רוזטה ביצעה טיסת התקרבות לאסטרואיד לוטטיה

כל מכשירה של החללית האירופית פעלו כראוי. האסטרואיד הוא שריד מצולק לימיה הראשונים של מערכת השמש

האסטרואיד לוטטיה כפי שצולם על ידי החללית רוזטה ב-10 ביולי 2010
האסטרואיד לוטטיה נחשף כעולם מצולק במכתשים. החללית רוזטה, שחלפה על ידו אתמול (10 ביולי) צילמה אותו לראשונה מקרוב, ומדעני סוכנות החלל האירופית מוסרים כי הוא נראה כשריד פרימיטיבי מהתקופה האלימה של הולדת מערכת השמש.

טיסת ההתקרבות נחשבת להצלחה כאשר כל מערכותיה של החללית פעלו כמתוכנן. רוזטה התקרבה עד למרחק של 3162 קילומטרים מלוטטיה בשעה 18:10 שעון מרכז אירופה (19:10 שעון ישראל).

התמונות מראות כי לוטטיה מלא במכתשים ונראה כי הוא סבל מהתנגשויות רבות במהלך 4.5 מיליארד שנות קיומו. ככל שרוזטה התקבלה נראה מכתש דמוי קערה הנמתך לאורך מרבית שטח האסטרואיד שהסתובב לנקודת הראיה של החללית. התמונות אישרו כי לאסטרואיד גוף מוארך, כאשר קוטרו של החלק הארוך הוא 130 קילומטרים.

התמונות ממכשיר אוסיריס, המשלב מצלמה רחבת זוית ומצלמה צרת זוית. בנקודה הקרובה ביותר ניתן היה לצפות בעצמים בגודל של 60 מטרים על פני השטח של לוטטיה.

“אני סבור שזהו עצם עתיק מאוד. היום ראינו שרידים של יצירת מערכת השמש” אמר הולגר סירקס, החוקר הראשי של אוסיריס ממכון מקס פלנק למחקר מערכת השמש בלינדאו, גרמניה.

רוזטה חלפה על יד האסטרואיד במהירות של 15 קילומטרים לשניה והשלימה את המעבר במשך דקה אחת בלבד, אך מצלמותיה ושאר המכשירים עבדו במשך מספר שעות ובמקרים מסוימים גם ימים אחדים לפני ההתקרבות, והם גם ימשיכו לצפות באסטרואיד בימים הקרובים. מעט לאחר ההתקרבות,  החלה רוזטה לשדר את הנתונים לכדור הארץ לצורך עיבודם.

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית

1. לוטטיה הוא שמה העתיק , מתקופות יוון ורומי, של העיירה ששכנה במקום שהיום נמצאת בו העיר פריס .

2. עמי
    בקשר לטמפ’, כשהוא קרוב לכוכב הוא מתחמם. כשהוא רחוק הוא מתקרר, כשהוא מספיק רחוק אין שום סיבה שיהיה בו איזה חלק חם. החלקים החמים יקרנו את האנרגיה החוצה עד לשיווי משקל תרמי עם הריק.
    בגוף כזה קטן הלחצים לא יכולים לגרום לפעילות פנימית רצינית, בטח לא לאורך 4.5 מיליארד שנות.

אם נניח שהוא אכן נוצר יחד עם מערכת השמש והכדור שלנו, ההרכב שלו צריך להיות דומה פחות או יותר למה שרואים במערכת הזו.
    אני הייתי מהמר שהמים שאולי היו כבר התנדפו במהלך חייו.

3. מעניין מה הלחצים והטמפ’ שנוצרים בתוך גוף קטן שכזה והאם בתוך הקור המחריד של החלל החיצון, בתוך אסטרואיד שכזה ישנם מקומות שבהם הטמפ’ מגיעה לאזור שמסביב טמפ’ החדר. ממה הוא עשוי? האם יש בו מים? האם יש בו גפרית וברזל? כמה פחמן יש שם?