חברים בועדת המעקב: נאס”א לא הטמיעה לקחי האסון * המעבורת הבאה במארס 2006

חברי הוועדה שחקרה תפקוד הסוכנות, מצאו ליקויים חמורים בניהולה וטענו שנלקחו סיכונים על סמך הצלחת טיסות קודמות. * הטיסה הבאה – במארס

מעבורת החלל דיסקברי נאס”א דילגה על כמה מהשיפורים הנחוצים כדי לעמוד בתאריך שיגור לא מציאותי לטיסה הראשונה שלאחר אסון הקולומביה. כך טוענים כמה חברים בועדת החקירה, המבקרים את התנהלות הסוכנות.
שבעה מחברי צוות המשימה שחקר את תפקוד נאס”א כדי לודא שהיא מילאה את מסקנות ועדת החקירה הראשונה, אמרו כי נאס”א לא הפיקה את הלקחים מהאסון. במסמך שצירפו לדו”ח המסכם של הוועדה, ציינו שבעת החוקרים כי מצאו ליקויים חמורים בניהול סוכנות החלל בתחום ההנדסה ובלוח הזמנים הצפוף של תוכנית המעבורות. כך, למשל, המהנדסים עיצבו מחדש את מיכל הדלק החיצוני של מעבורת החלל, לפני שביררו את מידת העמידות של שכבת ההגנה מפני חום.
בדו”ח הנפרד נכתב כי נאס”א היתה נכונה מדי לקחת סיכונים בהסתמך על ההצלחה של טיסות קודמות, ולא התייחסה אל פיסות שנשרו ממיכל הדלק כאל בעיית בטיחות, אלא כאל בעיית אחזקה, שניתן לדחות את הטיפול בה. הדו”ח נכתב לפני שיגורה של מעבורת החלל “דיסקברי” בחודש שעבר שגם בה היו תקלות דומות.
מנהיגות לקויה גרמה לכך שהחזרת הדיסקוורי לחלל היתה מורכבת, יקרה ומתמשכת יותר מאשר היתה אמורה להיות, מדווחים שבעת חברי כוח המשימה.
למעשה, כמה מהתכונות המדאיגות שתרמו לאסון קולומביה כמו זחיחות, מנהלים שתלטנים בתפקידי מפתח – עדין נמצאו בסוכנות לקראת השיגור ביולי.
“אנחנו ציפינו שמנהיגות נאס”א תייצר סטנדרטים גבוהים בעידן שלאחר קולומביה. אנחנו מאוד התאכזבנו.” הם כותבים בדוח שפורסם ביום רביעי.
במסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום חמישי אמר מנהל נאס”א מייקל גריפין כי הוא ידע שחלק מאנשי כוח המשימה הביעו דאגות, והוא דחק בחברים “להגיד כל אשר על דעתם.” לרבות דוח הביקורת הרשמי שהוציאו חברי הקבוצה.
“אני רוצה לשמוע אותם” אמר גריפין. “איננו מתכווצים בנאס”א מהביקורות על התהליכים ההנדסיים שלנו, על ההחלטות שלנו או על כל דבר אחר. אנחנון נאזין לביקורת, נעריך את הנאמר בה, נקבל החלטות, ונמשיך הלאה.
טיסת המעבורת הבאה: במארס 2006נאס”א הציבה כיעד את מארס 2006 למשימת המעבורת הבאה -STS-121. תהיה זו טיזת הניסוי השניה לתחנת החלל הבינלאומית בסדרת החזרה לחלל של המעבורות.
צוותי נמרים, ממשיכים לחקור את נפילת הקצף ממכל הדלק החיצוני של דיסקוורי במהלך השיגור ב-26 ביולי.
ויליאם גרסטנמאייר, עוזר מנהל נאס”א לפעילויות חלל, אמר כי הצוותים זיהו את האיזורים העיקריים לדאגה והם ביצעו התקדמות טובה בהתמודדות עם הבעיות.
כמו כן הוחלט שהטיסה תתבצע בדיסקוורי ולא באטלנטיס, כדי לאפשר לנאס”א להשתמש באטלנטיס למשימות חשובות יותר בתחנת החלל. אטלנטיס תטוס מיד לאחריה, במשימה STS-115, כשתעלה לתחנה את הקורה הכבדה מכדי להינשא בידי דיסקוורי. באמצעות שינוי הסדר, לא יהיה צורך לטוס גב על גב עם אטלנטיס כפי שתוכנן קודם לכן.

בינתיים נשלמות ההכנות להעברת דיסקוורי ממרכז ניסויי הטיסה דרידן בקליפורניה למרכז החלל קנדי על גבי מטוס בואינג 747 שהותאם לכך. ההעברה היתה אמורה להתבצע ביום חמישי אך נדחתה להיום – יום ו' 19/8 בשעות הבוקר המוקדמות, והיא תגיע לאחר כמה תדלוקים לפלורידה ביום שבת אחר הצהרים.