חברות משקיעות היום פחות במו"פ והדבר עלול לגרום לבעיה בעתיד

כשהכלכלה במשבר, יצרניות התוכנה והחומרה מתקשות להמשיך ולהשקיע במחקר ופיתוח – ובעתיד 

מאת: מאת ריק ווייטינג וארון ריקדלה, InformationWeek 
 
 
 ביל גייטס, יו"ר מיקרוסופט ואדריכל התוכנה הראשי שלה, בפגישתו עם אנליסטים בוול סטריט בחודש יולי, הבטיח חגיגית שהוא יגדיל את הוצאות החברה על מחקר ופיתוח, ל- 5.2 מיליארדי דולרים בשנת הכספים 2003, גידול של 20% בהשוואה ל- 2002. "זו גישה אגרסיבית, אבל אני בהחלט מאמין בגישה הזו", אמר גייטס.

חודשיים לאחר מכן, מנכ"ל Sun Microsystems סקוט מקנילי, בנאומו כנואם המרכזי בכנס Sun Network, הבטיח חגיגית כי יגדיל באופן אגרסיבי את הוצאות Sun על מחקר ופיתוח במהלך שלוש עד חמש השנים הקרובות – רכיב קריטי באסטרטגיה של החברה, שנועדה לשקם את מכירותיה המידרדרות באופן תלול.

גייטס ומקנילי מסכימים ביניהם רק לעיתים רחוקות. אלא שהחשיבות של ההוצאות על מחקר ופיתוח בזמנים קשים היא משהו ששניהם מסכימים עליו. הדבר הקשה בתעשיות הטכנולוגיה הוא לבצע זאת במהלך שפל רציני במכירות. התשובה, לגבי חברות רבות, היא זו: קצצו במחקר ופיתוח, אך לא בקצב בו צונחות ההכנסות. בין 14 מיצרניות התוכנה והחומרה המובילות, רק 3 קיצצו השנה בהוצאות המחקר והפיתוח בהשוואה לאחוזי המכירות, דרך נפוצה לאמוד הוצאות מחקר ופיתוח. אפילו הסכומים הדולריים גדלו בשש מבין 14 החברות, בהנחה שהחברות ימשיכו להוציא כספים באותו קצב ברבעון האחרון של שנת הכספים.

הנושא הוא יותר מאקדמי, לגבי מנהלי טכנולוגיית המידע. חברות ומוסדות שנהגו לפתח את יישומיהן בעצמן, תלויות יותר ויותר ביצרניות בהן הן בחרו כשותפות, אומר ג'יימס רוברטס, סגן דיקן לכספים ומינהל באוניברסיטת דיוק. הוצאות המחקר והפיתוח של היום הם חידושי טכנולוגיית המידע של מחר. עסקים עלולים למצוא את עצמם בעמדת נחיתות כאשר הכלכלה תחזור ותפרח אם הם יקשרו את עתידם ליצרניות טכנולוגיית המידע אשר מקצצות באופן דרסטי בהוצאות המחקר והפיתוח, ולכן לא יוכלו לספק מוצרים מובילים בעת שהלקוחות יזדקקו להם. "העברנו את גורלנו לידיהם של קבלני משנה, ואנו תלויים בהוצאות המחקר והפיתוח של יצרניות טכנולוגיות המידע", אומר רוברטס. "זה עניין מהותי באסטרטגיה שלנו".

אוניברסיטת דיוק משתמשת בתוכנת ניהול סטודנטים של PeopleSoft Inc מזה חמש שנים, והיא אימצה לאחרונה יישום חדש של יצרנית זו, לדיווח מצבם של הסטודנטים הזרים למימשל האמריקני. "זוהי דוגמה טובה ליכולת שלהם להיות זריזים ולהגיב במהירות לצרכינו המשתנים", אומר רוברטס.

לא סביר שקניינים בתחום טכנולוגיית המידע יבחרו ביצרניות שמקטינות את מאמצי המחקר והפיתוח שלהן, אומר אוליבייה הלבוייד, נשיא מוצרים ב- BEA Systems Inc, אשר בשנת הכספים 2002 הכפילה את הוצאות המחקר והפיתוח שלה לעומת לפני שנתיים. "הם רוצים לוודא שהחברה מחוייבת לחדשנות מוצריה", הוא אומר. "הם לא סתם קונים מוצר, הם קונים עתיד, תוכנית מוצרים".

