אורח מהחלל הבינכוכבי – אסטרואיד ענק בעל צורה מוזרה

התרשמות אמן של האסטרואיד הבינכוכבי הראשון Oumuamua, עצם ייחודי שהתגלה ב-19 באוקטובר 2017 באמצעות טלסקופ Pan-STARRS בהוואי. איור: נאס"א
התרשמות אמן של האסטרואיד הבינכוכבי הראשון Oumuamua, עצם ייחודי שהתגלה ב-19 באוקטובר 2017 באמצעות טלסקופ Pan-STARRS בהוואי. איור: נאס”א

אסטרואיד גדול ביקר בקרבה יחסית לכדור הארץ והתגלה ב-19 באוקטובר. ייחודיותו – מקורו בחלל החיצון וזהו מעברו היחיד במערכת השמש. מלבד השם הרשמי שהוענק לו על ידי איגוד האסטרונומיה העולמי interstellar asteroid 1I/2017 U1, האסטרואיד זכה לכינוי Oumuamua שמשמעותו “שליח מרחוק המגיע ראשון” בשפת ילידי הוואי. מבטאים זאת oh MOO-uh MOO-uh.

תצפיות הראו כי הוא אחד מהעצמים הקוסמיים המוארכים ביותר המוכרים למדע. חישוב מסלולו הראה כי מקורו במערכת כוכבי לכת החגה סביב כוכב אחר ולא ממערכת השמש שלנו. למעשה אורכו גדול פי 10 מרוחבו. יחס זה קיצוני יותר מזה של כל אסטרואיד או שביט שנצפו במערכת השמש שלנו. ניתוח ראשוני של מסלולו הביא את החוקרים לשער כי הוא מגיע בערך מכיוונו של הכוכב הבהיר וגה בקבוצת הכוכבים הצפונית נבל. ואולם לקח לו כל כך הרבה זמן לשייט בחלל במהירות של 87 קילומטרים לשניה, הכוכב וגה כלל לא היה במיקום זה כשהאסטרואיד עבר באיזור לפני כ-300 אלף שנה.

קארן מיץ’ מהמכון לאסטרונומיה באוניברסיטת הוואי ועמיתיה שצפו בו מטלסקופ השייך למערך Pan-STARRS לאיתור עצמים קרובי ארץ, במימון נאס”א וקבעו כי אורך העצם הוא כ-400 מטרים, ובהירותו משתנה באופן דרמטי. שינויי הבהירות היו הרמז הראשון לכך ש-Oumuamua הוא בעל צורה מוזרה. מיד לאחר התגלית הפנו טלסקופים רבים את מבטם אל האסטרואיד והגדול שבהם – הטלסקופ הגדול מאוד של המצפה האירופי הדרומי בצ’ילה.
“כשהסתכלנו על נתוני עקומת האור של האסטרואיד אסטרואיד, ישנם חמישה עצמים (מתוך 20,000) שיש להם עקומות אור שמרמזות על יחס ציבר של אחד ל-7-8. אמרה מיץ’. “הטעויות שלנו קטנות מאוד, ולכן אנחנו בטוחים שהוא באמת מוארך. איננו יודעים להיכן מצביע ציר הסיבוב, הנחנו שהוא ניצב לאסטרואיד, ולכן ישנה תופעת הקרנה. היחס של 1:10 הוא המינימום, הוא יכול להיות ארוך אפילו יותר.”
אבל במובנים אחרים, Oumuamua דומה לעצמים מוכרים יותר. “גיילנו גם שצבעו אדמדם, בדומה לעצמים במערכת השמש החיצונית. משמעות הדבר – האסטרואיד אינרטי לחלוטין, ללא רמז קלוש של אבק סביבו, ” אמרה מיץ’.

