות וחברתיות. מהבדיקות עלה שבאתרים העתיקים ביותר, שבהם חיו אנשים יותר מאלף שנה לפני הכיבוש הספרדי, היתה בריאותם של האינדיאנים הטובה ביותר. לאחר מכן חלה הידרדרות.

“המחקר שלנו מראה כי הבריאות של תושבי אמריקה הידרדרה הרבה לפני בואו של קולומבוס”, כתבו ד”ר ריצ'רד סטקל וד”ר ג'רום רוז, מחבריו הראשיים של המחקר, בספר “עמוד השדרה של ההיסטוריה: בריאות ותזונה בחצי הכדור המערבי”, שפורסם בחודש אוגוסט.

כחמישים מדענים סייעו במחקר ותרמו פרקים לספר. אחד מהם, ד”ר ג'ורג' ארמלגוס מאוניברסיטת אמורי, פליאונתולוג מוביל, אמר כי המחקר בכללותו משרטט “היסטוריה אבולוציונית של מחלות בעולם החדש”. לדברי ארמלגוס, החוקרים לא הופתעו מהעדויות לריבוי של מחלות מידבקות אלא מהעובדה שהתזונה של האינדיאנים לפני הכיבוש הספרדי, ומצבם הבריאותי הכללי, היו פחות טובים מהצפוי.

באפילוג של הספר כותב ד”ר פיליפ קרטין מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, כי “החוקרים הקפידו להצביע על המגבלות של העדויות. הם מכירים בכך שהשלדים מספקים לכל היותר עדויות השוואתיות, לא עדויות מוחלטות”.
החוקרים מייחסים את ההידרדרות הבריאותית במידה רבה לעליית החקלאות ולהתפתחות הערים. תושבי דרום ומרכז אמריקה החלו לעסוק בחקלאות לפני כ-5,000 שנה, ועליית הערים החלה לפני כ-2,000 שנה. החקלאות צימצמה את המגוון התזונתי והתקבצות האנשים בערים גרמה להתפשטות מהירה יותר של מחלות.

בבדיקות של מומיות מלפני אלף שנה בפרו, שנעשו באחרונה, מצאו החוקרים עדויות ברורות לשחפת – ראיה נוספת לכך שאינדיאנים נדבקו עוד לפני הכיבוש הספרדי במחלות שלפי הדעה המקובלת הובאו לאמריקה מאירופה.

The Backbone of History