מסיבה זאת, הוצאות חכמות על מחקר ופיתוח הן חשובות, כמובן, לעתידן של יצרניות הטכנולוגיה עצמן. "כאשר תשתפר הכלכלה, החברות שהמשיכו להתמקד בחדשנות ובפיתוח מוצרים חדשים יהיו אלו שיאיצו את התאוששות התעשיות הטכנולוגיות", אומר מארק טוליבר, סגן נשיא בכיר ואחראי על אסטרטגיה ב- Sun.

===כיתוב מתחת לתמונה===
Sun Microsystems הגדילה את מאמצי המחקר והפיתוח שלה באמצעות רכישות, אומר מארק טוליבר.
===סוף כיתוב מתחת לתמונה===

רוב יצרניות טכנולוגיית המידע ניסו לשמור על רמות משמעותיות של הוצאות מחקר ופיתוח במשך מספר רבעונים לאחר שהכלכלה נכנסה לשפל בתחילת השנה שעברה, אומר הנרי צ'זבורו, פרופסור בבי"ס למינהל עסקים בהרווארד, אשר כותב ספר על חדשנות ופיתוח מוצרים. "הם ניסו לעשות את הדבר הנכון", הוא אומר. אך ככל שהשפל הכלכלי נמשך, יותר ויותר חברות בוחנות מקרוב את תקציבי המחקר והפיתוח שלהן, אומר צ'זבורו.

מה שמפתיע היא המתינות בה קוצצו תקציבי המחקר ופיתוח המוצרים, למרות העובדה שחברות נאבקות בירידות חסרות תקדים במכירות. עיון בדוחות הכספיים של כמה מהחברות הגדולות ביותר בענף, מראה שברוב המקרים, עלו ההוצאות על מחקר ופיתוח ביחס לאחוז מהמכירות – במקרה של Computer Associates, לדוגמה, כמעט ל- 23%. העליה הזאת היא ברובה תוצאה של ירידות חדות במכירות (ראו טבלה בהמשך). לשנת הכספים 2002 של Computer Associates שהסתיימה ב- 31 במארס, מדובר ב- 23% ממכירות לטובת הוצאות מחקר ופיתוח, בהשוואה ל- 17% אשתקד. אולם סכום הוצאות המחקר והפיתוח של CA ירד בעת הזאת מ- 695 מיליוני דולרים ל- 678 מיליוני דולרים. זו ירידה של 2% במחקר ופיתוח בעת שהמכירות צנחו ב- 29% לעומת אשתקד.

השפל בקנייה בתחום טכנולוגיית המידע תבע מחיר כבד מהוצאות המחקר והפיתוח של חברות מסויימות בענף, במיוחד אלו שהמכירות שלהן צנחו בהיקפים משמעותיים. Commerce One Inc קיצצה בהוצאות פיתוח המוצרים שלה ב- 25% בששת החודשים הראשונים של השנה ל- 44 מיליוני דולרים מ- 58.6 מיליוני דולרים בתקופה המקבילה אשתקד, לנוכח הנפילה במכירות של יישומי הרכש שלה מ- 271 מיליוני דולרים ל- 59.6 מיליוני דולרים. המתחרה Ariba Inc קיצצה בהוצאות המחקר והפיתוח שלה ב- 32% ל- 48.6 מיליוני דולרים בתשעת החודשים הראשונים של שנת הכספים 2002, עד ה- 30 ביוני, מ- 71.7 מיליוני דולרים בתקופה המקבילה אשתקד.

יחד עם זאת, רוב היצרניות מנסות להימנע מקיצוצים כאלו. "כולנו מנסים להתייעל יותר, אבל אנחנו מבינים כמה חשובים המחקר והפיתוח לעסק שלנו כולו", אומר מארק לואיס, מנהל טכנולוגיות ב- EMC Corp, יצרנית מערכות האיחסון. "האם תמיד ננסה להתייעל? כן. אבל לא נבצע שום פעולה אכזרית. ברור שכאשר השפל יסתיים, אנו מעוניינים להישאר בעמדה תחרותית".

