רוזטה לא תצא לדרך * מחפשים לחללית שביט אחר

משימת החלל האירופית לא יוצאת לדרך * ההכנות להנחתת חללית על שביט נמשכו 8 שנים – ובוטלו

תמרה טראובמן, הארץ (וואלה!)

משימתה המקורית של החללית “רוזטה”

לפני כשמונה שנים החליטה סוכנות החלל האירופית (ESA) לפתוח בפרויקט שאפתני: להנחית בראשונה חללית על כוכב שביט. עלות הפרויקט הוערכה בכמיליארד יורו ובמסגרתו אמורה היתה החללית “רוזטה” לצאת למסע חללי שיימשך שמונה שנים. בסוף המסע היא תקיף את השביט “וירטנן” ותנחת עליו.

על פי התוכנית, רוזטה היתה אמורה להמריא ביום ראשון השבוע, אך תקלה באחד הניסויים המקדימים דחתה את השיגור. הטיל אריאן-,5 שנועד לשגר את החללית, השמיד את עצמו בניסוי שנערך בדצמבר לאחר שסטה בטעות ממסלולו.

היום הודיעה הסוכנות כי מועד השיגור נדחה למועד אחר, שלא יאפשר לרוזטה לנחות על וירטנן. זאת, משום שההכנות למשימה לא יושלמו עד 30 בינואר – התאריך האחרון שבו ניתן לשגרה לפני שתחמיץ את השביט, שיימצא מחוץ לתחום הגעתה. כעת ייאלצו המדענים לחפש כוכב שביט אחר שעליו תנחת. הסטת המשימה למטרה חדשה עשויה לייקר את עלותה במיליוני יורו נוספים.

לפי דו”ח החקירה שניהל “אריאן-ספייס” – שירות מסחרי לשיגור טילים שתפעל גם את שיגור אריאן– 5 ייתכן כי הכשל בניסוי בדצמבר נגרם מרכיב חדש, שלא “ייעשה בו שימוש במתכונת הסטנדרטית שתשמש לשיגור רוזטה”. מסוכנות החלל האירופית נמסר כי החיפוש אחר כוכבי שביט חלופיים עדיין נמשכת. כעת נבדקים כשישה כוכבי שביט אפשריים לנחיתה. בחירת היעד הסופי, אם יהיה בה צורך, תיעשה על בסיס התועלת המדעית האפשרית.

מדענים סבורים, כי כוכבי שביט מורכבים בעיקר מתערובת קפואה של סלע וקרח, אך עדיין לא ידוע עליהם רבות. מאז שמערכת השמש נוצרה, לפני כ-4.6 מיליארד שנה, השביטים לא השתנו באופן משמעותי. משום כך, הרכבם משקף את ראשית ימיה של מערכת השמש.
מדענים מקווים, כי המידע שתאסוף רוזטה יסייע להבין טוב יותר את מקורה והתפתחותה של מערכת השמש, ויספק מענה לשאלה כיצד הגיעו מים לכדור הארץ.

רוזטה מצוידת ב-11 מכשירים מדעיים, בהם מכשירים לצילום ולניתוח דגימות אבק מהמסלול סביב השביט, וכן מכשיר – שפועל בגלי רדיו – שיחקור את הרכב גרעין השביט. על פי התוכנית, נחתת שתצא מהחללית תעגן עצמה על פני השביט ותיקח דגימות שלו לצורך זיהוי הרכבו הכימי.