מסלולו המחושב של האסטרואיד הבינכוכבי הראשון Oumuamua. איור: נאס"א
מסלולו המחושב של האסטרואיד הבינכוכבי הראשון Oumuamua. איור: נאס”א

מאפיינים אלה מראים כי Oumuamua צפוף, המורכב מסלע ואולי גם ממתכות. אין עליו מים או קרח ופני השטח שלו האדימו בשל ההשפעה של הקרינה הקוסמית במשך פרקי זמן ארוכים.
ההערכה היא שהוא שהה בחלל הבינכוכבי מאות מיליוני שנים לפני שנפגש באקראי עם מערכת השמש שלנו. “במשך עשרות שנים קיימת תיאוריה לפיה יש חולפי במערכת השמש עצמים בין כוכביים, וכעת בפעם הראשונה -. יש לנו ראיה ישירה לקיומם.” אמר תומאס זורבוצ’ן מהחטיבה המדעית של נאס”T בוושינגטון. “זו תגלית היסטוריה שפותחת לנו חלון חדש למחקר של היווצרות מערכות שמש מעבר לשלנו.”

אם אכן הוא נוצר בתנאים דומים להיווצרות מערכת השמש שלנו, הדבר מעיד על כך שעצמים רבים מסוגו של Oumuamua עשויים להימצא בחלל.. המבקר הבינכוכבי עשוי לספק את ההוכחה הראשונה של תהליך זה.

באשר לחידת צורתו המוארכת של Oumuamua , מסבירה מיץ’ כי יש לך השערות רבות.  אחת מהן היא שבמהלך יצירת מערכת כוכבי לכת התרחשה התנגשות בין גופים שהיו להם ליבות מותכות. במצב כזה נפלט חומר החוצה ולאחר מכן קפא בצורה מוארכת. חבר צוות אחר העריך שפיצוץ סופרנובה בסמוך למערכת השמש שממנה הגיע האסטרואיד גרם לצורתו המוזרה.”

1. יעקב סלימי. האסטרואיד עבר במרחק של עשרות מיליוני ק”מ מכדור הארץ ולא 10 ק”מ או אף פחות מכך – בגובה העננים. אפילו צורתו המיוחדת לא נצפתה באופן ישיר ע”י הטלסקופים. בקיצור – לא ראית את האסטרואיד.

2. ביום רביעי לפני שבועים טסתי עם אשתי לקייב ובזמן שהיינו בגובה של 11 קמ בערך באמצע הדרך לקייב ראיתי את האסטרואיד הזה מבעד לחלון כאשר הוא טס מעל לעננים אך קרוב לעננים ובכיוון מנוגד לכיוון הטיסה של המטוס
    מה שראיתי זה ממש בדיוק מה שמראים בצילומים של נאסא ראיתי שבקצה הקידמי שלו אדמדם הספקתי לראות אותו למשך אולי כ 2 או 3 שניות עד שנעלם
    אמרתי לאישתי שראיתי משהוא מוזר לא חללית כי לא היתה לו צורה עגולה מושלמת אבל צר וארוך ממש דומה למה שמראים בתמונה

3. יש מצב לעלות עליו טרמפ אני יודע ש87ק”מ בשנייה (313,200 קמ”ש ) זה פי עשר ממהירות של טיל לחלל כיום אבל
    לא יכול לוותר על הרעיון

4. מזכיר את המונוליט מהסרט 2000. בכל פעם שהוא הופיע … קרה שנוי באבולוציה ….

5. יחני באבאי
    מה יותר סביר בעיינייך – האסטרואיד הוא שבר של סלע עקב התנגשות, או חללית של תרבות רחוקה?
    אין כל סיבה לחשוב שדווקא עצם זה הינו אוביקט מלאכותי.

6. ואף הערכה לכך שאולי זהו עצם מעשה ידי יצורים תבוניים קרי חייזרים ?
    למה זה לא הגיוני ? למה הגיוני שרובוטים מעשי ידי יצורים תבוניים מכדור הארץ ישוטטו על כוכב הלכת מאדים או יטוסו לגבולות מערכת השמש אכל אין זה הגיוני שהחפץ הזה הוא מעשה ידי תרבות תבונית ?

7. מה הבעיה לכתוב אומואמואה ( ו’ ראשונה בחולם, ו’ שניה בשורוק, ו’ שלישית בשורוק)?

8. מה הבעיה לכתוב אומואמואה ( ו’ ראשונה בחולם, ו’ שניה בשורוק, ו’ שלשית בשורוק)?