סיקור מקיף

שיטת ניווט חדשה לנחיתה אוטומטית על נושאת מטוסים

פטנט אמריקאי חדש מצליח לפתור בצורה אלגנטית בעיות שנובעות מנתיחה על מסלול נע ומתמודד עם מצב של שיבוש אותות המשודרים מנושאת מטוסים

נושאות מטוסים. (צילום: מתוך ויקיפדיה)
נושאות מטוסים. (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פיתוח ענף התעופה, מאז הטיסה הראשונה של האחים רייט, עבר כמה וכמה אבולוציות משמעותיות. השלב האבולוציוני הבא בו מתרכזים מירב הפיתוח הוא הביצועים האוטומטיים על ידי מערכות מחשב. אומנם קיימים מוצרים שונים של טייסים אוטומטיים אך לא כולם יכולים להתמודד עם מצבי קיצון. אחת הדוגמאות היותר טובות היא נחיתה אוטומטית על נושאת מטוסים.

נחיתה על נושאת מטוסים, בניגוד לנחיתה על מסלול קרקעי, טומנת בחובה סיכונים רבים. על המחשב המבצע את הנחיתה לקחת בחשבון מספר רב של משתנים חיצוניים, לדוגמא התנועה של נושאת המטוסים אשר מושפעת מכיווני הרוח וחוזקם, ותנועת הגלים שגורמת לספינה להתנדנד מצד לצד ויכולה לגרום לה לקפוץ בזמן שהמטוס נוחת. אומנם נדרש כוח מחשוב רב, אך במטוסים של ימינו משקיעים מספיק כסף על מנת להתמודד עם משימוש מהסוג הנ"ל.

מטבען, מערכות צבאיות חייבות לקחת בחשבון מצבים יותר קיצוניים כגון שיבושים באותות המשודרים בין הספינה למטוס, בין אם השיבוש מכוון ובין אם מקורו בתקלה. הוספת מערכות נוספות למטוס אומנם יגדילו את בטיחות הטיסה אך הן יבואו על חשבון מערכות צבאיות אחרות ויגדילו את משקל המטוס.

גיי'מס ד. וייד (James D. Waid) הגיש יחד עם עמיתיו בקשה לרישום פטנט אשר מתמודד עם שיבושי תקשורת בנתיחה אוטומטית, וזאת על ידי שימוש במערכת משנית פשוטה מבוססת GPS. מחשב הטייס האוטומטי שמבצע את הנחיתה מקבל מידע מלווייני GPS במסלול וכך משלים מידע לגבי מיקום ותנועת המטוס והנושאת המטוסים.

במידה וקיים מקרה קיצוני עוד יותר בו לא מתקבל אות מהספינה וגם לא מלווייני ה-GPS, המערכת משתמשת במידע האחרון שהתקבל לצורך ניתוח המצב על מנת לקבוע מהי הסבירות לנחיתה בטוחה על נושאת המטוסים, במידה וקיימת סבירות נמוכה הטייס האוטומטי מבטל את הנחיתה והטייס נדרש לבצע נחיתה ידנית.

התהליך אומנם לא מציע חידוש טכנולוגי פורץ גבולות, אך יחד עם זאת הוא נותן פתרון הולם לשתי בעיות – נתיחה על מסלול נע והתמודדות עם מצב של אותות משובשים. הפתרון מהווה אבן דרך נוספת במסע לשחרור הטייס מביצוע פעולות טכניות.

מידע נוסף על הפטנט במשרד הפטנטים האמריקאי

10 תגובות

  1. שיטות נחיתה אוטומטית מבוסס GPS DGPS משמשות בישראל במל"טים כבר 10 שנים. הנושא גם נבדק בזמנו למסוק ללא טייס עבור ספינה. נראה לי שהחידוש הוא קשקוש. הנושא מוכר טכנית ויושם במספר פרויקטים כבר בעבר. נכון שלא עבור מטוסי קרב.

  2. את בעיית התנודה של נושאת המטוסים אפשר לחלק לשניים:
    א]. זיהוי המיקום המדוייק שלה, ביחס למערכת הצירים העולמית. שינוי זה נובע בעיקר מפעולת המדחפים ומהשפעת זרמי המיים והרוח. ב]. זיהוי מצב הסטיה של נושאת המטוסים מהמצב האפקי, כתוצאה מהשפעת הגלים.
    נראה לי שהפטנט, דהיינו השימוש בלוויני GPS מתייחס בעיקר ל- א]. אך פחות יעיל בפיתרון ב]. ואולם ממילא ב]. הינה בעיה פחות משמעותית וכמעט ולא מורגשת בנושאות המטוסים הגדולות.

  3. דן סולו:
    פעמים רבות פטנט נראה פשוט בדיעבד אבל אם הוא פותר בעיה שהיתה בעייה מוכרת שאנשים ניסו לפתור במשך זמן רב ללא הצלחה הרי שהמבט בדיעבד אינו משקף נכון את החידוש ההמצאתי.
    אני חושב שזה המצב כאן.
    לא ידעתי שהצליחו לרשום פטנט על פרפטום מובילה (וברור שלא היו יכולים לעשות זאת לו השתמשו במונח זה כי יש החלטה גורפת לא לבחון בכלל פטנטים מסוג זה). לא כל האנשים ברשם הפטנטים הם איינשטיינים אבל מניסיוני אני יודע שהם מנסים להקשות את הרישום ולנסות להראות קשר או נביעה לוגית גם מדברים שכלל אינם קשורים.
    בשנה האחרונה התקבלו מספר חוקים שמאוד מקשים, כאמור, את רישומם של פטנטים טריביאלים שכל תכליתם לחסום בביצוע מטלות פשוטות. זה חלק מן המלחמה באותם גופים שמתפקדים כ"טרול פטנטים".

  4. מיכאל,
    קיבלתי, נכון שניחשתי בהתבסס על הכתבה, כעת ריפרפתי בפטנט.
    הפטנט טרויאלי לחלוטין, עומד בהחלט במבחן 5 הדקות של המהנדס הסביר (המהנדס המנוסה ישלוף את זה מיד).
    ואני עומד על כך שרושמים היום פטנט על ענינים מטופשים, כולל שימוש במקש Tab בדפדפן, סטטוס בר עם פס גדל, בהתאם להתקדמות ועוד עשרות אלפי שטויות כדי לעשות הסכמי פטנטים בין התאגידים הגדולים ולחסום את החברות הקטנות.
    אגב, ידעת שהיו מקרים, בשנים האחרונות, בארה"ב, שנרשמו פטנטים על פרפטום מובילה? (לא קראו לזה כך במסמכי הפטנט כמובן).

  5. דן סולו:
    קבל את התנצלותי בנושא אחד – דווקא יש פרטים כי ניתן לראות את הפטנט.
    זה לא עושה אותו לטריביאלי אבל נכון שיש כאן מידע

  6. דן סולו:
    זה מאד פשוט לקטר.
    במיוחד כשאין שום פרט וכל הקיטור מושתת על עובדות מפונטזות.
    רשמי הפטנטים כיום מחמירים יותר מבעבר ולא ניתן לרשום פטנט על כל קישקוש.

  7. על כל קשקוש רושמים פטנט.
    כפי שהבנתי לפי התכן, זה בסך הכל אלגוריתם פשוט לחיזוי מיקום הספינה באמצעות אנטרפולציה על דגימות מיקום קודמות.
    נמאס כבר מהפטנטים האלו, בשטח התכנה זה מזמן הגיע לידי אבסורד.

  8. העניין הוא לא התנודות, המחשב של המטוס מטפל בתנודות ומתאים את עצמו.
    כפי שעולה מהידיעה הבעיה הגדולה היא, "התמודדות עם מצב של שיבוש אותות המשודרים מנושאת מטוסים", והפטנט מציע פתרון פשוט.

  9. אבל לא מוסבר כיצד מתגברים על התנודה של הספינה עצמה.

    שבוע טוב
    סבדרמיש יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן