סיקור מקיף

תלמידים ישראלים פיתחו רובוט מציל חיים

רובוט הצלה ייחודי שפיתחו תלמיד מגמת אלקטרוניקה ומחשבים בישיבה התיכונית “אור אבנר” באור יהודה ייצג את ישראל בתחרות RoboCup Junior בסין

רובוט הצלה
רובוט הצלה

תלמידי מגמת אלקטרוניקה ומחשבים בישיבה התיכונית “אור אבנר” באור יהודה, המשתייכת לרשת החינוך “אור אבנר וחנה” מיסודו של איש העסקים לב לבייב, ביקשו לסייע לכוחות הבטחון וההצלה ופיתחו רובוט ייחודי לאיתור וחילוץ נפגעים במקומות בהם תנאי השטח קשים.

הרובוט האוטונומי, שפותח במסגרת חוקי תחרות הרובוטים הבינלאומית RoboCup Junior Rescue 2008 ובכפוף למגבלותיה, תוכנן לאתר פצועים בשטח באופן עצמאי לחלוטין תוך התמודדות עם מגבלות שונות, עצמים ומכשולים ויכולת ניווט בשיפועים קשים וזוויות מפותלות.

בהדרכת המורה מוטי מאיר פיתחו התלמידים מכונה משוכללת עם יחידת בקרה(מחשב של חברת atmel) הקולטת מידע מהסביבה באמצעות מגוון חיישנים, כמו: חיישני מרחק '”אולטרא סוני”, חיישני צבע וחיישני אינפרא אדום. תוכנה חכמה שכתבו התלמידים מאפשרת למכונה לקבל החלטות אינטליגנטיות “בזמן אמת”, באופן עצמאי וללא התערבות חיצונית.

הרובוט תוכנן להתמודד עם משימות הצלה מורכבות במבנה מבוכי בן 3 חדרים, כאשר דרגת הקושי של המשימות והאתגרים הולכת וגוברת בהדרגה, במעבר מחדר לחדר: בחדר הראשון נדרש הרובוט לעקוב אחר תווי מסילה שחורה עליה הוא נע. לאחר מעבר צר לחדר השני נפסק תווי המסילה והרובוט אמור להמשיך לנווט דרכו באופן עצמאי. בשלב זה מתמודד הרובוט עם זיהוי וטיפול בפצועים, המסומנים בצבע ירוק וכסף (על ידי הדלקת מנורה מתאימה) תוך התגברות על מכשולים אקראיים בשטח, דוגמת אבנים. במעבר לחדר השלישי נדרש הרובוט לטפס על מישור משופע בזווית של 25 מעלות, ללא תווי המסילה אלא באמצעות מעקב אחר קירות בלבד. בחדר עצמו על הרובוט לזהות את כל הפצועים תוך התמודדות עם מכשולים שונים כמו כפיסי עץ שמודבקים באופן אקראי על רצפת החדר ולאתר את פתח היציאה מהמבנה. עבור כל משימה שבוצעה בהצלחה מקבל הרובוט ניקוד יחסי, ובגין תקלות בתפקוד – יורד ניקוד בהתאם.

בעקבות זכייתם במקום הראשון בתחרות הארצית, יטוסו בתחילת השבוע הבא תלמידי “אור אבנר”, אלכס חיימוב ויורי ווריניצקי, יחד עם המורה מוטי מאיר, לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית שתתקיים בעיר סוג'ו בסין.

RoboCup Junior היא תחרות רובוטיקה הנערכת כחלק מתחרות RoboCup העולמית. התחרות מכוונת ללימוד מבוסס פרויקטים לתלמידים עד גיל 19, והיא מתקיימת בשלוש קטגוריות מרכזיות: כדורגל, הצלה ואומנות. במהלך ימי התחרות יתמודדו תלמידי “אור אבנר” מול כ- 70 קבוצות מרחבי העולם. לכל קבוצה יינתנו שתי הזדמנויות להציג את הפיתוח שלה ובתום סבב שיפוט ייבחרו 12 הפרויקטים המובילים שיעלו להתמודד בגמר.

הרב חיים אורלן, מנהל הישיבה התיכונית “אור אבנר”, ציין כי: “במהלך חצי השנה האחרונה שקדו התלמידים על פיתוח הרובוט והתמודדו עם אתגרים טכנולוגיים מתקדמים.הלימודים במגמה מקנים כלים ויכולות ברמה גבוהה ואני מאמין כי בוגריה יוכלו להשתלב בעתיד בתעשיות עתירות ידע ובפיתוחים המסייעים לכוחות הבטחון ולחברה בכלל”.

לדברי מורה המגמה, מוטי מאיר: “RoboCup Junior היא תחרות הרובוטיקה הגדולה בעולם בתחום החינוך. ייחודה של התחרות הינו בכך שהתלמידים נדרשים להדגים את הפיתוח לבדם, ללא סיוע והתערבות של המורה המלווה. התלמידים עוברים בחינה ותשאול על ידי צוות שופטים המורכב ממומחים מתחומים שונים, ובין היתר נבדקת יכולתם העצמאית להסביר את מאפייני התוכנה ולפרט לגבי תכונותיו של הפיתוח”.

יהודה בלוי, מנכ”ל רשת החינוך “אור אבנר וחנה”, מסר כי תלמידי מגמת האלקטרוניקה והמחשבים ב”אור אבנר” הם למודי הצלחות בתחרויות רובוטיקה בארץ ובחו”ל: “בשנה החולפת יצגו אותנו התלמידים בכבוד בתחרות שנערכה באטלנטה ארה”ב וזכו במקום הראשון עם “הרובוט המרקד” פרי פיתוחם. לקראת הנסיעה הקרבה אנו מאחלים למשלחת הנאה מחוויית ההתמודדות והמשך מסורת ההצלחה בתחרות”.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.