כדי לעשות זאת, EMC הוציאה 929 מיליוני דולרים על מחקר ופיתוח בשנת הכספים 2001 שהסתיימה ב- 31 בדצמבר, עלייה מ- 783 מיליוני דולרים בשנת הכספים 2001. אולם EMC תפחית את ההוצאות על מחקר ופיתוח ככל שהשפל הכלכלי ימשיך: בתשעת החודשים הראשונים של השנה, החברה הוציאה 595 מיליוני דולרים על מחקר ופיתוח, או קצת מעל 15% מהמכירות, לעומת 712 מיליוני דולרים, או קרוב ל- 13% מהמכירות, בתקופה המקבילה אשתקד.

Oracle הגדילה את כח האדם במחקר ופיתוח בין 10% ל- 15% במהלך השנתיים האחרונות, אומר מנהל הכספים ג'ף הנלי. כיום, כמעט רבע מבין 40,000 עובדי החברה עוסקים במחקר ופיתוח. הוצאות מחקר ופיתוח כאחוזים מהמכירות עלו מטווח ה- 10%-11% בין 2000 ל- 2002 ללמעלה מ- 14% ברבעון הראשון של שנת הכספים 2003 של Oracle, אשר הסתיים ב- 31 באוגוסט. הוצאות המחקר והפיתוח של החברה ברבעון הזה עלו ב- 13% מהרבעון המקביל אשתקד ל- 286.1 מיליוני דולרים, כאשר הוצאות המכירות והשיווק קוצצו ב- 12%. אלמלא הכלכלה הכושלת, סביר להניח ש- Oracle הייתה מגדילה את הוצאות המחקר והפיתוח שלה באופן גדול יותר, אומר הנלי.

===כיתוב מתחת לתמונה===
EMC העבירה את ההתמקדות במחקר ופיתוח מחומרה לתוכנה; 75% מתקציב המחקר והפיתוח שלה מוקדשים לפיתוח תוכנה, אומר מנהל הטכנולוגיות מארק לואיס.
===סוף כיתוב מתחת לתמונה===

לעת-עתה נראה שאופיין של הוצאות המחקר והפיתוח הוא יותר ממוקד. "בעת השגשוג של הדוט.קום, אנשים זרקו ממון רב על דברים שלא היו חלק מליבת העסק שלהם", אומר הלבויד מ- BEA. הסיכון הוא שהמטוטלת מתנדנדת רחוק מדי לצד השני. מיזוג בשווקים כמו שרתי יישומים פירושו פחות חברות סטארטאפ עם רעיונות חדשניים. "דבר זה יכול להגביל טכנולוגיות מסויימות", אומר הלבויד.

BEA לא יכולה להרשות לעצמה לפגר בתחום החדשנות, מכיוון ש- IBM מתקדמת באופן קבוע בשוק שרתי היישומים. BEA, אם כן, מאמצת את גישת "אמצע-הדרך" למחקר ופיתוח. היא ממקדת את מאמציה בהתרחבות מעבר לטכנולוגיה העיקרית שלה בתחום שרתי היישומים, לנושאים כגון תוכנות לשילוב יישומים, טכנולוגיית פורטלים, והקטנת העלות של פיתוח והטמעה של יישומי web. בששת החודשים הראשונים של שנת הכספים הנוכחית, BEA הגדילה את הוצאות המחקר והפיתוח שלה בלמעלה מ- 5% ל- 63.3 מיליוני דולרים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת למרות שההכנסות צנחו בלמעלה מ- 14% מהשנה שעברה.

בתקופות טובות, הרבה טכנולוגיה חדשה מגיעה מחברות סטארטאפ הממומנות על ידי קרנות הון סיכון. אולם יש כיום פחות הון סיכון. לכן אם בעבר חברת סטארטאפ ייחודית הייתה מתמקדת בחדשנות, כיום נופל הנטל על יצרניות מבוססות, להוביל את החדשנות עבור ענפי טכנולוגיות המידע, כך אומר אנאליסט IDC, ג'ון גנץ.

