יש לנו מה ללמוד מהנמלים הכסופות בימי הקיץ הקרובים

השערות הכסופות על גבן ובצידי גופן של הנמלים מחזירות אור כך שרוב האור שפוגע בהן מוחזר. הרבה מן האנרגיה שבאור הנראה שכן נבלעת בשערות הנמלה, מומרת לאורכי גל ארוכים יותר של אור תת אדום, שמוקרן ביעילות החוצה דרך השערה

נמלה כסופה צדה חיפושית. מתוך ויקיפדיה

“לך אל נמלה עצל, ראה דרכיה וחכם” אומר המשפט המופיע במשלי פרק ו’ בתנ”ך. מסתבר שיש מה ללמוד מהנמלים גם כאשר מדובר בהפגת חום הקיץ. נמלת הכסף הסהרית, Saharan silver ant, מעניקה משמעות חדשה למושג שרידת המותאמים ביותר. הנמלים הללו שוכנות באחד מהמקומות הלוהטים ביותר על פני כדור הארץ, מקום בו הטמפרטורה על שטח פני חולות המדבר יכולה להגיע ל 70°C. כדי לשרוד, הנמלים חייבות לשמור על טמפרטורת גוף נמוכה מהטמפרטורה הקריטית, שעלולה לגרום למותן, של 53.6°C.

חוקרים דיווחו בכתב העת היוקרתי סיינס כי הנמלים מצליחות לעשות זאת בעזרת מעטה של שערות כסופות על גבן ובצידי גופן. השערות מחזירות אור כך שרוב האור שפוגע בהן מוחזר. הרבה מן האנרגיה שבאור הנראה שכן נבלעת בשערות הנמלה, מומרת לאורכי גל ארוכים יותר של אור תת אדום, שמוקרן ביעילות החוצה דרך השערה.
משטח כסוף חלקלק לאורך בטן הנמלה גם מחזיר חום שמגיע מהחול.

התאמות נוספות שאופייניות לנמלים אלה הן רגליים ארוכות יחסית לנמלים אחרות, שמרחיקות את גופן מהחול הלוהט ובנוסף- מנגנון ייצור HSP, חלבונים המכונים heat shock protein. אלו חלבוני תגובה שהגוף מייצר כדי להתמודד מול עקה כגון חום, המגנים על חלבונים אחרים ועל הליך יצירתם בתנאי חום קיצוניים.

יחד, אדפטציות אבולוציוניות אלה, מאפשרות לנמלים להמשיך לתור אחר מזון גם בחום היום, בעוד חרקים אחרים ולטאות מחפשים מחסה ומסתתרים מהחום, ובכך מעניק לנמלים יתרון על פני מתחריהן, במציאת מזון.

לידיעה באתר כתב העת סיינס
נמלת הכסף ממדבר סהרה (ויקיפדיה, אנגלית)

1. מוזר

אדפטציות אבולוציוניות הן אדפטציות שהן תוצר של תהליכים אבולוציונים. ישנן בעולם גם אדאפטציות שאינן אבולוציוניות. לכן אין כל פסול בכתיבת אדפטציות אבולוציוניות במאמר.

2. ספר התורה קשקוש? ממש לא. אני, כלא מאמין, למדתי ממנו הרבה מאד. להבדיל מהרבה מאמינים שנוהגים להגיב כאן…

3. מחד מצטטים פסוקים מהתנך…
    מאידך כופרים ושוללים מכל וכל את הספר באמתלה שהספר הוא קישקוש…. האם זה לא בגדר צביעות?