חוקרים: בלילות הקיץ במאדים יורד שלג

חוקרים משערים כי בלילות הקיץ מתחוללות על המאדים סופות שלגים, הצובעות את הכוכב האדום בלבן, וייתכן שאף עשויות לאפשר קיום של משלחות מאוישות לשם

מאדים וכיפות הקרח בקטבים שולו. צולם על ידי החללית רוזטה במהלך יעף בקרבת מאדים ב-2007. מקור: ESA.
מאדים וכיפות הקרח בקטבים שלו. צולם על ידי החללית רוזטה במהלך יעף בקרבת מאדים ב-2007. מקור: ESA.

קרדיט: עודד כרמלי | סוכנות החלל הישראלית

בפעם הבאה שבה אתם מקטרים על החום הישראלי, ומציינים איך הלונדוני גשום ואפרורי או איך בשוודיה בקיץ קריר ונעים, נספר לכם שעל פי הסימולציות של צוות אסטרונומים מארה”ב ומצרפת, בלילות הקיץ במאדים נופלים בלילות פתיתי שלג לבנים אל הקרקע האדומה של הכוכב.

למרות שהוא מושא למחקר מתמשך, מזג האוויר במאדים מתעתע עד מאד, ולכן אחת לתקופה אנו ממשיכים לגלות תגליות מופלאות על הכוכב. אנו יודעים כבר כי התגלו עליו מים זורמים, וכי בשני הקטבים שלו ישנם מאגרים של קרח, בדומה לקוטב הצפוני והדרומי שלנו, וכי מאגרי הקרח הללו משנים את גודלם בהתאם לעונות השנה על המאדים.

על אף האטמוספרה הדלילה שלו ולחץ האוויר ששיעורו נמוך מ-1% ביחס ללחץ האוויר בגובה פני הים שלנו, טלסקופי החלל והגשושיות אותן שלחנו למאדים הצליחו זה מכבר לזהות עננים בשמי הכוכב. כעת צוות המחקר הבינלאומי טוען כי בכוכב מתרחשות סופות שלגים וסופות מי קרח, שנוצרות כתוצאה מהתקררות האטמוספרה וירידת הטמפרטורה בערבים.

מניתוח הנתונים החוקרים הגיעו למסקנה שבשל הפרשי הטמפרטורה בין היום והלילה במאדים, חלקיקי מי הקרח עוברים עיבוי והופכים לעננים. העננים הללו לא יציבים מספיק, ולכן הסופות במאדים קצרות ועוצמתיות. על פי המחקר שפורסם ב- Nature Geoscience, מדובר בסופות שלג המלוות ברוחות עזות, בהן השלג מגיע לקרקע במהירות – תוך דקות ספורות ולא לאיטו, בתופעה המכונה על פני כדור הארץ Microburst או “פרץ רוח”.

על פי המחקר, השלג שיורד במהלך הלילה אמנם אינו מצטבר מספיק כדי לבנות בובת שלג על המאדים או כדי לשלוף את מגלשי הסקי, אבל בהחלט יוצר מראה דרמטי של שכבת כפור לבנה ועבה על הקרקע האדומה למשכימי קום.

מחקר זה מתנגש עם הנחות קודמות בנוגע לאקלים במאדים, שכן לפניו הניחו כי האטמוספרה על הכוכב דלילה מכדי לאפשר יצירת ממטרים וכן את ההנחה כי לא יכולה להתחולל בו סופת שלג כי הרוח בו דלילה מדי ופתיתי השלג נופלים בו לאט מכובד משקלם.

אם ממצאים המחקר הנוכחי נכונים, הוא נושא בשורה גם לגבי התיישבות במאדים, משום שהוא מעיד על אפשרות לאגור משקעים ולעשות בהם שימוש. בינתיים, הוא יכול לספק לנו מחשבה מצננת לחודש החם בשנה.

סקרנים לדעת עוד על מאדים? היכנסו לאתר סוכנות החלל הישראלית

1. הגשושיות שנחתו על מאדים לא מצאו ממש מים.
    רק לפני שנה נאסא הודיעו שמצאו על מאדים סימנים שמראים שאולי יש שם מים.
    כלומר עדיין די ספק שיש שם בכלל מים.
    יש לי חשש כבד שיש כאן קצת אילוץ של המדע כדי לקבל תקציבים …