סיקור מקיף

מן הארכיון – דב רביב מבקש לבנות משגרים באמריקה המרכזית

טיל בחצי מחיר * מפתח החץ והשביט עמל על פיתוח משגר שיאפשר הוזלת שיגורים מסחריים לחלל בחצי המחיר

1.6.1998

מאת: אבי בליזובסקי (פורסם בשעתו על ידי בהארץ)

במשך למעלה משש שנים, מתכנן כבר דב רביב, מפתח החץ והשביט, את
הפרויקט הבא שלו – טיל חדש שיאפשר שיגור זול של לווינים לחלל.
בימים אלה יצא לאור בהוצאת זמורה-ביתן, ספרו של העיתונאי עמוס
לבב "שבבים של תקווה" המגולל את סיפוריהם של כמה יזמויות הייטק
בולטות והאנשים שעומדים מאחוריהם. בפרק המוקדש לדב רביב, כותב
לבב: "רביב חיפש בתקופה זו פתרון המשלב מערכות קיימות וגישת
תיכון מערכתית חדשה, כדי לחסוך בעלויות שיגורים של לווינים
לחלל. לפי הספר, פועל רביב ליצירת פריצת הדרך לנגישות לחלל
'אני אממש את הפרויקט הזה באמצעות אותה מערכת שאיתה פעלתי
ואותה הפעלתי בשלושים השנים האחרונות – התעשיה הצבאית והתעשיה
האווירית" מצטט לבב את רביב.{
בשיחה ל"הארץ" הסכים רביב למסור פרטים נוספים על המשגר: "כושר
ההרמה שלו למסלול נמוך יהיה פי 1.5 לעומת טיל האריאן–5
הצרפתי, ובמסלול גיאוסטציונרי )מסלולם של לוויני התקשורת –
בגובה 36,000 קילומטרים פי 2 מאשר האריאן .-5 לשם השוואה,
האריאן מסוגל להרים מטען המכיל לווין אחד או יותר, במשקל כולל
של 18 אלף ק"ג למסלול בגובה 200 קילומטרים, ו-5,900 ק"ג למסלול
גיאוסטציונרי.{
[רביב מתכנן לבצע את השיגורים משדה הניסויים אלקנטרה שבברזיל.
אתר זה ממוקם בקו המשווה, דבר המקל על השיגורים, משום שבאיזור
זה התנופה שמקבל הטיל מציר הסיבוב של כדור הארץ סביב עצמו היא
מקסימלית.{
הלקוחות הפוטנציאליים של המשגר הזה הם כל אותם מיזמים המשתמשים
כיום כמעט בכל משגר אפשרי – אמריקני, אירופי, רוסי ואף סיני.
מיזם מסוג זה הוא למשל טלדסיק של קרג מק'קאו וביל גייטס. זהו
פרויקט לשיגור מאות לוויני תקשורת לגובה של 800 ק"מ, שישמשו
להעברת תקשורת מחשבים מהירה – בעיקר חיבור לאינטרנט. {
[ש: כיצד אתה מתכוון להתחרות בענקים כמו בואינג ולוקהיד
מארטין, הרי גם הם לא יושבים בחיבוק ידיים ומתכננים טילים
זולים יותר?{
["אני לא מתמודד עם התחרות, אני פשוט מציע שיגור באמצעות משגר
טוב ואמין במחיר מתאים. את כל היתר אני משאיר לשיקולו של
השוק. לא צריך להתמודד, צריך לעשות. חוץ מזה כבר היו מקרים של
דוד מול גולית, החץ מצליח, בעוד לטיל הטד – טיל נגד טילים
בקבלנות ראשית של לוקהיד-מארטין היו שבעה כשלונות רצופים."{
[רביב מבקש להדגיש כי מדובר בטיל בעל שימושים אזרחיים בלבד, כל
מי שיבקש להציב לווין ויהיה מוכן לשלם את מחיר השיגור – בבקשה.
בינתיים, התכנון הקונספטואלי של המשגר גמור, והדבר שמעכב היום
את ביצועו הוא השגת משקיעים כדי להתחיל את הפרויקט. רביב
מעריך כי פיתוח המשגר והקמת קו ייצור אמורים לעלות פחות
ממאתיים מיליון דולר.{
תוכניות החלל המסחרית בארה"ב יגברו בתחילת המאה ה.-21 השאלה
האם הם יתפתחו באופן הדרגתי, או בקפיצות, היתה הנושא המרכזי
בשני ימי עיון שנערכו לאחרונה בידי סוכנות התעופה הפדרלית
במסגרת כנס חיזוי שנערך בארלינגטון וירג'יניה בפברואר .98
במפגשים השתתפו נציגים של חברות המייצרות או מספקות שירותים
לענף המשגרים לחלל, כמו גם מומחים עצמאיים ופקידים מהממשל,
במטרה להבין אילו חקיקות צריך המימשל לנקוט כדי לעודד את
התחבורה החללית לקראת שנות האלפיים הראשונות.{
חברי הפאנל התחלקו לשני סוגים. קבוצה אחת ראתה את מסחור החלל
במונחים של מהפכה, מכיוון שהם יתכנו בצורה המונית רק כאשר כלי
השיגור יהיה זולים באופן משמעותי, ורק אז יתכנו יוזמות החל
מתיירות חלל, ועד לתחנות כוח סולארי שישדרו את הכוח במיקרוגל
לכדור הארץ. קבוצה אחרת שהשתתפה בפנל, סברה כי ניתן להגיע לכך
גם בהמשך ההתפתחות ההדרגתית, כאשר עלות השיגורים פוחתת באופן
איטי אך בטוח, וכל היוזמות האלו יצטרכו לחכות.{
[בפנל השתתפו נציגים בכירים של ארבע חברות העובדות על פיתוח
משגרים זולים, והם הראו את הפוטנציאל והשווקים החדשים שייפתחו
בעתיד הקרוב, כאשר המשגרים הללו יהיו זמינים. מרבית הטילים
הללו כבר הגיעו לשלבי ניסוי שיגור. דן ברנדשטיין, סגן נשיא
בכיר בחברת קיסטלר אירוספייס, דיווח כי הטיסה הראשונה של הטיל
בעל שני השלבים,
שיהיה גם ניתן לשיגור חוזר מתוכנן לרבעון הרביעי של שנת '98
ושיגורים מסחריים מתוכננים כבר לשנת .'99 באותה שנה יעשה
הניסוי הראשון של הרוטון, כך טואן מייסד חברת טילי רוטארי גארי
האדסון, וכך גם האקלפיס ספרינט, לפי דברי נשיא חברת קלי ספייס
אנד טכנולוג'י מייקל קלי.{
בתקציר הכנס שפורסם באינטרנט לאחרונה, עולה כי מחקרים בנאס"א
ובחיל האוויר האמריקני בודקים טכנולוגיות עתידיות, שעשויות
להוזיל עוד את עלויות השיגור. ג'ון קול,
מנהל מחלקת מחקרי תעבורת החלל בנאס"א, אומר כי מדובר במספר
מחקרים במגוון שטחים, החל ממערכות המכונות מגלב MAGLEV)
שתוכלנה להכפיל את כמות המטען בטיל בלא להגדיל את כמות הדלק
הנדרשת(, ועד לראמג'ט , RAMJET ותוכניות למנועי קרינה
המשתמשים בלייזר – גרסה מוקטנת לאלו שנוסו בשנה שעברה בניו
מקסיקו. {
["לפני עשר שנים לא היתה בכלל תעשית חלל מסחרית" אומרת
פטרישיה סמית, עוזרת מנהל מחלקת טיסות מסחריות ברשות התעופה.
בשנת ,1996 תקציב השיגורים האזרחיים חלף על כל ההוצאות
הממשלתיות על חלל – לראשונה, והמגמה נראית בלתי הפיכה." היא
מסכמת. {
[גם אם חברי הפאנל לא מסכימים אודות קצב השינויים, כולם
סבורים כי טיסות מסחריות חלל יהיו יותר ויותר חשובות מאשר
בעבר. הגבול יהיה נתון יותר לכלכלה של גישה לחלל, מאשר
בטכנולוגיה הדרןשה כדי להגיע לשם. במילותיו של גרג מארינייקגרג
מארינייק, נשיא פוטרון קורפרישן ומנהל התפעול הראשי בחברת איקס
פרייז. התשואה להון תהיה יותר חשובה מאשר הדחף להעלות דברים
לחלל. רביב מסכים איתו.{

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן