מדענית שפיתחה נגיף קטלני קוראת להידוק הפיקוח על נשק ביולוגי

אנבל דונקן, סגן היו”ר של צוות האו”ם שחקר את אמצעי הלחימה הביולוגיים בעיראק לאחר מלחמת המפרץ, אמרה אתמול (חמישי) שאמנת הנשק הביולוגי מ-1972 חייבת להתעדכן בדחיפות. “נכון להיום האמנה אומרת – אל תייצרו נשק ביולוגי” אמרה. “אין שום דרך לפקח על זה, כך שאם אתה חושב שמישהו מרמה אתה לא יכול לעשות עם זה שום דבר”.

דונקן אמרה את הדברים לאחר שביום רביעי דווח כי צוות חוקרים אוסטרלים, שדונקן מהווה חלק ממנו, פיתח שלא בכוונה נגיף שהורס את המערכת החיסונית של עכברים והורג אותך תוך תשעה ימים לכל היותר. הנגיפים ששונו גנטית, עליהם דווח במגזין ניו-סיינטיסט, אינם משפיעים על בני אדם, אבל יוצרי הנגיף אומרים שניתן להשתמש באותה הטכניקה כדי להפוך מחלות אנושיות לקטלניות הרבה יותר.

המדענים, שמשתמשים בטכנולוגיה שיכולה להיות מיושמת ללוחמה ביולוגית, חיפשו אמצעי מניעה ביולוגי שיעצור מגפות שמועברות על ידי עכברים וחולדות. המדענים שינו באופן גנטי נגיף שדומה לנגיף אבעבועות שחורות ולאחר מספר ימים הם גילו שהנגיף שיצרו הרס את המערכת החיסונית של העכברים.

“אני לא אומרת שאסור לבצע את המחקר מאחר שאנחנו יכולים לאבד כך המון תגליות שניתן להרוויח מהן” אמרה דונקן, “אני מדברת על כך שיהיה מאוד מאוד קשה למישהו להשתמש בתוצאות לרעה”.

על אמנת הנשק הביולוגי חתומות 140 מדינות. האמנה מהווה שריד מהמלחמה הקרה והיא אוסרת על פיתוח, ייצור ואחסון של נשק בקטריולוגי ורעיל. בארבע השנים האחרונות נערכו שיחות שנועדו לתת יותר כוח לפקחי הנשק הביולוגי של האו”ם. עד כה כמעט ולא הושגה התקדמות בדיונים. דונקן אמרה שהיא מקווה שהמדינות החתומות על האמנה יסכימו להקים גוף שיפקח על המחקר הביולוגי ויהיה בעל סמכויות אכיפה.

סוכנויות הידיעות