“בזכות” חקר הקנאביס: חוקרים זיהו את תהליך ההתפתחות של מחלת הכליה הסוכרתית

במחלה זו הגוף מייצר חומרים דומים לאלו הנמצאים בקנביס, הפוגעים בכליה * חוקרי האוניברסיטה מצאו דרך לשפר את הטיפול הרפואי במחלת הכליה הסוכרתית, שפוגעת בכ-30% מחולי הסוכרת בעולם. השיטה החדשה שמותאמת לכל חולה יכולה למנוע את הנזק, ואף את התפתחות המחלה

נזקי הסוכרת. <a href="https://depositphotos.com. ">איור: depositphotos.com</a>
נזקי הסוכרת. איור: depositphotos.com

שינויים בכמות וסוג המזון שאנו אוכלים עלולים להשפיע על פעילות המערכות שמעודדות אגירת מזון, חילוף חומרים וצבירת אנרגיה. עודף סוכר ושומן, למשל, יכול להגביר פעילות מערכות בגוף, ובכך לפגוע באיברים ולגרום למחלות שונות. לראשונה, מחקר חדש בהובלת פרופ’ יוסי תם, ד”ר ליעד הינדן, והדוקטורנטיות מג’דולין אחמד ושרלין חמד מהמכון למדעי התרופה, בית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה, מצא קשר בין פעילות שתי מערכות בגוף להתפתחות מחלת הכליה הסוכרתית, הפוגעת בכ-30% מחולי הסוכרת בעולם. הממצאים שפורסמו בכתב העת הבינלאומי Nature Communications מציעים דרכים חדשות להתמודדות עם המחלה כדי למנוע את הנזק.

צוות החוקרים בדק את הקשר בין המערכת האנדוקנבינואידית, המופעלת על-ידי צמח הקנאביס ואחראית על שמירת האיזון הפנימי ביחס לשינויים בסביבה החיצונית, ומערכת תצמיד החלבונים mTORC1 בכליה. המטרה הייתה להבין כיצד הקשר הזה מוביל להתפתחות מחלת הכליה הסוכרתית ומהי השפעתו על המצב הבריאותי וחילוף החומרים התקין. נכון להיום, שום מחקר לא קשר בין פעולת שתי המערכות הללו בהתייחס למחלת הכליה הסוכרתית או לפעילותה התקינה של הכליה.המחקר התבצע במודלי חיות ותרביות רקמה בשיטות מחקריות מקובלות. תחילה, השפענו תרופתית וגנטית על כל אחת מהמערכות הללו, ולאחר מכן בדקנו את תפקוד הכליה בחילוף חומרים במצב תקין מול מצב חולה”, משתף פרופ’ תם.

חסימת הקולטן הקבנואידי בכליה יכולה להביא לעצירת ההתדרדרות

המחקר מצא שעודף סוכר מוביל להפרשה מוגברת של חומרי קנאביס אנדוגניים בתאי האבובית המקורבת בכליה, מה שמגביר את פעילות מערכת תצמיד החלבונים mTORC1. מצב כזה מגביר את כניסת הסוכרים לתוך הכליה, אשר פוגעים בתפקודה התקין. צוות המחקר טוען כי חסימה או הורדה של הקולטן הקנבינואידי או של משאבת הגלוקוז בתאי האבובית בכליה יכול למנוע באופן משמעותי את התפתחות המחלה. עם זאת, בחולים שאינם סוכרתיים הקולטן שומר על מאזן חלבונים וחומצות אמינו בתאים באמצעות בקרה הדוקה. ד”ר הינדן מדגיש כי חסימת הקולטן הקנבינואידי או משאבת הגלוקוז שנבדקו היא בעלת פוטנציאל בקרב חולי סוכרת לצורך טיפול יעיל במחלת הכליה הסוכרתית. בקרב חולים שאינם סוכרתיים, יש להיזהר משימוש בחסמים לקולטן הזה, אשר עלולים להוביל להתדרדרות בפעילות הכלייתית. נכון להיום, תרופות החוסמות את הקולטן הקנבינואידי נמצאות בשלבי פיתוח קליני בבני אדם “ובזכות המחקר הנוכחי, נוכל להתאים את הטיפול הרפואי לכל חולה, סוכרתי ולא סוכרתי, ובכך למנוע את התפתחות המחלה ואת הנזק שהיא גורמת”, מסכם ד”ר הינדן.