תאים מלאכותיים בעלי יכולת תנועה

מדענים ביפן מדווחים על התקדמות לקראת הענקת מאפיין חיים נוסף לתאים מלאכותיים – היכולת לנצל מקור אנרגיה  – טיפות שמן – בכדי לבצע תנועה מתמשכת

איור הממחיש את תנועת התאים

מדענים ביפן מדווחים על התקדמות לקראת הענקת מאפיין חיים נוסף לתאים מלאכותיים – היכולת לנצל מקור אנרגיה בכדי לבצע תנועה מתמשכת. המחקר שלהם מתאר טיפות שמן (המשמשות כמודל עבור תאים מלאכותיים) הנעות באופן עצמאי הודות ל”דלק” כימי.

המדענים היפנים (Tadashi Sugawara, Taro Toyota) ועמיתיהם מציינים במחקר החדש כי חוקרים ניסו מזה שנים רבות למצוא שיטה לייצור טיפות שמן המסוגלות לנוע באופן מבוקר מנקודה אחת לשנייה. למרות פיתוח מספר גישות מבטיחות לכך, החוקרים לא מצאו מעולם שיטה מיטבית שניתן לשלוט בה בקלות וביעילות.

המחקר החדש מתאר את הפיתוח של טיפות שמן המצוידות ב”מנועים” כימיים – זרזים פעילים ביותר – המספקים להן תנועה עצמאית בנוכחות “דלק” כימי. דלק זה מכיל חומרים ייחודיים הפעילים בנוכחות הזרז. כאשר החוקרים הניחו את הטיפות הללו בתמיסה מימית המכילה את חומר הדלק, הטיפות נעו באופן מבוקר אל עבר האזורים בהם היה ריכוז גבוה של חומר הדלק.

החוקרים מציינים עוד כי כאשר טיפה נוספת מתקרבת לטיפה אחרת שנעה היא נלכדת בתוך שובל הפסולת שמשתחררת מהטיפה הראשונה. ואז, שתי הטיפות נעות באופן שיתופי. כאשר כמות הדלק דעכה הטיפות האטו את תנועתן עד כדי עצירה מוחלטת.

המחקר הנ”ל מהווה סוג של תוכנית מבטיחה לתכנון ופיתוח מערכות נעות דומות בתוך תאים מלאכותיים, מציינים החוקרים.

המאמר המקורי