מדענים הצליחו לפתח רובוט שמייצר רובוטים

מדעני מחשב פיתחו בפעם הראשונה רובוט שמתכנן ובונה רובוטים אחרים, כמעט ללא עזרת בני אדם. כך מדווח היום כתב העת .Nature בטווח הקרוב, פיתוח זה עשוי להוביל לתעשייה חדשה של רובוטים זולים המותאמים לבצע מטלות ספציפיות.

ניו יורק טיימס

ייתכן שבטווח הארוך יוכלו הרובוטים הללו להתפתח לצורות של “חיים מלאכותיים”שיכולים להתרבות ולבנות גרסאות משופרות של עצמם. עם זאת, הפיתוח גם מעורר חששות מפני סוג חדש של רובוטים, שיתחרה בבני אדם.

“ישנם כמה דברים שאנו יכולים ככל הנראה לעשות אבל אנו לא צריכים לעשות אותם”, אמר ביל ג'וי, המדען הראשי ב-,Sun Microsystems שכתב לאחרונה מאמר המזהיר מפני הכוח של הטכנולוגיות החדשות.

לעת עתה, מערכת הייצור הרובוטית – מחשב שמחובר למכונה שבונה תבניות פלסטיק – במעבדה של ד”ר ג'ורדן ב. פולק וד”ר הוד ליפסון באוניבריסטת ברנדיס במססוצ'סטס, יכולה ליצור רובוטים מאוד פשוטים: מבני פלסטיק באורך 20 ס”מ עם מפרקים כדוריים. כאשר מחברים למבנה הפלסטיק מנוע ושבב, הוא יכול לעשות רק דבר אחד: לזחול לאט.

“הם נראים כמו צעצועים” אמר ד”ר פולק, אולם “הם לא תוכננו על ידי בני אדם, ולא יוצרו על ידי בני אדם”. “זוהי הדוגמה הראשונה לאבולוציה אוטומטית ב-%100 של מכונה”, אמר ד”ר פיליפ הסבנדס, פרופ' לבינה מלאכותית באוניברסיטת ססקס באנגליה. “זוהי אמנם דוגמה די פרימיטיווית, אבל זהו הצעד הראשון למשהו בעל משמעות רבה”.

למחשב שבנה את הרובוטים לא היה מושג כיצד נראה דגם מוצלח של רובוט. במקום זאת, ניתנה לו רשימה של חלקים אפשריים אתם הוא יוכל לעבוד, וכן נאמר לו להתחשב, בין השאר, בחוקים הפיסיקליים של כבידה וחיכוך. כמו באבולוציה הביולוגית, המחשב חיבר, חיסר ושינה חלקים בדגמים. באותו זמן, הוא שינה את התוכנה שאמורה לשלוט על תנועות הרובוט. לאחר כל צעד, הריץ המחשב הדמיות שנועדו לבחון את הדגמים, והדגמים היעילים ביותר היו אלה ששרדו.

לאחר 300 עד 600″דורות”, שלח המחשב את הדגם למכונה שבנתה את הרובוט. לאחר מכן, בצעד שדורש עזרה אנושית, השתילו החוקרים מנוע ושבב ברובוט, והטעינו את התוכנה שכתב המחשב.

לאתר הניסוי “גולם”