נתגלה עוד גוף בחגורת קויפר – בגודלו של פלוטו * דרישה לקטלגו ככוכב לכת

כינויו של הגוף החדש הוא "סדנה", על שמה של אלת האוקיאנוס האסקימואית. נאס"א תמסור היום פרטים נוספים על התגלית, שנצפתה גם בטלסקופ החלל האבל.

טלסקופ החלל שפיצר גילה גוף בקוטר כ-2,000 ק"מ הנע במסלול קבוע במרחק כ-10 מיליארד ק"מ מכדור הארץ. עצם זה שייך לקבוצה המכונה עצמי חגורת קויפר.

עצמי חגורת קויפר אלו גופים במערכת השמש העשויים קרח והמקיפים את השמש מעבר למסלול נפטון. כיום מוכרים למעלה מ-400 עצמים כאלה. ההערכה היא שאלו שאריות מתהליך יצירת מערכת השמש ולפיכך אלו הגופים הפרימיטיביים ביותר שניתן לחקור.

כינויו של הגוף החדש הוא "סדנה", על שמה של אלת האוקיאנוס האסקימואית. נאס"א תמסור יום פרטים נוספים על התגלית, שנצפתה גם בטלסקופ החלל האבל.

תצפיות מגלות שקוטרו של "סדנה" עומד על כ-2000 קילומטרים, והוא עשוי להיות גדול אף יותר מפלוטו שקוטרו 2250 קילומטרים. מדובר בעצם הגדול ביותר שנמצא מסתובב סביב השמש מאז גילויו של פלוטו ב-1930. חישובים ראשונים קובעים כי הוא נמצא במרחק של כ-10 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ באזור המכונה חגורת קוויפר, שבו מאות עצמים אסטרונומיים, חלקם מורכבים מאבנים וקרח. חשיבות גילויו של "סדנה" היא בכך שבניגוד לאותם עצמים הוא נע במסלול קבוע.

טרם הובהר האם "סדנה" הוא כוכב לכת אמיתי, אולם יש אסטרונומים הטוענים כי הוא מגדיר מחדש את מערכת השמש. הממצא החדש צפוי להצית את הוויכוח באשר להגדרת עצמים אסטרונומיים ככוכבי לכת. לדוגמא, חלק מהאסטרונומים טוענים כי פלוטו אינו כוכב לכת של ממש אלא עצם אסטרונומי בחגורת קויפר בחלק החיצוני של מערכת השמש ועד כה נחשב לגוף הגדול ביותר בחגורת קויפר.