טאואר-ג’אז ו-SRI סיפקו את הסנסורים הראשונים לתוכנית חקר ההליוספירה של מערכת השמש

החברות פיתחו וייצרו סנסורים אינטגרליים לחקר השמש מהמרחק הקרוב ביותר שבוצע עד כה

solohi - מקפת השמש של הצי האמריקני שהחיישנים שלה הם מתוצרת טאוארג'אז הישראלית. צילום: נאס"א
solohi – מקפת השמש של הצי האמריקני שהחיישנים שלה הם מתוצרת טאוארג’אז הישראלית. צילום: נאס”א

אס.אר.איי אינטרנשיונל (SRI) וטאואר ג’אז הודיעו כי סיפקו את הדגמים הראשונים של חיישנים מבוססי טכנולוגיית CMOS למעבדות המחקר של צי ארה”ב (NRL) לשימוש בטלסקופ המחקר של ההליוספירה (SoIoHI). הודות לשדה הראיה הרחב שלו, יוכל הטלסקופ לצלם תמונות ברזולוציה גבוהה של הקורונה של רוח השמש ולחבר תצפיות מרוחקות של הקורונה לפלזמה הנמדדת תוך כדי תצפית ברכב החלל.

מערכת SoloHi היא חלק מתוכנית ההליוספירה של נאס”א ושל סוכנות החלל האירופית ESA, המתוכננת להמריא מפלורידה בשנת 2017. החללית מיועדת ללמוד את השמש מהמרחק הקרוב ביותר אליה אי פעם.

תוכנית ההליוספירה תהיה הפעם הראשונה שבה פורמט גדול של גלאי CMOS יטוס לחלל. המדידות של מערכת SoloHI יאפשרו למדענים לזהות אירועי מזג אויר בחלל כמו פליטת מסה מהקורונה. פליטת מסה כזו עלולה לשנות את השדה המגנטי בכדור הארץ ובכך להשפיע על קווי מתח גבוה, לוויני תקשורת ושירותי טלפוניה סלולארית.

“זו הפעם הראשונה שבה חיישן ה-SoloHI שפיתחנו עבור צי ארה”ב נשלח לחלל, וזהו צעד חשוב לקראת פרישה רחבה יותר של הטכנולוגיה במגוון רחב יותר של אפליקציות הקשורות לחלל,” אמר מארק קליפטון, סגן הנשיא, מוצרים ושרות ב-SRI International. “טכנולוגיית הייצורCMOS image sensor של טאואר-ג’אז עזרה לנו להשיג את הפיתרון החדשני.”

החיישן של SoloHI מבוסס טכנולוגיית CMOS ב-180 ננומטר, חסינת קרינה. הסנסור מכיל 2,000 על 2,000 פיקסלים (ארבעה מגהפיקסל) ועבר את הבדיקות הראשוניות ב-SRI. המצלמה הסופית תכיל ארבעה סנסורים כאלה שיאפשרו יחדיו רזולוציה של 16 מגהפיקסל.

פלטפורמת הייצור עבור סנסור ה-SoloHi CMOS בטאואר-ג’אז הינה בתהליך 180 ננומטר אשר קיים בניופורט ביץ’,, קליפורניה. טאואר-ג’אז עובדת עם SRI זה מספר שנים ותומכת באפליקציות חיישניות שונות עבור הממשל האמריקאי ובפיתוח טכנולוגיות מותאמות עם קרינה מוצקת, אופטימיזציית רעש נמוכה והתאמה תהליכית.

“אנו שמחים לראות את תהליך ה-CIS בטכנולוגיית ה-180 ננומטר משולב בתוכנית הטיסה של צי ארה”ב דרך העבודה שלנו עם SRI”, אמר מרקו רקאנלי, סמנכ”ל בכיר ומנהל כללי של החטיבה העסקית חלל והגנה בטאואר-ג’אז. “תהליך ה-CIS הוא דוגמה חיה נוספת למחויבות החזקה שלנו לחדשנות טכנולוגית עבור לקוחות הקשורים לתוכניות החלל והממשל האמריקאי”.

אודות SoloHi
SoloHI ממומן על ידי נאס”א במסגרת התוכנית “לחיות עם כוכב” שמטרתה לברר כיצד השמש משתנה, כיצד מגיבות המערכות המקיפות אותה לשינויים אלו, וההשפעה שיש לכך על האנושות, על החלל ועל פעילות כדור הארץ. מרכז גודארד לחלל ותעופה של נאס”א בגרינבלט, מרילנד, מנהל את התכנית עבור חטיבת ההליו-פיזיקה של נאס”א.

לידיעה באתר חברת SRI – שותפה אמריקנית בפרויקט ביחד עם טאוארג’אז