סיקור מקיף

רובוגול 2

גם השנה התקיימה אליפות העולם לרובוטים בכדורגל. רשמים

נא להיזהר מבעיטת רובוט

"רובוקאפ 2000", גביע העולם בכדורגל לרובוטים, נערך השנה באוסטרליה. רובוטים אלימים הורחקו
גל מור

מאמן "קופס" שטוטגרט נע לאורך קווי המגרש כאחוז תזזית וסימני עצבנות גוברת ניכרו על פניו. חמש דקות נותרו לתום ההתמודדות עם "רמיט" יונייטד. האם פער של שער אחד יספיק? עם שריקת הסיום הוא פרץ למגרש וחיבק את גיבור היום: רובוט "נומאד" מסוג "סופר סקאוט".

"נומאד" ושלושת חבריו לקבוצה, המצויידים בחיישנים, מחשב נייד, מצלמה והתקן בעיטה, הם חלומם של כל מאמן כדורגל. חסרי מניירות, הם עובדים בחינם ובהפסקות הם שותים שמן. הניצחון הוא מטרתם היחידה, רוב הזמן הם נמצאים בתנועה והתהילה או הפרסום לא מעניינים אותם.

הם מונעים על ידי מעבד פנטיום MMX 233, נהנים מזיכרון של 64 מגה בייטס ודיסק קשיח של ארבעה מגה בייטס. הגלגלים שלהם מאפשרים להם לנוע במהירות של מטר לשנייה ושני מטרים בשניה לאחר האצה. חיישני השוער בלבד פונים בזווית של 90 מעלות, כך שהוא יכול לנוע לפנים או לאחור בלבד כדי להגן על השער.

בעט, CI, בעט!

בתחילת החודש השתתפו כוכבי הכדורגל של "קופס" בתחרות הרביעית של "רובוקאפ 2000", גביע העולם בכדורגל לרובוטים, שנערך השנה במלבורן, אוסטרליה. במשך שבוע התמודדו ביניהן 110 קבוצות רובוטים מאוניברסיטאות, מוסדות מחקר וחברות, מ-19 מדינות.

"שריף" סי איי האירנית, מחזיקת גביע העולם, הפתיעה כשכשלה בחצי הגמר מול סי אס פרייבורג מגרמניה בליגה לרובוטים בגודל בינוני. לאחר שהביסה את האלופה היוצאת המשיכה סי אס פרייבורג בדהירתה לפסגת הכדורגל הרובוטי והציגה יכולת משחק שאף קבוצת מכונות לא הציגה לפניה. היא זכתה בגביע העולם לשנת 2000 כשניצחה בגמר את "גולם" מאיטליה בבעיטות עונשין בתוצאה 4-6, בתום משחק מורט עצבים שהסתיים בתיקו 3. "קופס" שטוטגרט, כמו גם הקבוצות האמריקאית והאיטלקית, הפייבוריטיות, אכזבו כשכשלו במוקדמות ולא עלו לרבע הגמר.

את המשחקים, שהתקיימו בחסות סוני, פוג'י וסיליקון גרפיקס, ארגנה פדרציית "רובוקאפ", שהוקמה בידי קבוצת חוקרים ששואפים לקדם את חקר הבינה המלאכותית והרובוטיקה, וגם לקרוץ לחובבי המדע הבדיוני ולמשוך את תשומת לב הציבור הרחב והתקשורת העולמית באמצעות שילוב טכנולוגיה חדשה בספורט הפופולרי בעולם.

התחרות כגימיק

התחרויות הן גימיק, במידה רבה, וההתעניינות הרבה של התקשורת במהלך המשחקים מעידה על כך שהוא מוצלח, אך מארגני האירוע טוענים שמשחק כדורגל של רובוטים מחוץ למעבדות המחקר מהווה אתגר אמיתי לחוקרים.

כדי שקבוצה של רובוטים ישחקו ביניהם כדורגל ויתמודדו נגד קבוצה מתחרה, עליהם לשלב וליישם טכנולוגיות שונות, בהן שיתוף פעולה בין סוכנים ברשת שתומכת בריבוי משימות, יכולת ניהול אסטרטגי, הפעלת שיקול דעת בזמן אמת, שיתוף בין חיישנים ויכולת לימוד בסביבה דינמית, לא דטרמיניסטית ורצופת מכשולים.

כשהם לא משחקים כדורגל, הרובוטים שהשתתפו בתחרויות עוסקים בפעילויות בתחומים שונים, בהן בהם טיהור שטח רדיואקטיבי, סילוק פצצות ומוקשים, הצלת צוללנים במצוקה, חקר החלל, איתור ניצולים לאחר רעידת אדמה, סיוע לנכים ושעשוע ההמונים.

התחרויות הראשונות התקיימו בנגויה, יפן, ב-1997, בהשתתפות 12 קבוצות מרחבי העולם, אז בילו הרובוטים את רוב זמן המשחקים בניסיונות לאתר את הכדור ובהיתקלות זה בזה.

מרבית המשחקים ההם הוכרעו בשערים עצמיים. אך מארגני המשחקים מציינים שרמת המשחקים השתפרה מאז, וכיום הם מותחים ואף רצופים במסירות נאות של המכונות, שמגלות תחכום והבנת המשחק. האתגר שהציבה פדרציית רובוקופ לחוקרים הוא יומרני: עד שנת 2050 תנצח קבוצת רובוטים את המחזיקה האנושית של גביע העולם של פיפ"א.

הרחקת רובוטים אלימים מהמגרש

במהלך המשחקים תקשרו הרובוטים ביניהם בעזרת אותות רדיו ללא התערבות אנושית, שנאסרה על פי תקנון המשחקים. מצלמה שהוצבה מעל המגרש שימשה כמערכת הראייה הגלובלית של הרובוטים, ואיתרה את מיקום השחקנים, היריבים והכדור במשחק.

כל משחק בתחרות הורכב משתי מחציות בנות 10 דקות, עם 20 דקות ביניהם לתחזוק ולשימון המכונות. על הגינות המשחק הופקד שופט אנושי, שהיה היחיד שרשאי להזיז מהמגרש רובוט שהתקלקל או להתיר למאמני הקבוצות להזיז אותם. השופטים אף הורו על הרחקת רובוטים אלימים מהמגרש, וחלק מהמשחקים הסתיימו כשכל הרובוטים באחד הצדדים הורחקו או התקלקלו והותירו את חלק המגרש שלהם פרוץ לחלוטין להתקפת היריבה.

התחרויות נערכו בארבע ליגות שונות. במסגרת ליגת "ההדמיה" התחרו ביניהן קבוצות של 11 שחקני תוכנה אוטונומיים באמצעות תוכנות בינה מלאכותית באינטרנט. בליגת הרובוטים הקטנים התחרו קבוצות של חמישה רובוטים מיניאטוריים אוטונומיים במגרש בגודל שולחן פינג פונג.

בליגת הרובוטים הבינוניים התחרו קבוצות של ארבעה רובוטים אוטונומיים על גלגלים במגרש של חמישה מטרים על תשעה מטרים. המארגנים המליצו לצופים לא ללבוש בגדים כתומים ולהתקרב למגרש בזמן המשחק, מאחר שהרובוטים מזהים את הכדור לפי צבעו וצורתו, ובעיטה מרובוט בגודל כזה כבר אינה נעימה.

ליגת "סוני" לרובוטים בעלי ארבעה רגליים יועדה לקבוצות שהורכבו משלושה רובוטים "כלביים" אוטונומיים. הרובוטים כשכשו בזנב ומצמצו בעיניהם כשאיתרו את הכדור הכתום הבהיר. היה עליהם להניע בתיאום את ארבעת הרגליים כדי להבקיע, משימה לא קלה, אך מתאגרת פחות מנפילה על הצד או על הגב במהלך המשחק.

(21/09/2000)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן