סיקור מקיף

שנה שנייה ברציפות: לימודי הנדסה  מסלול הלימודים הגדול ביותר בישראל

לקראת פתיחת השנה האקדמית (תש”ף): מל”ג מפרסמת את נתוני תשע”ט  – פילוח סטודנטים לתואר ראשון * אחד מכל ארבעה סטודנטים – מעל 50,000 סטודנטים בישראל לומדים תכניות לימודים בהנדסה ובתחום מדעי המחשב ומתמטיקה * הירידה בשיעור הלומדים במדעי הרוח מביאה את המל”ג לחשוב על שינוי דרכי הלימוד ושילוב מדעי הרוח עם מקצועות אחרים

לימודי מתמטיקה. איור: shutterstock
לימודי מתמטיקה. איור: shutterstock

שנה שנייה ברציפות שלימודי הנדסה (35,041) עקפו את לימודי מדעי החברה (34,324). לאורך עשרות שנים מדעי החברה נחשבו למסלול הלימודים המבוקש ביותר.
תוך עשור: זינוק של 80% במספר הסטודנטים למדעי המחשב. בשנת תשע”ט 16,780 סטודנטים למדו מדעי המחשב (לרבות מתמטיקה וסטטיסטיקה) לעומת 9,122 בלבד בשנת תש”ע.
לאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בתחילת העשור ללימודים מאוד מבוקשים.
מגמת הירידה במדעי הרוח: במל”ג מקדמים תכנית לקידום מדעי הרוח לרבות שילוב עם תחומי לימוד אחרים.

תחום לימודים תש”ע תשע”ג תשע”ו תשע”ח תשע”ט
סה”כ       178,739       190,810       191,616 189,846 190,648
לימודי הנדסה         31,918         31,867         33,390         34,599         35,041
מדעי הרוח         13,849         14,248         12,074         11,051         10,698
חינוך והכשרה להוראה         22,502         26,439         30,969         32,244         31,683
מקצועות האומנות והעיצוב           5,530           5,343           5,939           5,927           5,990
מדעי החברה         41,171         40,925         37,130         34,030         34,324
עסקים ומדעי הניהול         19,463         23,232         18,706         18,463         18,711
משפטים         15,790         16,189         15,217         13,168         12,223
רפואה           1,457           1,804           2,089           2,168           2,047
מקצועות עזר רפואיים           8,185           9,746         12,534         12,376         12,913
מתמטיקה סטטיסטיקה ומדעי המחשב           9,122         10,924         12,992         15,553         16,780
המדעים הפיסיקליים           2,484           2,365           2,660           2,699           2,644
המדעים הביולוגיים           4,675           4,893           4,974           4,745           4,831
חקלאות              970           1,099           1,153           1,009              963
אדריכלות           1,623           1,736           1,790           1,814           1,800

 

  • הנתונים לא כוללים את האו”פ. כמו כן ייתכנו עדכונים בנתוני תשע”ט

הישג לתכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההנדסה וההייטק: מנתונים חדשים של מל”ג לשנת תשע”ט עולה כי זו השנה השנייה ברציפות בה לימודי הנדסה הם מסלול הלימודים הנלמד ביותר בישראל (35,041 סטודנטים המהווים 18.4%).

לימודי הנדסה עקפו את מדעי החברה (34,324 סטודנטים המהווים 18%) שלאורך שנים נחשבו לתחום הלימודים הגדול ביותר בישראל. חיזוק מקצועות ההייטק בא לידי ביטוי גם בזינוק מרשים של 80% במספר הסטודנטים הלומדים תכניות במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (16,780 סטודנטים בתשע”ט לעומת 9,122 סטודנטים בתש”ע).

משקלול הנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה סטודנטים (מעל 27%) בישראל לומד את מקצועות ההנדסה ומדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה (51,821 סטודנטים מתוך 190,648 סטודנטים לתואר ראשון).

יודגש כי במסגרת התכנית הרב שנתית לחיזוק מסלולי ההייטק ולאור החלטת הממשלה בנושא ות”ת הקצתה תמריצים בהיקף של מאות מיליוני שקלים למוסדות האקדמיים לטובת קליטה של סטודנטים, חברי סגל אקדמי ובנייה ושדרוג של תשתיות מחקר והוראה, לכף יש להוסיף עידוד של פתיחת תכניות לימודים חדשניות בתחומי ההייטק. במל”ג סבורים כי המגמה צפויה להמשיך ולהתרחב גם בשנים הבאות.

 

  • הערה: לימודי הנדסה כוללים את התחומים הבאים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים ותוכנה, הנדסת מערכות מידע, הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסה כימית וחומרים, הנדסת תעשיה וניהול והנדסות אחרות.

 

מהנתונים עולה עוד שלאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בתחילת העשור ללימודים מאוד מבוקשים. משפטים ירדו מ- 15,790 בשנת תש”ע ל- 12,223 בשנת תשע”ט ומנהל עסקים ירדו משיא של 23,232 סטודנטים בשנת תשע”ג ל- 18,711 סטודנטים בלבד בשנת תשע”ט.

מגמת הירידה בלימודי מדעי הרוח: במל”ג מקווים בקרוב להשלים את התכנית לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות תוך הנגשתם למגוון גדול של סטודנטים ושילובם בתחומי הלימוד השונים.

במל”ג מדגישים כי השינויים הטכנולוגיים מחייבים את העולם האקדמי לעשות את ההתאמות הנדרשות, ובמקום החלוקה המסורתית לפקולטות השונות, האקדמיה פועלת לשבירת מחיצות וליצירת מסלולי לימוד אינטרדיסציפלינריים אשר יקנו כלים מגוונים לבוגריה. כך למשל סטודנטים להייטק, מדעים מדויקים, כלכלה ומנהל עסקים יוכלו לשלב בלימודי התואר גם פילוסופיה, ספרות ואמנות, היסטוריה, לימודי תרבות ועוד.

יו”ר ות”ת, פרופ’ יפה זילברשץ: “הנתונים החדשים מלמדים שעמדנו במשימה ובזכות התמריצים למוסדות והרחבת התשתיות הצלחנו לחולל מהפכה במסלולי הלימוד בישראל – סטודנטים רבים בוחרים באתגר של לימודי ההייטק. מדובר בשינוי משמעותי במערכת האקדמית שיש לו השפעה רבה גם על הכלכלה הישראלית. בשיתוף המוסדות אנחנו נחושים להמשיך את המגמה, לקדם את היזמות והחדשנות בישראל ולשלב בין האקדמיה לתעשייה”.
סיו”ר מל”ג, פרופ’ אדו פרלמן: “העשור האחרון התאפיין בגידולים משמעותיים של סטודנטים בתחומי ההנדסה ומדעי המחשב לצד ירידה בלימודי משפטים ומנהל עסקים. מגמות אלו נובעות, בין היתר, מכוחות השוק לצד קידום התכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההייטק. בקרוב נשלים את התכנית לקידום מדעי הרוח, ובמסגרתה נפעל גם לשילוב מדעי הרוח בתחומי לימוד אחרים והנגשתם לסטודנטים רבים”.

2 תגובות

  1. בתחום לימודי ההנדסה יש להגדיל את מספר הלומדים הנדסת חלל. זה העתיד. כן יש צורך ואפילו חובה לשלב בלימודי המדעים וההנדסה פילוסופיה של המדע. זה הבסיס של כל המדעים. כאן לומדים את הדבר החשוב ביותר, איך לשאול שאלות ומה לשאול. כאן גם לומדים חשיבה מסודרת ושיטתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.