המוקד של מאמצי המחקר והפיתוח משתנה בחברות מסויימות, במקרים מסויימים כחלק מתוכנית אסטרטגית ובמקרים אחרים כתוצאה מהשפל הכלכלי. ב- Cisco Systems, הושם הדגש בשנה שעברה על שיפור מערכות רשת קיימות ולא על פיתוח מוצרים חדשים. הסיבה לכך היא שלמתגים, לנתבים ולמוצרי רשת אחרים יש אורך חיים של חמש עד שבע שנים, ופחות ופחות לקוחות רוכשים מערכות חדשות. זאת ועוד, ב- Cisco גילו שהלקוחות מפיקים פריון-עבודה רב יותר בשנים הרביעית עד השישית, מאשר בשנים הראשונה עד השלישית, מה שנותן להם תמריץ קטן יותר לרכוש מערכות חדשות כל כמה שנים.

בהסתמך על זה, חלק גדול מתקציב המחקר והפיתוח של Cisco מושקע בפיתוח של טכנולוגיית אבטחה חדשה, כגון זיהוי וירוסים ופריצות וכן תמיכה ברשתות מאוחדות לקול, וידאו ונתונים. "אין יותר ויכוח על כך שקול, וידאו ונתונים באמצעות IP יתאחדו. התשובה היא כן", אמר נשיא ומנכ"ל Cisco ג'ון צ'יימברס בקיץ שעבר (עוד על איחוד קול ונתונים, קיראו בכתבה "קול העם").

EMC העבירה את המיקוד במחקר ופיתוח של חומרה לפיתוח תוכנות חדשות, כגון AutoIS לניהול מערכים של התקני איחסון. תוכנה היא רכיב שחשיבותו עולה במערכות האיחסון של EMC; תוכנה העומדת בפני עצמה כמו AutoIS אחראית ל- 22% ממכירות החברה ב- 2001, עלייה מ- 12% ב- 1999 ומ- 16% ב- 2000. לדברי לואיס, 75% מתקציב המחקר והפיתוח של EMC מוקדש לפיתוח תוכנה.

ממוצע ההוצאות על מחקר ופיתוח נע בין 5% ל- 10% מהמכירות בקרב חברות חומרה ובין 10% ל- 20% בקרב חברות תוכנה. הוצאות המחקר והפיתוח של חברות תוכנה, זהות למה שמוציאות חברות התרופות על פיתוח מוצרים חדשים.

החלק הארי של משאבי המחקר והפיתוח של Oracle מוקדש לשיפור תוכנות קיימות, אומר מנהל הכספים הנלי, ואלו הם פני הדברים מזה שנים אחדות. Oracle מפתחת מוצרים חדשים מעת לעת, כמו חבילת השיתופיות שלה, אשר הוצגה לאחרונה, או רכיבים חדשים לחבילת היישומים 11i. אולם הנלי אומר כי "הנדסה לאורך זמן" – פיתוח של גירסאות חדשות למוצרים קיימים – נוטלת את הנתח הגדול ביותר מתוך הוצאות המחקר והפיתוח של יצרנית התוכנה.

חלק נכבד מהמחקר והפיתוח של מיקרוסופט נועד כדי לפתח תוכנות שישלבו מחשבים אישיים ומחשבים ניידים ביתר קלות בחיי היומיום. טכנולוגיית ClearType של מיקרוסופט לקריאה נוחה-לעיניים, ישירות מהמסך, מופיעה בגירסת חלונות למחשבי לוח (Tablet PC), שראתה אור ב- 7 בנובמבר, ובגירסה הבאה של תוכנת הדוא"ל אאוטלוק של מיקרוסופט, שתושק בשנה הבאה. מחשבי לוח יכללו את היכולת לחפש ולערוך הערות שנכתבו ביד. וגייטס חוזה שאנשים יצביעו, יום אחד, על מסכי LCD שולחניים במקום להשתמש בעכבר. מטרתה של יוזמה מובילה בתחום המחקר והפיתוח, Always Works, היא ליצור משוב טוב יותר בין מיקרוסופט למשתמשיה. וגירסה עתידית של חלונות, המכונה Longhorn, תכלול מערכת קבצים המזהה metadata (מידע אודות הנתונים עצמם) אודות מסמכים כדי שמשתמשים יוכלו לארגן את הקבצים שלהם באופן דינאמי על פי תכניהם, מבלי לזכור שמות של תיקיות.

