רוזטה יכולה ‘להריח’ שביט

אחד המכשירים שעל סיפון הנחתת שתרד מהחללית רוזטה ותנחת בעשור הבא על שביט מיועד לנתח את הרכב החומרים שיחפרו מקרקע השביט

רוזטה והנחתת על השביט. איור: סוכנות החלל האירופית ESA

אחד המכשירים המעניינים על סיפון החללית רוזטה מתוכנן “להריח” את השביט ולנתח את מרכיביו, לאחר שתחמם דגימות ממנו בתנור מיניאטורי. רוזטה שוגרה ב-2/3/2004 על גבי טיל מדגם אריאן 5 מקורו שבגויאנה הצרפתית, ואמורה להגיע לשביט צ’וריומוב-גארסימנקו ולהנחית נחתת קטנה על פניו בשנת 2014.

החללית רוזטה של סוכנות החלל האירופית תהיה החללית הראשונה שתנחת על שביט. לאחר שהנחתת תגיע לשביט 67P/Churyumov-Gerasimenko, החללית העיקרית תעקוב אחר השביט במשך חודשים רבים כשיעשה דרכו לעבר השמש.
ההשערה המקובלת היא שהשביטים הם אבני היסוד הפרימיטיביים של מערכת השמש. הדבר יסייע לנו להבין האם החיים על פני כדור הארץ החלו בסיוע ‘זריעה’ משביטים.

המכשיר המכונה ‘תלמי’ (פתולמי), הדוגמה הראשונה של תפיסה חדשה של מכשירי חלל, תוכנן להתמודד עם האתגר של ניתוח מרכיבים על פני גופים אחרים במערכת השמש. המכשיר שוקל 4.5 ק”ג וגודלו כגודל קופסת נעליים. הוא יוצר בשיתוף פעולה בידי מעבדות ראתפורד-אפלטון מבריטניה והאוניברסיטה הפתוחה של בריטניה.
הניתוח של דוגמאות אלה מפני השטח של השביט יאפשרו לדעת בוודאות ממה מורכבים גרעיני השביטים, ויספק מידע רב ערך אודות העצמים הפרימיטיביים הללו.

לאחר שהנחתת תנחת על השביט, יאסוף תלמי את החומרים מעל קרקע השביט, ככל הנראה תערובת קפואה של קרח, אבק וגזים, תוך שימוש במחפר הדגימות (Sampling, Drilling and Distribution system (SD2)) שסופק על ידי חברת טכנוספצאיו מילאנו מאיטליה. SD2 יחפור גלעינים קטנים של קרח ואבק ממעמקים של עד 250 מילימטרים.

הדוגמאות שיאספו יועבר לאחד מארבעת התנורים הזעירים שיועדו לתלמי, הנמצאים בתוך קרוסלה עגולה ומסתובבת. הקרוסלה, מתוצרת גרמניה, כוללת 32 תנורים זעירים כאלה כשהאחרים ישמשו מכשירים אחרים של רוזטה.

מתוך ארבעת התנורים, שלושה נועדו לדוגמאות מוצקות שיאספו בידי SD2 בעוד הרביעי ישמש לאיסוף חומרים נדיפים מהאטמוספירה השביטית שליד פני השטח.
באמצעות חימום החומרים המוצקים ל-800 מעלות התנור יהפוך אותם לגזים שיעברו בצינור לתוך תלמי. הגז יופרד למרכיביו הכימיים תוך שימוש בכרומאטוגרף גזים.
תלמי יוכל לקבוע אילו כימיקלים נמצאים בדוגמת השביט ויסיע לבנות תמונה מפורטת שתתאר ממה עשוי השביט.
היא תעשה זאת תוך שימוש בספקטרומטר המסה לוכד היונים הקטן ביותר בעולם. זה מכשיר קטן וחסכוני בחשמל הבנוי בטכנולוגית המיזעור העדכנית ביותר. מכשיר זה יפענח מהם הגזים הנוכחים בכל דוגמה ספציפית וימדוד גם את יחס האיזוטופים היציבים.