סיקור מקיף

נאס”א ערכה השבוע תרגיל חילוץ בהתרסקות מעבורת * יוכנו מעבורות גיבוי בכל טיסה

נאס”א תעמיד מעבורת גיבוי בכל משימה * בעקבות אסון הקולומביה החליטה נאס”א לשנות את הנהלים הקיימים. בעת שמעבורת חלל אחת תחדור לגבולות האטמוספירה, תחכה לה מעבורת שנייה מצוידת ומאוישת, מוכנה לצאת למשימת הצלה

  צוותי הצלה במרכז החלל קנדי ביצעו השבוע ניסוי יבש ובו תרגלו התרסקות מעבורת, ניסוי ראשון מסוגו מאז אסון הקולומביה.

למרות שטיסות המעבורות הושעו מאז האסון, ב-1 בפברואר 2003, בכירים מבקשים להשאיר את צוותי הכוננות מאומנים למקרה של אירוע דומה חס וחלילה.
“אנחנו יודעים שאם אי פעם נזדקק לכך, זה יהיה הדבר החשוב ביותר לעשותו”, אומר רוברט הול, מנהל שיקום השיגורים בנאס”א שניהל את הניסוי.
מערכות להדמיית אסונות הוצבו בכיף קנוורל עוד בשנת 1960 כאשר חללית טיפוסית היתה תא מרקורי עם מקום לאסטרונאוט אחד.
בתרחיש שתורגל ביום רביעי, מפקדי המעבורת גילו תקלה במהלך תמרוני הנחיתה האחרונים והמעבורת מתרסקת כ-4 קילומטרים לפני מסלול הנחיתה. לצורך הדוגמה הופל דגם של תא הנוסעים של המעבורת לתוך איזור הביצות הסמוך לבסיס קנדי. אנשי צוותי ההצלה שנראו כמו אסטרונאוטים בעצמם בחליפות להגנה מפני חומרים מסוכנים בקסדות ונושאים מכלי חמצן על גבם, הגיעו למקום במסוקים של חיל האוויר האמריקני.
חילוץ כזה עלול להיות מסוכן משום שהמעבורות נושאות דלק שעלול לשרוף את האור ולחנוק את הריאות. שבעה אנשים שיחקו את תפקיד האסטרונאוטים בתרגיל ופתקים שהיו מחוברים למקומות שונים בחליפתם פרטו את פציעותיהם ואת התסמינים מהם הם סובלים. תנאיהם היו מגוונים –החל מפציעה קלה ועד לפגיעת ראש חמורה.
לקח 45 דקות לחמשת מסוקי החילוץ למצוא את השברים, להוריד כבאים וחובשים לקרקע ולשחרר את הניצולים, ולתת להם את הטיפולים הרפואיים הדרושים.
תא”ל ג'ון ביקט מיחידת הסיוע לטיסות חלל מאוישות בבסיס האוויר הסמוך פטריק אמר כי הניסוי הוכתר בהצלחה. המטרה היא תמיד להסב את תשומת הלב הרפואית בדקות הקריטיות, אמר ביקט.

אימוני התרסקויות מתקיימים אחת לשנה, אך בשנה שעברה היו הכוחות עסוקים במבצע אמיתי והתרגי בוטל. בערך אחת לשנתיים הם מתאמנים בחילוץ חרום באוקיאנוס. נאס”א קיוותה לחדש את טיסות החלל בסתיו, ואולם ככל הנראה אלו יידחו לינואר או אף מרס 2004.
אסון הקולומביה התרחש בגובה רב מכדי לאפשר חילוצם של האסטרונאוטים בחיים זו לא היתה נחיתת אונס במהירות נמוכה יחסית ובסמוך לאתר הנחיתה כמו בתרחיש שאליו מתאמנים הצוותים. אי לכך הצוותים בתרגיל לא ידעו בתחילה אם הם יראו תא צוות שקוע בבוץ והאנשים בתוכו חיים או תא מפוחם ואנשים שעל הפתקים שעל חליפתם כתוב שהם מתים. “אנחנו חייבים להתכונן לכל אפשרות”. אמר.
נאס”א מתכננת מעבורת גיבוי לטיסות

סוכנות החלל האמריקאית הודיעה כי החל משנה הבאה, כשמעבורת חלל תחזור ממשימה מאויישת, תוחזק מעבורת נוספת מאוישת ומצוידת בכוננות על הקרקע, במידה ויהיה צורך בחילוץ מהחלל.

מטרת תוכנית הכוננות היא למנוע אסון נוסף בדומה לאסון הקולומביה, בה נהרגו שבעה אסטרונאוטים. במצב בו המעבורת הראשונה לא יכולה לנחות בבטחה על הקרקע, תצא המעבורת השנייה לעברה ותחזיר בבטחה את אנשי הצוות.

בחודש שעבר, מתוך שיקולי בטיחות, הופעל לחץ על נאס”א לבטל את המשלחת שנועדה לתקן את טלסקופ החלל האבל. נאס”א לא תיכננה משימת הצלה מאז שנות ה-70. באותה תקופה עיצבה סוכנות החלל את תא הטייס באפולו כך שיהיה בו מקום לעוד חמישה אסטרונאוטים, במידה והם לא יוכלו לחזור בתא שלהם.
“יהיו עוד שינויים בטיסה הראשונה”

נאס”א מטפלת בבעיה שמומחים, המתמחים בניבוי אסונות, התריעו לגביה מאז חקירת אסון הקולומביה. בעקבות התפוצצות המעבורת בעת שניסתה לחזור אל תוך האטמוספירה, העבירה נאס”א שורה של רפורמות שנועדו למנוע מצב דומה בעתיד.

“סביר להניח שיהיו עוד שינויים בטיסה הראשונה, משהיו בטיסות קודמות”, אמר מייקל קוסטלניק מנאס”א. נאס”א מצפה להכריז בימים הקרובים על תאריך שיגור חדש למשימה לחלל. השיגור מתוכנן לספטמבר השנה, אך כנראה שידחה עד לתחילת 2005. על נאס”א גם להחליט איזה משתי המעבורות הפנויות, “אטלנטיס” או “דיסקברי”, ייצאו לטיסה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.