מתמטיקאי מבר אילן פתר את חידת המוניות

החידה שאלפי מתמטיקאים ניסו לפותרה מאז הוצגה בידי מתמטיקאי ישראלי אחר – בנימין וייס, נותרה בלתי פתורה מאז 1970

פרופ' אברהם טרכטמן מבר אילן

פרופ' אברהם טרכטמן, מדען עולה מהמחלקה למתמטיקה מאוניברסיטת בר-אילן הצליח לפתור בעיה שהטרידה את המתמטיקאים בעולם במשך 38 שנים. נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קוה הביע קורת רוח רבה מההישג העולמי של פרופ' טרכטמן. פרופ' טרכטמן, מדען עולה מרוסיה, שרק הודות לתשומת לב מיוחדת של אוניברסיטת בר-אילן חולץ מעבודתו כשומר לילה לאחר עלייתו ארצה, הגיע למקום הראוי לו.

“המחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן ידועה בכל רחבי העולם בהישגיה. פרופ' טרכטמן הביא כבוד גדול לאוניברסיטה ולמדינת ישראל” אמר קוה והוסיף כי העובדה שפרופ' טרכטמן הנו מדען עולה מעלה מחדש את הצורך שהממשלה תמלא את התחייבותה להשקעה בקליטת מדענים עולים ולהחזרת מדענים ישראלים מחו”ל. “המשאב היחידי העומד לרשות מדינת ישראל הוא המוח, והוא זה שיביא את התשואה הגבוהה ביותר לחברה ולמשק הישראלי”, אמר קוה.

קליטתו של ד”ר אברהם טרכטמן (63), שעלה בשנות ה-90 מרוסיה, לא הייתה פשוטה. לפני שהגיע לפקולטה למתמטיקה של בר-אילן עבד בניקיון ובשמירה. אבל לאחר שנקלט באוניברסיטה הוא הוכיח את כוחו: הוא פתר בעיה מתמטית מפורסמת – “בעיית צביעת הכבישים”.

הבעיה הוצגה לראשונה ב-1970, בן היתר על ידי המדען הישראלי בנימין וייס. יש לה הרבה ניסוחים, אך הניסוח הכי פופולארי הוא דוגמת תחנת המוניות. בעיר מסוימת יש רחובות חד-סטריים בלי שם, אך צבועים בכחול או בירוק. תחנת המוניות צריכה לתת אותו הסבר לכל המוניות ברחבי העיר כיצד להגיע למקום מסוים. השאלה היא: האם זה אפשרי.

פרופ' מרגוליס מהמחלקה למתמטיקה המלווה את פרופ' טרכטמן מאז קליטתו בבר-אילן, אמר כי זהו ההישג השני של פרופ' טרכטמן. “כבר בעבודת הדוקטורט שלו הוא פתר שאלות שלא היה להם מענה בקרב המתמטיקאים בעולם”. לדבריו, הבעיה האחרונה שפתר פרופ' טרכטמן מופיעה בכ-160,000 אתרי אינטרנט ומתמטיקאים מכל העולם ניסו לפתור אותה ללא הצלחה עד לפיתרון שמצא פרופ' טרכטמן.

פרופ' מרגוליס מסר כי מאז פורסם הפיתרון בכתב העת The Israeli Journal of Mathematics.

“לא די בכך שהוא הביא לפריצת דרך עולמית, הוא גם בחר לפרסם זאת בכתב עת ישראלי, למרות שיכול היה לפרסמה בכל כתב עת עולמי בחו”ל. דבר זה מעיד יותר מכל על צניעותו ועל אהבתו הרבה לישראל”, אמר פרופ' מרגוליס.

1. מדהים! כל הכבוד!

האם נשמע על כך כגם בכותרות הראשיות של החדשות?
    לא, כנראהה שנינט שוב עשתה קרחת- זה הרבה יותר חשוב!

2. מוטי, נסה את סיום החנק סביב המכלאה הגדולה בעולם. המכלאה נותרה מכלאה גם לאחר ביצוע תכניתו של "איש השלום" בקיץ 2005, שהצליח לשכנע ציבור בור ואדיש שיצאנו מעזה, בעוד שהמשכנו לשלוט בגבולותיה ולאמלל את תושביה, כולל חולים שגזרנו עליהם מוות באי-מתן אישור ליציאה לטיפול בחו"ל.

אם לא, מיכאל שענה לך, יסדר משהו עם נינטנדו.

3. לרמי פ.
    נמח כבר הצביע על תיאור הבעיה בוויקיפדיה.
    אני מניח שתרגום התיאור לעברית לא יועיל כי גם התרגום העברי יכיל מונחים עבריים שאינם מוכרים לך כמו "גרף מכוון", "דרגה" של צומת ומושגים נוספים מתורת הגרפים.
    אם ברצונך להבין את הבעיה יהיה עליך לקרוא את הטקסט בקישור שנתן נמח ולהסתעף להסברים של המונחים (הטקסט מקשר אליהם).
    לגבי הפתרון – לא יצא לי לראות אותו אבל אני מניח שהבאתו כאן לא תועיל כי הוא בוודאי קשה להבנה הרבה יותר מן הבעיה.

4. * חבל שלא מפרסמים גם את הבעיה, בעברית פשוטה.
    וגם את הפיתרון, אם הוא לא יותר מדי ארוך…

5. אני יודע שזה לא יגיד לי כלום, וזה די דבילי אבל האמת שממש הייתי רוצה לדעת מה התשובה שהוא מצא. האם זה אפשרי? (או שהוא הוכיח שזה בילתי אפשרי).

6. למוטי:
    בלי ציניות, אם השלום יבושש לבוא, הפתרון הטוב ביותר לבעיית הקסאמים ינתן על ידי מערכות אוטומטיות עתירות מתימטיקה.
    גם זיהוי מחבלים מתאבדים עשוי בעתיד להתבצע על ידי מערכות ממוחשבות, אף הן עתירות מתימטיקה.
    לכן, אמנם, כל הכבוד לצה"ל (ואני אומר זאת כמי ששירת בו מעל לעשרים שנה) אבל באמת מגיע למתמטיקה ולמתמטיקאים כבוד רב מזה שאתה נותן להם (ולא טענתי שאינך נותן לה כבוד רב).
    גאווה בצבא ובמדינה הם אכן חשובים בזמננו אבל גאווה בהשתייכות למין האנושי החוקר את צפונות הטבע מספקת יותר ותהיה חשובה תמיד.

7. כבוד לדוקטור אבל גם לצה"ל ובלי ציניות!
    האם יש פתרון מתמטי לירי הקאסם? האם יש פתרון מתמטי לעצירת הרעיונות של הפונדמטליסטים המתאבדים?גאווה בעם, בצבא ובמדינה אינה בושה.

8. כל הכבוד לצה"ל!
    תחי מדינת ישראל!
    ובמיוחד למשרד הקליטה שעוזר למדענים עולים להשתבל באקדמיה בארץ!
    ולשרת החינוך המופלאה שלנו שנאבקת ימים כלילות בעתיד ההשכלה הגבוהה במדינה!
    ולתפארת מדינת ישראל!

9. זה גם כבוד גדול לאוניברסיטה ולמדינת ישראל
    שאין אף אתר אחד שנותן ומראה בעברית את הבעיות הבליתי פתורות במטמטיקה הקימות קיום.
    אולי מפחד שאיזה ילד בין חמש יפתור אותם ויביא להם כבוד או ש(לא).

10. זו כותרת!
    תודה לפרופ’ טרטכמן.
    כותרת שהייתי רוצה לראות גם בשאר העיתונים היומיים…
    כל הכבוד לאוניברסיטת בר אילן ולאנשים שהובילו לקליטתו.

11. הישג מרשים ביותר.
    הייתי שמח לשמוע פרטים נוספים על הבעיה ועל הפתרון המקורי.

12. מהו פתרון הבעיה ?
    כן ? לא ? ולמה ?!
    הכותרת היתה צריכה להיות:
    בעיות קליטת מדענים בישראל

13. במדינה מטומטמת כמו שלנו אדם מיוחד כזה צריך "תשומת לב מיוחדת" בזמן שהאידיוטים מקבלים את מלוא תשומת הלב סתם כך.