לסדנה יש או אין ירח?

לכאורה לסדנה אין ירח אך המדענים לא יודעים להסביר מדוע סיבובו סביב צירו כל כך איטי עד שיום אחד שלו אורך בין 20  ל-50 ימים שלנו

סדנה כפי שהתגלתה - בלי ירח

לסדנה, העצם המרוחק ביותר במערכת השמש הידוע כיום אין ירח. כך גילו אסטרונומים בניגוד להערכה הראשונית לפיה קצב סיבובו האיטי נובע מכוח משיכה של גוף מלווה קטן יותר.
החוקרים שוללים כעת קיומו של ירח אך אומרים כי הממצא הבלתי צפוי עשוי לספק רמזים על המקור והאבולוציה של העצמים בקצה מערכת השמש.
גילוי סדנה שעליו הוכרז ב-15 במרץ גרם להתרגשות ולויכוח בין המדענים באשר לשאלה האם לסווג את העולמות הקטנים הללו ככוכבי לכת.
מייק בראון מהמכון לטכנולוגיה של קליפורניה (קאלטק), אחד השותפים לגילוי סדנה, היה כה משוכנע בתחילה שלסדנה יש לווין עד כי ציור האמן שנעשה כדי להמחיש את התגלית כלל גם ירח היפותטי. זה היה מחוץ לטווח הציפיות והפך את סדנה ליותר מעניין.
אמונתו של בראון היתה מבוססת על העובדה שלסדנה נראה כאילו יש סיבוב איטי מאוד, שיכול להיות מוסבר כהשפעה גרביטציונית של גוף מלווה. כמעט כל הגופים הקטנים המתבודדים במערכת השמש כמו אסטרואידים ושביטים משלימים הקפה סביב צירם בתוך כמה שעות.
הגילוי לפיו לסדנה אין לווין העלה כעת שאלות חדשות עבור החוקר מקאלטק.
"הוטעיתי באשר לקיומו של הירח, אמר. זה היה מחוץ לטווח הציפיות והדבר הופך את סדנה אפילו ליותר מעניין. ואולם אני פשוט לא יודע מה משמעות הדבר." אומר בראון.

מיד לאחר ההכרזה על סדנה הפנו אליו המדענים את טלסקופ החלל האבל כדי לחפש את הירח הצפוי. היה צורך בטלסקופ החלל משום שהמערבולות באטמוספירה של כדור הארץ גורמות לתמונתו של סדנה להיות בלתי יציבה עבור טלסקופים קרקעיים.

עמום, רחוק ומסתורי

התמונה של האבל, שצולמה ב-16 במרץ באמצעות המצלמה המתקדמת לסקירות, מראות רק עצם בודד, סדנה, ביחד עם כוכב חיוור ומרחוק הנמצא ברקע בשדה הראיה.
למרות הראיה החדה של האבל (השקולה לצפיה בכדורגל במרחק 1,500 קילומטרים), הוא עדיין לא יכול לפזר את עננת המסתורין מעל סדנה, אומר בראון. ואולם הצילום של האבל מציב גבול עליון לגודל המשוער של סדנה – כשלושת רבעי הקוטר של פלוטו, או כ-1,600 קילומטרים.
בראון ציפה וחזה כי הלווין ייראה כנקודה זעירה בתמונה של האבל. העצם אינו שם – אף כי יש סיכוי קטן שהוא התחבא בעת הצילום מאחורי סדנה או עבר לפניו, כך שלא יכול היה להיראות בנפרד.
הסיבוב של סדנה חושב מתצפיות קודמות לפי שינויים תקופתיים באור הנשקף מן העצם. עקומת האור מעידה על תקופת הקפה ארוכה הנמשכת 20 יום לפחות (אך לא יותר מ-50 יום). אם הדבר נכון, זה יעשה את סדנה העצם בעל הסיבוב העצמי האיטי ביותר פרט למרקורי ונגה, שקצב הסיבוב האיטי שלהם הוא תוצאה של השפעת כוחות הגיאות של השמש.
דרך קלה לצאת מהדילמה היא האפשרות שמשך ההקפה אינו כה איטי כמו שהאסטרונומים סבורים ואולם צוותו של בראון משוכנע כי החישובים נכונים. הוא אמר: "אני מחפש הסבר לשאלה מדוע העצם מסתובב כל כך לאט. קצב הסיבוב העצמי של פלוטו הואט לכ-6 ימים ארציים בגלל שהוא קשור בכבלי גיאות בשל הלווין שלו, כארון.

