חוקרים גרמנים גילו שצמח הליקוריץ יעיל נגד נגיף הסארס

הצמח יסייע גם במלחמה באיידס

אלכס דורון

במקביל לאזהרה מפני התחדשות מגיפת הסארס בחורף הזה, הודיעו מדענים בגרמניה על תגלית מעניינת: הרכיב הכימי המרכזי בצמח הליקוריץ (בעברית: שוש) הוכיח כי הוא יעיל במלחמה נגד הנגיף שגורם למגיפה הקטלנית.

השוש הוא שורש, שברפואה ההומאופתית מייחסים לו הצלחה בטיפול בדלקות בכלי הנשימה, בפה, במערכת העיכול ובמערכת השתן. בדיווח לשבועון הרפואה לנצט מסרו חוקרים מבית-הספר לרפואה באוניברסיטת פרנקפורט על תגליתם, לפיה החומר הכימי שמיצו מהליקוריץ – גליציריהיזין (Glycyrrhizin) – פעל טוב יותר על נגיף הסארס מכל חומר כימי אחר.

רופאים הומאופתים מספקים תרכיזים מהחומר הזה לטיפול בלא מעט מחלות נגיפיות. בין השאר, הופקה ממנו גם תרופה ניסויית נגד נגיף האיידס. החוקרים סיפרו כי בגרמניה הושווה הגליציריהיזין מול ארבעה תכשירים אחרים לטיפול באיידס, ולדבריהם ”היכה אותם שוק על ירך”. החומר הכימי פעל היטב למניעת התרבות הנגיף.

מאות שנים מצוי הליקוריץ ב”סל התרופות” של הרפואה הסינית המסורתית. בעבר ניסו להשתמש ברכיב הכימי שמוצה ממנו גם לטיפול בנגיפי דלקת הכבד (הפטיטיס) מסוג B ו-C. אין עדיין הסבר כיצד פועלהחומר על נגיף הסארס. ייתכן שהוא גורם לתא שנדבק בנגיף לייצר תחמוצת חנקתית שחוסמת את המסלול המולקולרי שדרכו הנגיף משתכפל.