מפגש קרוב עם כוכב חולף יתכן וגרם לעיצוב צורת מערכת השמש

ההערכה הזו באה בעיקר בשל נסיון להבין את מסלולו המיוחד של סדנה

סימולציה של שני כוכבים הנמצאים בשלב שבו מתפתחים אצלם כוכבי הלכת

לטענת אסטרונומים, יתכן וצורת מערכת השמש הושפעה ממפגש קרוב עם כוכב אחר. המפגש הדרמטי, אם התרחש יתכן וגם הכניס לתוך מערכת השמש עצמים זרים. ניתן להשוות את הפעולה הזו להתנגשות בין שני מסורים חשמליים המזמזמים זה מול זה ומעיפים ניצוצות.

התיאוריה הנ”ל הוצעה ע”מ להסביר מספר תופעות לא מובנות במערכת השמש שלנו. עפ”י התיאוריה הנ”ל, המפגש התרחש זמן קצר לאחר הולדת מערכת השמש. לפני כ – 4.5 מיליארד שנה.
לדברי האסטרונום סקוט קניון מ”המצפה הסמיתסוני לאסטרופיסיקה”, ישנה אפשרות כי מספר עצמים במערכת השמש שלנו, נוצרו למעשה סביב כוכב אחר.

אין עדות מוצקה שהשמש היתה בעבר באינטרקציה קרובה עם כוכב אחר, אולם אסטרונומים רבים משערים כי השמש נוצרה בענן גז יחד עם מספר כוכבים נוספים, כפי שאופייני לרב הכוכבים בגלקסיה. השמש נפלטה יותר מאוחר מהענן.
עפ”י הערכות של מדענים בעבר, במהלך האירוע ה”כאוטי” שבו כוכבים, שביטים ואסטרואידים קיבלו את צורתם ומסלולם זה נראה הגיוני שהשמש קרובה יותר באופן משמעותי לכוכב אחר.
מספר מחקרים אף הציעו כי אינטרקציה כזו אף השפיעה על צורת מערכת השמש.
המודלים הממוחשבים החדשים, מראים כי עצמים צעירים במסלול מעגלי סביב השמש נסחבו למסלולים מרוחקים ומאורכים עקב קרבה לכוכב אחר. בעצמים במסלולים אלו טרם ניתן להבחין באמצעות הטכנולוגיה הקיימת.
אינטרקציה כזו יכולה היתה לגרום לקיטוע החד המובחן בקצה החיצוני של חגורת קוויפר- אזור של עצמים קפואים מעבר ל”נפטון”.

אחד המניעים העיקריים לבחינת המודל, היה הגילוי של “סדנה” שנמצא הרבה מעבר ל”פלוטו” בשנה שעברה.
גודל “סדנה” הינו לפחות מחצית מגודלו של “פלוטו” ויש לו מסלול מוארך שנמצא לגמרי מחוץ ל”חגורת קוויפר”.
אסטרונומים, לא יודעים עדיין איך “סדנה” קיבל את מסלולו, אולם מניחים כי עצמים דומים נוספים מחכים לגילויים.
קניון יחד עם שותפו בנגמין ברומלי, מאוניברסיטת יוטה, העריכו כי ה”כמעט התנגשות” , התרחשה כאשר מערכת השמש היתה בת 30 עד 200 מליון שנה.

כח הכובד של הכוכב החולף סחף עצמים מהחלק החיצוני של מערכת השמש, אולם באינטרקציה גם עברו עצמים לתחום מערכת השמש.
לדברי ברומלי, ההסבר הנוכחי, נותן פתרון לשתי תעלומות – מסביר את מסלולו של “סדנה” ואת התצורה של החלק החיצוני של “חגורת קוויפר”.
לדברי מייק בראון, האסטרונום שהוביל את הצוות שגילה את “סדנה”, המחקר החדש נותן הסבר שהינו אחד מהאפשרויות שיש לבחון ע”מ להבין את מסלולו של “סדנה”. אפשרות נוספת הינה שיתכן ו”סדנה” נדחף למסלולו ע”י עצם בגודל של כדה”א שלא נמצא יותר ב”חגורת קוויפר”. הקושי לקבוע את הסיבה האמיתית היה שכרגע מסתמכים רק על מסלול של עצם יחיד.