ירח מיוחד מצטרף לסדנה

26.8.2004
מאת: אריאל אייזנהנדלר, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

מסלול סדנה - מושפע על ידי קיומו של ירח?

המסתוריות סביב סדנה – העצם הרחוק ביותר שנצפה אי פעם במערכת השמש – מעמיקה: לפי חישובי אסטרונומים הירח ה"חסר" של הפלנטואיד שייך לסוג חדש לגמרי של עצמים שמימיים והוא הגוף הכהה ביותר בכל מערכת השמש.

כשסדנה נתגלה בנובמבר 2003, הוא היה העצם הגדול ביותר שנתגלה מאז גילוי פלוטו. הוא התמיה את האסטרונומים כי סיבובו סביב צירו נמשך 20 יום. סיבוב איטי בדרך-כלל מעיד על קיומו של ירח, שמהווה בלם ומאט את סיבוב הפלנטואיד סביב עצמו ע"י הפעלת כוחות גאות ושפל עליו. אך לא נמצא שום בן לוויה, למרות חיפושים ע"י טלסקופי החלל האבל ושפיצר של נאס"א. אסטרונומים משערים שלסדנה היה בעבר ירח שהאט את סיבובו סביב צירו, אבל התנגשות עם גוש קרח בין-פלאנטרי העיפה אותו ממסלולו. כעת, צוות מבריטניה הראה שאם לסדנה יש ירח, סביר ביותר שהוא יהיה כוכב שביט ענק שנכחד מאשר גוף פלאנטרי.

בהנחה שהירח קיים, צ'אנדרה וויקראמאסינג (Chandra Wickramasinghe) ועמיתיו מאוניברסיטת קארדיף שבבריטניה חישבו את החזר האור המקסימלי האפשרי שלו על בסיס העובדה שטלסקופי החלל לא הצליחו לראות אותו. "אם יש ירח אז הוא חייב להיות הגוף הכהה ביותר במערכת השמש," אומר וויקראמאסינג.

"מלכודת סרטנים"

המשטח היחידי שמתקרב בכלל לכהות כזו נבנה על שביט כאשר הקרח שמחזיר אור מתאדה לחלל ומשאיר אחריו משקע של חומר פחמני מרוח בזפת. המפתח לכהות הרבה של משטחים כאלו היא שהם אינם מוצקים אלא יותר דומים לעשן lקפוא, וכוללים ריק ב-85 אחוז מהנפח שלהם. דבר זה הופך אותם ל"מלכודת סרטנים" לאור – 99 אחוז מכל הפוטונים הנופלים על רובד המשטח נכלאים. אבל על מנת להאט את סדנה על הירח שלו להיות גדול פי כמה מאות מכל שביט ידוע, דבר המכניס אותו לליגה משל עצמו. "אם הדבר נכון, הירח של סדנה מצביע על קיומה של אוכלוסיית עצמי מערכת-שמש כהים אי שם," אומר וויקראמאסינג, שעבודתו מתפרסמת במהדורת אוגוסט של "The Observatory".

שיעור מהירות הסיבוב

המגלה של סדנה, מייקל בראון (Michael Brown) מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה בפאסאדנה, ספקן. "אני מאוד חשדן לגבי ניתוחים אלו," הוא אומר. "תיאוריטקנים לוקחים מספרים ומפרשים אותם. למרות זאת, זה אינו אומר שזה לא נכון."
הוא מצביע על העובדה שאם התצפיות שנערכו ע"י טלסקופ ה-1.3 מ' בקרו טולולו (Cerro Tololo) בצ'ילה, נערכו במרווחים הקרובים לשיעור מהירות הסיבוב האמיתית, הדבר יכול לשטות את כולם ולגרום להם להאמין שסדנה מסתובב יותר לאט. זה כמו להסתכל על שעון כל 25 שעות ולהסיק שמחוג השעות זז רק בין שתי ספרות צמודות.

בראון מבטיח לפתור את התעלומה בקרוב. "אנו חוזרים להשתמש בטלסקופ החלל האבל וייעלנו את תכניות התצפית שלנו כדי לחפש אחר ירח. אם הוא שם, אנו נראה אותו הפעם."