רשימת מטלות המחקר והפיתוח של Sun כוללת יצירה של כלים לשיפור הניהול והשימוש בתשתית טכנולוגיית המידע ובניית יישומי פורטל, שרת web, דוא"ל, ולוח-פגישות לתוך מערכת ההפעלה סולאריס. החברה ממשיכה לפתח טכנולוגיות ג'אווה ו- XML חדשות והיא מגדילה את השקעות המחקר והפיתוח בטכנולוגיית האיחסון וניהול האיחסון, אומר טוליבר. יחד עם זאת, Sun טרם קיימה את הבטחתו של מקנילי, להגדיל את הוצאות הפיתוח: ההוצאות על מחקר ופיתוח הגיעו לסך כולל של 437 מיליוני דולרים, או 16% מהמכירות, ברבעון הראשון של שנת הכספים, שהסתיים ב- 30 בספטמבר, בהשוואה ל- 473 מיליוני דולרים, או 17% מהמכירות, בתקופה המקבילה אשתקד.

רוב החברות אינן מפרידות בין הוצאות מחקר להוצאות פיתוח, וכוללות אותן יחד בהצהרת ההכנסות שלהן כ"מחקר ופיתוח", אולם רובו של הכסף הזה מושקע בעבודה על פיתוח מוצרים. אבל מעט חברות, במיוחד IBM, Bell Laboratories של Lucent Technologies, ומיקרוסופט, עדיין מבצעות מחקר בסיסי על ידי מדענים, על מנת לגלות טכנולוגיות חדשות או תהליכים חדשים. עבודה כזאת איננה מבוצעת, בדרך כלל, על פי לוח זמנים קצוב, אומר הנרי צ'זבורו מהרווארד. פיתוח, לעומת זאת, מובל על ידי מהנדסים ומתמקד בהפיכה של רעיונות וטכנולוגיה למוצרים שעושים כסף. ובדרך כלל הוא מבוצע במסגרת לוח זמנים דחוק.

אולם הפרדה של פעילויות מחקר ופיתוח ב- IBM איננה מטלה קלה במיוחד, אומר רוברט מוריס, סגן נשיא ומנהל של מרכז המחקר Almaden של IBM. כן, ל- IBM יש כ- 3,000 אנשי מחקר בשמונה מעבדות ברחבי העולם, העובדים על כל דבר, החל מחומרים חדשים למוליכים-למחצה דרך ננו-טכנולוגיה וכלה באופן בו אנשים עובדים עם מחשבים. אולם מוריס מתאר את עבודת המחקר עד הפיתוח כרצף, כאשר מחקר בסיסי מוצא את הדרך לטכנולוגיות שבסופו של דבר מתפקדות כבסיס למוצרים חדשים. תקציב המחקר והפיתוח של IBM נותר יציב, בסביבות 5 מיליארדי דולרים, או 6% מהמכירות, בשנים האחרונות.

לא פתוח למשא ומתן
יצרניות רבות ממשיכות להשקיע במחקר ופיתוח למרות מצבה הקשה של הכלכלה
שנת הכספים 2000 שנת הכספים 2001 שנת הכספים 2002
הוצאות מחקר ופיתוח (במיליוני דולרים) אחוז ממכירות הוצאות מחקר ופיתוח (במיליוני דולרים) אחוז ממכירות הוצאות מחקר ופיתוח (במיליוני דולרים) אחוז ממכירות
BEA Systems 61$ 13% 89$ 11% 121$ 12%
Cisco 2,685$ 14% 3,778$ 17% 3,301$ 17%
Computer Associates 568$ 9% 695$ 17% 678$ 23%
Dell 374$ 1% 482$ 2% 452$ 2%
EMC 783$ 9% 929$ 13% 595$* 15%
Hewlett-Packard 2,634$ 5% 2,670$ 6% 2,923$** 5%
IBM 5,151$ 6% 5,006$ 6% 3,546$* 6%
Intel 3,897$ 12% 3,796$ 14% 3,012$* 15%
Microsoft 3,775$ 16% 4,379$ 17% 4,307$ 15%
Oracle 1,010$ 10% 1,139$ 10% 1,076$ 11%
PeopleSoft 321$ 18% 299$ 14% 253$* 18%
SAP 910$ 15% 800$ 12% 629$* 13%
Siebel 146$ 8% 199$ 10% 158$* 13%
Sun Microsystems 1,630$ 10% 1,995$ 11% 1,836$ 15%
* 9 חודשים עד ה- 30 בספטמבר ** 9 חודשים עד ה- 31 ביולי; כולל הסכומים ב- Compaq
נתונים: InformationWeek

במהלך השנתיים האחרונות העבירה IBM משאבים לפיתוח טכנולוגיות ותרגולות, לשם הקטנת הוצאות כח האדם הכרוכות במיחשוב, אומר מוריס. השנה חשפה החברה מספר מוצרי מיחשוב עצמאיים המבוססים על המחקר הזה, מוצרים שמסייעים למערכות טכנולוגיית המידע לנהל את עצמן ולתקן את עצמן.

רוב מאמצי המחקר והפיתוח של Sun מופנים לפיתוח, אך מעבדות Sun עוסקות במחקר בסיסי יותר בתחומי טכנולוגיית המידע. בין היתר, מדובר בטכנולוגיית קירור למחשבים; טכנולוגיית מוליכים-למחצה; פיתוח המכונה הווירטואלית של ג'אווה; ומהימנות, זמינות ועמידות בסיסיים. המחקר הזה אינו קשור למוצרים מסויימים, אך לדברי טוליבר, המחקר נועד למצוא את דרכו למוצריה של Sun. אולם מעבדות Sun אחראיות לנתח קטן יחסית מתקציב המחקר והפיתוח, אומר טוליבר, אם כי Sun אינה מוכנה למסור את הסכום המדוייק.

בעת האחרונה הגדילה Sun את מאמצי המחקר והפיתוח שלה באמצעות רכישות. על מנת לתת דחיפה לפעילותה בתחום המאיצים למחצה, רכשה Sun ביולי את Afara WebSystems Inc בעיסקה שמחזירה כמה מהמתכננים המקוריים של שבב ה- UltraSparc של Sun בחזרה לחברה. והרכישה שלה את Pirus Networks Inc, שהוכרזה בספטמבר וצפויה להיסגר עד סוף דצמבר, תוסיף למאמצי המחקר והפיתוח של Sun בתחום איחסון הנתונים, אומר טוליבר.

המרצה של מאמצי מחקר ופיתוח באמצעות רכישת חברות, הפכה לאסטרטגיה מועדפת על חברות מסויימות מזה זמן מה, כולל Cisco. הנרי צ'זבורו מהרווארד מצפה שפעילויות מסוג זה יהיו נפוצות יותר, בעת שמחירי המניות נמוכים לחברות קטנות עם טכנולוגיות מובילות.

על מנת לעזור להוציא את המיטב מתקציב המחקר והפיתוח שלה, העומד על 4 מיליארדי דולרים, אינטל בנתה מעבדות ליד אוניברסיטאות מחקר מובילות כמו אוניברסיטת קרנגי-מלון, אוניברסיטת וושינגטון, ואוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. לדברי צ'זבורו, הדבר מצביע על כך שחברות טכנולוגיית המידע מחפשות טכנולוגיות חדשות ורעיונות למוצרים חדשים, גם מעבר למחלקות הפיתוח שלהן.

בזמנים בהם מצב הכלכלה קשה, לקוחות הם בררניים יותר באשר למוצרי טכנולוגיית המידע שהם קונים, אומר רוברט מוריס מ- IBM. עובדה זו מעניקה יתרון לחברות המשקיעות בפיתוח טכנולוגיות שלקוחות צריכים באמת. "הסיכויים קטנים יותר שהם יקפצו על טכנולוגיות עם שיווק מוגזם", הוא אומר. "זהו זמן נפלא להמציא ולחדש".
 
 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן