סיקור מקיף

יו"ר הכנסת רובי ריבלין, "אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, אנחנו צריכים להשקיע ביצירת אוירה לימודית ומדעית מתאימה"

הדברים נאמרו בישיבה חגיגית לכבוד פרופ' דן שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2011, שקיימו אתמול (ב') וועדת המדע והטכנולוגיה וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת

פרופ' דן שכטמן מקבל פסלון הוקרה מיו"ר הכנסת ראובן ריבלין. לצידם ח"כ רונית תירוש.  צילום יח"צ, ישראל סאן
פרופ' דן שכטמן מקבל פסלון הוקרה מיו"ר הכנסת ראובן ריבלין. לצידם ח"כ רונית תירוש. צילום יח"צ, ישראל סאן

בישיבה חגיגית לכבוד פרופ' דן שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2011, שקיימו אתמול (ב') וועדת המדע והטכנולוגיה וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, אמר יו"ר הכנסת ראובן ריבלין: "עלינו להאזין בקשב רב לדבריו של הפרופ' שכטמן, בדבר הצורך בחיזוקה של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. עלינו להשקיע תקציבים במחקר ופיתוח, לא רק בתחום ההיי טק, אלא גם בתחומי המדע השונים כמו פיזיקה, כימיה, מתמטיקה וביולוגיה וכן במדעי הרוח. אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, ואנחנו רוצים, אנחנו צריכים להשקיע, ביצירת אוירה לימודית ומדעית מתאימה".

את הישיבה פתחה ח"כ רונית תירוש, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, שבירכה את השרים, חברי הכנסת וראשי האקדמיה שנכחו בדיון: שר החינוך, ח"כ גדעון סער; שר המדע והטכנולוגיה, ח"כ דניאל הרשקוביץ; פרופ' פרץ לביא, נשיא הטכניון; פרופ' אהרון בן זאב נשיא אוניברסיטת חיפה; פרופ' רבקה כרמי נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, וכן בני משפחתו של פרופ' שכטמן – רעייתו פרופ' ציפי שכטמן, בתו, נכדותיו וחתנו. בדיו נכחו גם חברי הכנסת: ניסים זאב, דניאל בן-סימון, רוברט אילטוב, ומאיר שטרית (לשעבר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה).

ח"כ רונית תירוש, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה אמרה כי ״זהו כבוד גדול לארח את פרופסור שכטמן בכנסת בישיבה מיוחדת זו של הועדה. פרופסור שכטמן מהווה דוגמה למצוינות, להתמדה, לאמונה בדרך ולהישגיות. פרופסור שכטמן מהווה מודל לחיקוי לכל תלמידי ישראל ומדגיש את חשיבות החינוך. אני מסכימה עם דברי הפרופסור בדבר החובה שחלה עלינו לדאוג לילדינו ולספק להם את כל הנדרש על מנת שיהיו להם את מירב הכלים להצלחה. התעללות בילד היא לא רק אלימות אלא גם לא לדאוג לו לחינוך הראוי ולא לספק לו את ההשכלה הנדרשת ככלי לחיים. אני מצטרפת לדבריו של פרופסור שכטמן וחושבת שמדינת ישראל שמובילה בעולם ביכולות המדע והטכנולוגיה חייבת להשקיע ולפתח מכוני מחקר אזרחיים ולהשקיע יותר בדרישות במדענים על מנת שיוכלו לחקור ולהגיע להישגים כאן בישראל מבלי להזדקק לצאת לחול למדינות בהם נמצאים הכלים שנכון להיום חסרים כאן בארץ. אני חוזרת ומברכת את פרופסור שכטמן על הישגו. זהו כבוד גדול וגאווה אדירה למדינת ישראל".

שר החינוך, גדעון סער, סקר בישיבה תכנית לחיזוק המדע בישראל, ציין שהוחזרו 10,300 שעות לימודי מדעים למערכת החינוך, ואמר כי "מחויבותנו לפעול כדי שבעתיד ישראל תעמוד בחזית המחקר המדעי". סער התייחס לחוק חינוך חובה חינם מגיל שלוש והודיע כי יישום החוק באופן מלא יהיה בתוך כמה שנים.

שר המדע, דניאל הרשקוביץ, אמר כי "פרופ' שכטמן הוא מודל והשראה ליכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולא ללכת בתלם".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, בירך את פרופ' שכטמן. "עתידנו נמצא במערכת החינוך, אך גם ההווה שלנו. עלינו לפעול ביתר שאת כדי שמערכת החינוך תתקדם. אני מצפה לכך שבמערכת החינוך יהיו רבים וטובים כמו פרופ' שכטמן", אמר ח"כ מילר.

לאחר דברי הברכה החגיגיים שהשמיעו יו"ר הכנסת, השרים והמשתתפים אמר פרופ' שכטמן כי "מהכנסת המראה נראה נורא ורוד ומתקדם". הוא הזמין את ח"כים לבקר, לא בירושלים, ולראות את המצב לאשורו: "הסיכוי ליהודי בעולם לזכות בפרס נובל גדול פי 10 מאשר ליהודי בישראל. לזוכים בארץ יש שותפים בארצות אחרות, ואת התגלית שלי אני גיליתי בשנת השבתון שלי בארה"ב". הוא ציין כי אחד הרעיונות שהוא מנסה לדחוף הוא הקמת מרכזי מחקר גדולים בישראל. "הקמה של 'סינקוטרון', לדוגמא, שקיים כבר בהרבה ממדינות העולם ובין היתר גם באיראן ובירדן. הגיע הזמן שנקים גם כאן מרכז מחקר אזרחי גדול. 'סינקוטרון' כזה יביא עשרות רבות של מומחים מרחבי העולם, ועדה יונת לא תצטרך לנסוע לחו"ל כדי לעבוד. מדובר בתקציבים שהם לא בשמיים".

בסיום דבריו, הודה פרופ' שכטמן לח"כים על הכבוד שנתנו לו, וציין כי הוא "מהווה שגריר של המדינה בכל מקום בעולם". באופן חריג ובאישור יו"ר הכנסת, בסוף דבריו מחאו לו הנוכחים כפיים.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

תגובה אחת

  1. סיסמאות ריקות…
    כולם יודעים כמה באמת חשוב המדע לאותו שר חינוך שדואג לשלוח את תלמידי ישראל למערת המכפלה.
    "אני מצפה לכך שבמערכת החינוך הישראלית יהיו רבים וטובים כמו פרופ' שכטמן" – כן, אני כבר רואה את אלפי השכטמנים הצעירים הולכים ללמוד כימיה, אחד ממקצועות הלימוד הכי פחות נלמדים בישראל, שמשרד החינוך לא עשה כלום כדי לחזק את מעמדו. תעשו לי טובה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן